Rheumatiek r KRUSCHEN ITIOifi OP HET VLIEGVELD Wie weet wat rheumatiek is, uit barre ervaring, die weet óók dat deze ver schrikkelijke kwaal, met zijn chagrijnige, steeds weerkeerende pijnen, een mensch zijn heele leven vergalt. Dagen en nachten pijn in lijf en leden en als de pijnen eens een oogenblik afnemen, dan is dat om straks zoo ongelegen mogelijk weer terug te keeren in heviger kracht. Rheumatiek is een sloopende pijn, die ontstaat omdat schadelijke zuren zich ophoopen en vastzetten in spieren en spierweefsels, nu hier dan daór. Rheu matiek uit zich in vele vormen, maar de oorzaak is altijd onzuiver bloed, zooals de gevolgen altijd -snerpende pijnen zijn. Die pijnen te verzachten, die oorzaak weg te nemen, dat is de taak van Kruschen Zout. De zes minerale zouten waaruit dit heilzaam preparaat is samengesteld, bestrijden Uw kwaal in zijn oorzaak: ze zuiveren het bloed. Dat wordt vrijgemaakt van die pijn- verwekkende, schadelijke zuren. op volmaakt natuurlijke wijze. Volg toch het voorbeeld van die duizen den en duizenden dankbare gebruikers van Kruschen Zout. Begin er óók mee! lederen morgen bij het opstaan de beroemde kleine dosis, zoovéél als er op een cent gaat. Bij alle apoth. an drog. 1.62. 1.47,0.76.0.41. p. tl 'n Verzekering tegen hoest! Vervolg van blz. 19 banen van geleidelijkheid werkte, kon in dien tijd nog niet tot een dergelijk ontwerp komen, doch het was een creatie van den practicus Wolf en na enkele correcties direct een meeste-stuk. Tijdens de vervaardiging van den eersten motor waren de goede resul taten nog pas vage toekomstmuziek, terwijl de groote onkosten uit de leege kas moesten worden geput. Daaruit ont stond de oneenigheid tusschen Wolf en Hildegard Spohr. Hildegard had weinig vertrouwen in het ontwerp, dat met één slag alles moest goedmaken, nog minder vertrouwen in den ontwerper. De aanschaffing van materialen, ge reedschappen en gietmodellen bracht steeds hoogere uitgaven met zich mee en met de onkosten groeide Hildegard's tegenzin, welke ten toppunt steeg, toen Victor om steun uit haar particulier vermogen moest vragen. Het gelukte haar, toen de motor bijna voltooid was, tusschen de beide constructeurs twee dracht te zaaien. Om haar wantrouwen weg te nemen, beging Wolf 'n domheid. Hij schreef haar een langen brief, waarin hij haar wan trouwen trachtte te ontzenuwen, doch begrijpend, dat zij voor technische argu menten niet vatbaar zou zijn, trachtte hij zijn oprechtheid te bewijzen door op zijn oude gevoel vóórhaar te wijzen, een gevoel, dat hem toch moest weer houden om haar voor een hersenschim geld te ontfutselen. Deze bom barstte verkeerd. In plaats van overtuigd te zijn, zag zij er een bedekte liefdesverklaring in en een nieuw bewijs voor zijn onbetrouwbaar heid. Zij gaf den brief aan haar man en dat bracht de catastrophe! In de fabriek, waar de nieuwe motor op de proefbank gereDd stond, kwam het tus schen beide m innen tot een woedende scène. Victor deed zijn vriend de grievendste verwijten, Wolf gaf deze nadat hij eerst had getracht zijn gedrag te verklaren met woekerrente terug. Wolf ging heen, en in den slag, waarmee hij de deur achter zich dichtwierp, lag de dure eed, dat hij èr nooit meer een voet over den drempel zou zetten. Na het vertrek van Wolf kreeg Victor Spohr als een reactie op zijn mate- looze woede een aanval van zijn oude kwaal, hartzwakte. Het was beter geweest als hij dien nacht rust had genomen, maar anderzijds mocht het werk aan den motor geen uur worden uitgesteld. Zoo toog hij dus met assistentie van Wiedemann aan den arbeid om nog dienzelfden nacht proefondervindelijke gegevens van den nieuwen motor te ver krijgen. Aanvankelijk ging dat slecht, omdat Victor Spohr, uiterst zenuw achtig en niet gewend met de nieuwe instrumenten om te gaan, herhaaldelijk fouten maakte. Ten slotte echter wer den de metingen juist uitgevoerd en de resultaten daarvan waren van dien aard, dat Victor Spohr er geestdriftig onder werd. Doch in dit enthousias me school de oorzaak van de ramp. Nadat de motor geruimen tijd met een zeer gering aantal omwentelingen had proefgedraaid en de metingen met goed gevolg waren verricht, moest Wie demann even weg, om uit de fabriek gereedschap te halen. Hoe verder Wie demann zich van het proefvertrek ver wijderde, des te zwakker klonk het ge zoem van den motor door de uitgestor ven fabriek, doch plotseling steeg het tot een daverend tumult, dat enkele seconden aanhield, om toen, met een verschrikkelijken slag, te eindigen. Wiedemann rende terug; wat hij in de werkplaats zag, was afschuwelijk. Klaarblijkelijk had Victor Spohr in zijn geestdrift 'n vergissing begaan en te veel gas gegeven, veel meer dan de motor, die slechts voorloopig op de proefbank bevestigd was, kon verdragen. Het zware stuk was losgeslagen en had Victor Spohr verpletterd. Wiedemann knielde naast zijn patroon, die half onder den motor lag, en hoorde nog juist de woor den: „Dat heeft Wolf gedaan"; daar mee eindigde het leven van Victor Spohr. Wat nu de laatste woor len van Spohr betrof, die waren slechts betrekkelijk waar. Misschien was het in zijn op winding om het vertrek van Wolf, dat Spohr de voorzichtigheid uit het oog verloor en den motor te wild liet draaien, misschien verweet de stervende zijn vriend, dat hij de machine onvol doende had vastgezet, doch daar stond dan tegenover, dat het nooit de be doeling was geweest, dat de motor dadelijk zoo snel zou draaien. Wat er van z de fatale woorden waren gezegd, en Wiedemann moest ze bij het gerech telijk onderzoek herhalen. Zoo groeide vooral omdat de door smart overwel digde weduwe ze in hun ernstigste beteekenis uitlegde de legende, dat o!f de hand had gehad in het ongeluk van Victor Spohr. Een legende, die niet tot een aanklacht kon leiden, doch waaronder Wolf bitter had geleden. Aden-loos had George geluisterd naar dit verbaal, dat niet slechts het geheim, dat rond den dood van zijn vader hing, volkomen ontrafelde, doch dat ook zijn vriend Wolf volkomen ontlas'te. En al was Wiedemann geen goed verteller, toch voelde George in zijn houterige zinnen en weinig welsprekende gebaren iets, dat hij al te langen tijd had moeten onf berende waarheid, de ontwijfelbare zekerheid. Het geheele drama was terug te brengen tot een verschrikkelijk mis verstand, waaronder alle betrokkenen evenzeer hadden geleden. Wiedemann vertelde verder; van de financiiele déb&cle, de liquidatie der fabrieken, waarbij de nieuwe motor een der meest waardevolle objecten bleek, zoodat Hildegard Spohr van een be scheiden bestaan verzekerd was, en ten slotte van de onhandige pogingen van S/of op blz. 24 KON. NEDERL. ZOUTINDUSTRIE BOEKELO - HENGELO B. 21 PANORAMA. Geïllustreerd weekblad. Verschijnt Donderdags, 1.6214 per kwartaal of 0.1214 per week. Franco per post 1.75 per kwartaal bij vooruitbetaling. Voor postabonnementen en adreswijzigingen van postabonnementen geUeve men zich uitsluitend te wenden tot het bureau te Haarlem. Bureau's HAARLEM, Nassaulaan 51, Telef. Int. 13866. Giro nr. 142700. AMSTERDAM, Singel 263, Telef. Int. 33170, Giro nr. 97946. ROTTERDAM, Statensingel 179b, Giro nr. 101981. 's-GRAVENKAGE, Stationsweg 95, Telef. Int. 111666, Giro nr. 4314T UTRECHT, Biltstr. 142, Telef. Int. 13473, Giro nr. 149597. ENSCHEDE, O'.denzaa'schestr. 56, Telef. Int. 2188, G ro nr. 383773. ARNHEM, Nieuwe Plein 42, Telef. Int. 24825, Giro nr. 383772. 's-HERTOGENBOSCH, Stationsweg 27, Telef. Int. 4286, Giro nr. 129750. MAASTRICHT, Stationsstraat 2D, Telef. Int. 5851, Giro nr. 124690. VLISSINGEN, Badhuisstraat 5, Telef. 81. I De voorwaarden van onze gratis ongevallenverzekering zijn op aanvraag verkrijgbaar ,,Met dat hondenweer valt het niet mee, den heelen dag te reizen. Goed dat ik m'n „Wat een pech, nu heb ik ze natuurlijk niet bij me..." Hebt U iets vergeten meneert" „Ja, mijn Wybertjes, die vergeet ik anders nooit." „Een oogenblik meneer, ik laat ze even voor U halen." Wybert-tabletten, de reisverzeke ring tegen hoest en heeschheid. Alleen verkrijgbaar in origineele blauwe doozen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 22