De draden worden zorgvuldig gespannen.
De heer Geeraerts ia nn al tweeënzestig jaar bezig aan zijn kunstzinnigen
arbeid, maar hij voelt zieh nog altijd niet volleerd.
De laatste jaren heeft deze vijfenzeventigjarige zich gevestigd in Baarle-
Nassau, waar hij rustig voortgaat met het vervaardigen van zijn sierlijke
wandtapijten, die veelal - zooals onze foto's toonen Japansche
onderwerpen hebben.
Een korte geschiedenis en verklaring der gobelinkunst moge hier voor
onze lezers nog volgen:
Gobelin noemt men een kostbaar wandtapijt, met ingewerkte figuren, naai
den uitvinder Jean Gobelin, een Franschen wolverver, die in 1450 de eerste
weverij te Parijs aan de beek Bièvre stichtte. In 1622 werd met toe
stemming van Lodewijk XIV de woning van den wolverver door minister
Colbert op staatskosten aangekocht.
Veel dankte de inrichting aan haar eersten bestuurder, den hofschilder
Charles le Brun. Onder zijn leiding werden
grootsche historische reeksen gobelins uitge
voerd, die in allegorische voorstellingen het
leven van Lodewijk XIV, den Zonnekoning,
verheerlijkten.
In de 18e eeuw bleven toonaangevende
kunstenaars aan het hoofd der inrichting en
ontwierpen hunne kartons, waarnaar geweven
werd. Uit dien tijd dateeren de Don-Quiehott-e-
reeks, de Indische reeks en de jachtreeks.
Tijdens de eerste helft der 19e eeuw geraakte
het werk der kartons in onbruik en bepaalde
men zich ertoe meesterwerken van Fransclie
en Italiaansche kunstenaars zoo trouw mogelijk
na te bootsen. Technisch leverde deze werk
wijze vele moeilijkheden en ze was uitermate
tijdroovend.
De tweede helft der 19e eeuw bracht ver
andering. Puvis de Cliarannes teekende op
nieuw kartons, die in gobelin werden uitge
voerd.
De techniek van het gobelin-weven is niet
erg ingewikkeld.
Dit gobelin is rol van charme en sierlijkheid.
De oude wever!
Dóór de kettingdraden op het weefgetouw wordt de
inslag, die meestal van wol is, met de hand aangebracht.
Den inslagdraad windt men om houten klosjes, die heen en
weer en over en onder de kettingdraden worden gespoeld.
Men onderscheidt twee methodenDe haute lisse, waarbij
de kettingdraden verticaal en de basse lisse, waarbij ze
horizontaal gespannen zijn.
Bij de haute-lisse-methode wordt het karton, dat als
voorbeeld wordt nageweven, buiten het weefgetouw op
gesteld; bij de basse-lisse-methode ligt het karton onder
de kettingdraden.
Tot zoover: iets over de techniek. Hier zien we dan de
beelden van den ouden, ijverigen gobelin-wever te Baarle-
Nassau. die zijn vak uitstekend verstaat, en een groote
bekendheid in het zuiden van ons land heeft.
Wij wenschen hem veel succes en vreugde in zijn
arbeid toe. II.
Het gobelin-bloemstuk.
De wever aanschouwt zijn eigen kunstwerk, voor
stellende een Japanschen theetuin. (Eigen opnamen)