m NANETTE j s» Hel n/ef c/e eerste maal dat de naam Nanette in een tooneelsfuk, operette of film gebruikt wordt voor de hoofdpersoon. Meestal waren 't pittige typen, maar dezen keer wordt in Jenny Jugo wel een uitermate urige vertegenwoordigster gevonden. A anette in haar stamcaféalwaar zij bij haar concertina roerende liedjes zingt en zoo aan den lost komt. Het is daar waar op een goeden dag de schrijver op zoek naar stof binnenwandelde en in haar een ideale hoofdpersoon zag voor zijn nieuw tooneelstuk. (Jenny Juao alhoewel zij herhaaldelijk blijk heeft gegeven van zijn affecties niet in het minst gediend te zijn. Ter wille van zijn idee daalt de ge vierde auteur dan af tot het eenvoudige volksmeisje brengt haar in den waan, dat hij een daklooze zielepoot is en weet zoo haar hartje voor zich te winnen. Aangezien echter juist in de liefde de een- voudigen des harten het grootst zijn, vecht zij met armen en beenen voor het geluk van haar „armen" dichter, om eerst als het te laat is tot de conclusie te komen dat zij voor hem slechts een studie-object en „materiaal" was. Dan stijgt de film naar een climax, waarvan het einde gelukkig minder fel geladen is, dan de voorbereidselen zouden doen vermoeden. Doch dat „happy end" hoort er bij en we zijn er van overtuigd, dat iedereen het den schrij ver zoowel als den regisseur hoogst kwalijk genomen zou hebben, indien zij het slot onbevredigend zouden hebben gelaten. Want daar voor was het spel zoowel van Jenny Jugo als van Hans Söhnker, Albrecht Schönhals en Hans Schwarz Jr. te enthousiast en te meesleepend geweest, al mogen we ook de vlotte regie van Erich Engel zeker niet vergeten. Dit is Gustav, de onbe houwen bruut, die het Na nette met zijn stupide liefde ongeloofelijk lastig maakt en haar met hét afrossen van vermeende aanbidders vaak in moei lijke situaties brengt. (Hans Schwarz Jr.)' (Foto's Ufa) ^yenny Jugo is een der trouwe en misschien wel minst luidruchtige sterren van de Ufa Haar naam is met zoo nadrukkelijk voor ieder harer films gebruikt geworden, als dat voor J vele andere harer collega's het geval was.. En toch is zij zeer zeker een voortreffelijk V artiste. De wijze waarop zij haar allesbehalve gemakkelijke rol in deze vroolijke Ufa- comedie vervult is daar het beste bewijs voor. Het is een soort Pygmalion-creatie van y/ haar, zij het ook, dat zij met zoo heel lang het ongebreidelde volkskind behoeft te zijn. Het e v" 01 eVP" a!!" ,denken> doch als het verhaal zich even verder ontwikkelt, blijkt, dat zij met het zingen van liedjes in een café-chantant haar brood verdient. En dat zingen doet zij heel erg goed Vooral het eerste liedje, dat zij in mineur voordraagt, lanceert zij op een dusdanige gave perfecte wijze, dat de toehoorder reeds na de eerste paar regels geboeid en gefascineerd verder luistert. Dat optreden wordt dan ook door de kronkelingen van het lot de basis voor haar verder geluk, want 'VH bet is niet te verwonderen dat de JÉ beroemde auteur, die op zoek naar copie is, zoowel in haar als J^H in haar aanhang een ideaal ge- ^B geven ziet voor een nieuw stuk. SsgjL &g ^B En rnet dien aanhang bedoelen we dan een ruwen, bonkigen minnaar, die door jaloerschheid gedreven altijd schandaal maakt, De temperamentvolle Nanette heeft ^^P|[ den bedrieger, die met haar hart had gespeeld, op een zeer gevoelige h wijze de waarheid, gezegd en hem Hp H toen weer echt vrouwelijk met ^Bjj^BEj liefdevolle handen verbonden. Toen i ook de ijskorst om zijn hart en op de puin- boo pen van het privékantoor aan- ^B_ verkwikkend tafereel. (Jenny Jugo

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 26