Rheumatiek
r
KRUSCHEN
ITIOifi OP HET
VLIEGVELD
Wie weet wat rheumatiek is, uit barre
ervaring, die weet óók dat deze ver
schrikkelijke kwaal, met zijn chagrijnige,
steeds weerkeerende pijnen, een mensch
zijn heele leven vergalt. Dagen en
nachten pijn in lijf en leden en als de
pijnen eens een oogenblik afnemen,
dan is dat om straks zoo ongelegen
mogelijk weer terug te keeren in
heviger kracht.
Rheumatiek is een sloopende pijn, die
ontstaat omdat schadelijke zuren zich
ophoopen en vastzetten in spieren en
spierweefsels, nu hier dan daór. Rheu
matiek uit zich in vele vormen, maar de
oorzaak is altijd onzuiver bloed, zooals
de gevolgen altijd -snerpende pijnen
zijn. Die pijnen te verzachten, die
oorzaak weg te nemen, dat is de taak
van Kruschen Zout. De zes minerale
zouten waaruit dit heilzaam preparaat
is samengesteld, bestrijden Uw kwaal in
zijn oorzaak: ze zuiveren het bloed.
Dat wordt vrijgemaakt van die pijn-
verwekkende, schadelijke zuren. op
volmaakt natuurlijke wijze.
Volg toch het voorbeeld van die duizen
den en duizenden dankbare gebruikers
van Kruschen Zout. Begin er óók mee!
lederen morgen bij het opstaan de
beroemde kleine dosis, zoovéél als er op
een cent gaat.
Bij alle apoth. an drog. 1.62. 1.47,0.76.0.41. p. tl
'n Verzekering
tegen hoest!
Vervolg van blz. 19
banen van geleidelijkheid werkte, kon
in dien tijd nog niet tot een dergelijk
ontwerp komen, doch het was een
creatie van den practicus Wolf en na
enkele correcties direct een meeste-stuk.
Tijdens de vervaardiging van den
eersten motor waren de goede resul
taten nog pas vage toekomstmuziek,
terwijl de groote onkosten uit de leege
kas moesten worden geput. Daaruit ont
stond de oneenigheid tusschen Wolf en
Hildegard Spohr. Hildegard had weinig
vertrouwen in het ontwerp, dat met één
slag alles moest goedmaken, nog minder
vertrouwen in den ontwerper.
De aanschaffing van materialen, ge
reedschappen en gietmodellen bracht
steeds hoogere uitgaven met zich mee
en met de onkosten groeide Hildegard's
tegenzin, welke ten toppunt steeg, toen
Victor om steun uit haar particulier
vermogen moest vragen. Het gelukte
haar, toen de motor bijna voltooid was,
tusschen de beide constructeurs twee
dracht te zaaien.
Om haar wantrouwen weg te nemen,
beging Wolf 'n domheid. Hij schreef haar
een langen brief, waarin hij haar wan
trouwen trachtte te ontzenuwen, doch
begrijpend, dat zij voor technische argu
menten niet vatbaar zou zijn, trachtte
hij zijn oprechtheid te bewijzen door
op zijn oude gevoel vóórhaar te wijzen,
een gevoel, dat hem toch moest weer
houden om haar voor een hersenschim
geld te ontfutselen.
Deze bom barstte verkeerd. In plaats
van overtuigd te zijn, zag zij er een
bedekte liefdesverklaring in en een
nieuw bewijs voor zijn onbetrouwbaar
heid. Zij gaf den brief aan haar man
en dat bracht de catastrophe! In de
fabriek, waar de nieuwe motor op de
proefbank gereDd stond, kwam het tus
schen beide m innen tot een woedende
scène. Victor deed zijn vriend de
grievendste verwijten, Wolf gaf deze
nadat hij eerst had getracht zijn gedrag
te verklaren met woekerrente terug.
Wolf ging heen, en in den slag, waarmee
hij de deur achter zich dichtwierp, lag
de dure eed, dat hij èr nooit meer een
voet over den drempel zou zetten.
Na het vertrek van Wolf kreeg Victor
Spohr als een reactie op zijn mate-
looze woede een aanval van zijn
oude kwaal, hartzwakte. Het was beter
geweest als hij dien nacht rust had
genomen, maar anderzijds mocht het
werk aan den motor geen uur worden
uitgesteld.
Zoo toog hij dus met assistentie van
Wiedemann aan den arbeid om nog
dienzelfden nacht proefondervindelijke
gegevens van den nieuwen motor te ver
krijgen. Aanvankelijk ging dat slecht,
omdat Victor Spohr, uiterst zenuw
achtig en niet gewend met de nieuwe
instrumenten om te gaan, herhaaldelijk
fouten maakte. Ten slotte echter wer
den de metingen juist uitgevoerd en de
resultaten daarvan waren van dien
aard, dat Victor Spohr er geestdriftig
onder werd. Doch in dit enthousias
me school de oorzaak van de ramp.
Nadat de motor geruimen tijd met
een zeer gering aantal omwentelingen
had proefgedraaid en de metingen met
goed gevolg waren verricht, moest Wie
demann even weg, om uit de fabriek
gereedschap te halen. Hoe verder Wie
demann zich van het proefvertrek ver
wijderde, des te zwakker klonk het ge
zoem van den motor door de uitgestor
ven fabriek, doch plotseling steeg het
tot een daverend tumult, dat enkele
seconden aanhield, om toen, met een
verschrikkelijken slag, te eindigen.
Wiedemann rende terug; wat hij in
de werkplaats zag, was afschuwelijk.
Klaarblijkelijk had Victor Spohr in zijn
geestdrift 'n vergissing begaan en te veel
gas gegeven, veel meer dan de motor,
die slechts voorloopig op de proefbank
bevestigd was, kon verdragen. Het zware
stuk was losgeslagen en had Victor
Spohr verpletterd. Wiedemann knielde
naast zijn patroon, die half onder den
motor lag, en hoorde nog juist de woor
den: „Dat heeft Wolf gedaan"; daar
mee eindigde het leven van Victor
Spohr.
Wat nu de laatste woor len van Spohr
betrof, die waren slechts betrekkelijk
waar. Misschien was het in zijn op
winding om het vertrek van Wolf,
dat Spohr de voorzichtigheid uit het
oog verloor en den motor te wild liet
draaien, misschien verweet de stervende
zijn vriend, dat hij de machine onvol
doende had vastgezet, doch daar stond
dan tegenover, dat het nooit de be
doeling was geweest, dat de motor
dadelijk zoo snel zou draaien. Wat er
van z de fatale woorden waren gezegd,
en Wiedemann moest ze bij het gerech
telijk onderzoek herhalen. Zoo groeide
vooral omdat de door smart overwel
digde weduwe ze in hun ernstigste
beteekenis uitlegde de legende, dat
o!f de hand had gehad in het ongeluk
van Victor Spohr. Een legende, die niet
tot een aanklacht kon leiden, doch
waaronder Wolf bitter had geleden.
Aden-loos had George geluisterd naar
dit verbaal, dat niet slechts het geheim,
dat rond den dood van zijn vader hing,
volkomen ontrafelde, doch dat ook zijn
vriend Wolf volkomen ontlas'te. En al
was Wiedemann geen goed verteller,
toch voelde George in zijn houterige
zinnen en weinig welsprekende gebaren
iets, dat hij al te langen tijd had moeten
onf berende waarheid, de ontwijfelbare
zekerheid. Het geheele drama was terug
te brengen tot een verschrikkelijk mis
verstand, waaronder alle betrokkenen
evenzeer hadden geleden.
Wiedemann vertelde verder; van de
financiiele déb&cle, de liquidatie der
fabrieken, waarbij de nieuwe motor een
der meest waardevolle objecten bleek,
zoodat Hildegard Spohr van een be
scheiden bestaan verzekerd was, en ten
slotte van de onhandige pogingen van
S/of op blz. 24
KON. NEDERL. ZOUTINDUSTRIE
BOEKELO - HENGELO
B. 21
PANORAMA. Geïllustreerd weekblad. Verschijnt Donderdags, 1.6214 per kwartaal of 0.1214
per week. Franco per post 1.75 per kwartaal bij vooruitbetaling. Voor postabonnementen en
adreswijzigingen van postabonnementen geUeve men zich uitsluitend te wenden tot het
bureau te Haarlem. Bureau's HAARLEM, Nassaulaan 51, Telef. Int. 13866. Giro nr. 142700.
AMSTERDAM, Singel 263, Telef. Int. 33170, Giro nr. 97946. ROTTERDAM, Statensingel 179b,
Giro nr. 101981. 's-GRAVENKAGE, Stationsweg 95, Telef. Int. 111666, Giro nr. 4314T
UTRECHT, Biltstr. 142, Telef. Int. 13473, Giro nr. 149597. ENSCHEDE, O'.denzaa'schestr. 56,
Telef. Int. 2188, G ro nr. 383773. ARNHEM, Nieuwe Plein 42, Telef. Int. 24825, Giro nr. 383772.
's-HERTOGENBOSCH, Stationsweg 27, Telef. Int. 4286, Giro nr. 129750. MAASTRICHT,
Stationsstraat 2D, Telef. Int. 5851, Giro nr. 124690. VLISSINGEN, Badhuisstraat 5, Telef. 81.
I De voorwaarden van onze gratis ongevallenverzekering zijn op aanvraag verkrijgbaar
,,Met dat hondenweer valt het niet
mee, den heelen dag te reizen.
Goed dat ik m'n
„Wat een pech, nu heb ik ze
natuurlijk niet bij me..."
Hebt U iets vergeten meneert"
„Ja, mijn Wybertjes, die vergeet
ik anders nooit."
„Een oogenblik meneer, ik laat
ze even voor U halen."
Wybert-tabletten, de reisverzeke
ring tegen hoest en heeschheid.
Alleen verkrijgbaar in origineele
blauwe doozen.