sÈfgjijÈ - HVL -V- Du nine. K-. wpi mor «HITI\VS>.v BOK üpftuma tl«SUS Omina W1 p «Ml W)1 Tijdens de leesles woord vorming) voor de kleintjes Even ontspannen de meisjes zich op de speelplaats. de keukens, de waschinrichting, de hostiebakkerij (dagelijks worden daar méér dan honderdduizend hosties gebakken!), de ateliers der handwerken en de ambachtslokalen. Het aantal schoolkinderen bedroeg driehonderdenvijf, waarvan honderdtweeën zeventig jongens en honderddrieëndertig meisjes. Ook een niet gering aantal kinderen uit onze „De kleuters van de voorschool nemen reeds met vrucht aan het onderwijs deel. Door z.g. iden tificatie-oefeningen worden zij gebracht tot het ideo-visueele lezen. Zij leeren zoodoende in betrekke lijk korten tijd schriftbeelden onderscheiden en de beteekenis daarvan begrijpen. En wat zij aldus leeren lezen, leeren zij ook schrijven." Tot zoover mgr. Hermus, de bij uitstek deskundige en ambitieuze leeraar. Wij plaatsen nu eenige nieuwste foto's van het bekende Doofstommen-Instituut te St. Michiels gestel en hopen daarmee niet alleen belangstelling te 'wekken voor deze zeldzaam nuttige instelling, doch óók waardeering voor dit heerlijke werk van naastenliefde, waardeering, die wellicht moge leiden tot daadwerkelijken steun. Moge het Instituut Kleermaken is een mooi en nuttig vakóók voor de dool stommen. ln de letterzetterij Oost- en West-Indische bezittingen ontving in de laatste vijfentwintig jaren in onze inrichting onderwijs en opvoeding. (In Ned. Oost-Indië, waar het aantal doofstommen vei lig op twintig- a dertigduizend kan worden geschat, bestaat nog slechts één enkele doofstommen- school, te Bandoeng.)" Over het articulatie-onderwijs schrijft mgr. Hermus nog het volgende: „Het aanleeren der klanken en klankverbindingen is 'n gewichtig werk in de doofstommenschool. Dit moet zoo natuurlijk mogelijk geschieden. In onze articulatie- klassen volgt men thans de z.g. Belgische methode, waarbij men bij de klankontwikkeling niet meer uitgaat van den geïsoleerden klank, de ,,aa", do ,,oo", enz., maar van het heele woord of den zin." Over de „voorschool" lezen we: bloeien tot in lengte van tijden en tal van kinderen maken tot. nuttige mensclien in de maatschappij, die zoo weinig mogelijk hun gebrek behoeven te gevoelen en zooveel als het kan kunnen worden ingeschakeld in de gewone werkzaamheden. Leve het Doofstommeninstituut, zijn directeur, personeel en leerlingen! Dat is onze oprechte wensch! H. Voor het instituut bevindt zich 't standbeeld van den grondlegger van het doofstommen onderwijs in Nederland, den zeereerw. heer Martinus van Beek. (Eigen opnamen) Hei reliëf van mgr. Hermusden grooten doofstommemrri end en leeraardie vele jaren de toegewijde directeur was.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 13