sÈfgjijÈ
-
HVL -V-
Du nine. K-. wpi mor
«HITI\VS>.v BOK
üpftuma tl«SUS Omina
W1 p «Ml W)1
Tijdens de leesles woord
vorming) voor de kleintjes
Even ontspannen de meisjes
zich op de speelplaats.
de keukens, de waschinrichting, de hostiebakkerij
(dagelijks worden daar méér dan honderdduizend
hosties gebakken!), de ateliers der handwerken en
de ambachtslokalen. Het aantal schoolkinderen
bedroeg driehonderdenvijf, waarvan honderdtweeën
zeventig jongens en honderddrieëndertig meisjes.
Ook een niet gering aantal kinderen uit onze
„De kleuters van de voorschool nemen reeds
met vrucht aan het onderwijs deel. Door z.g. iden
tificatie-oefeningen worden zij gebracht tot het
ideo-visueele lezen. Zij leeren zoodoende in betrekke
lijk korten tijd schriftbeelden onderscheiden en de
beteekenis daarvan begrijpen. En wat zij aldus leeren
lezen, leeren zij ook schrijven."
Tot zoover mgr. Hermus, de bij uitstek deskundige
en ambitieuze leeraar.
Wij plaatsen nu eenige nieuwste foto's van het
bekende Doofstommen-Instituut te St. Michiels
gestel en hopen daarmee niet alleen belangstelling
te 'wekken voor deze zeldzaam nuttige instelling,
doch óók waardeering voor dit heerlijke werk van
naastenliefde, waardeering, die wellicht moge leiden
tot daadwerkelijken steun. Moge het Instituut
Kleermaken is een mooi en nuttig
vakóók voor de dool stommen.
ln de letterzetterij
Oost- en West-Indische bezittingen
ontving in de laatste vijfentwintig
jaren in onze inrichting onderwijs
en opvoeding. (In Ned. Oost-Indië,
waar het aantal doofstommen vei
lig op twintig- a dertigduizend
kan worden geschat, bestaat nog
slechts één enkele doofstommen-
school, te Bandoeng.)"
Over het articulatie-onderwijs
schrijft mgr. Hermus nog het
volgende:
„Het aanleeren der klanken en
klankverbindingen is 'n gewichtig
werk in de doofstommenschool.
Dit moet zoo natuurlijk mogelijk
geschieden. In onze articulatie-
klassen volgt men thans de z.g.
Belgische methode, waarbij men
bij de klankontwikkeling niet meer
uitgaat van den geïsoleerden klank,
de ,,aa", do ,,oo", enz., maar van
het heele woord of den zin."
Over de „voorschool" lezen
we:
bloeien tot in lengte van tijden en tal van
kinderen maken tot. nuttige mensclien in de
maatschappij, die zoo weinig mogelijk hun
gebrek behoeven te gevoelen en zooveel als
het kan kunnen worden ingeschakeld in de
gewone werkzaamheden.
Leve het Doofstommeninstituut, zijn
directeur, personeel en leerlingen!
Dat is onze oprechte wensch! H.
Voor het instituut bevindt zich 't standbeeld
van den grondlegger van het doofstommen
onderwijs in Nederland, den zeereerw. heer
Martinus van Beek.
(Eigen opnamen)
Hei reliëf van mgr. Hermusden grooten
doofstommemrri end en leeraardie vele jaren
de toegewijde directeur was.