De draden worden zorgvuldig gespannen. De heer Geeraerts ia nn al tweeënzestig jaar bezig aan zijn kunstzinnigen arbeid, maar hij voelt zieh nog altijd niet volleerd. De laatste jaren heeft deze vijfenzeventigjarige zich gevestigd in Baarle- Nassau, waar hij rustig voortgaat met het vervaardigen van zijn sierlijke wandtapijten, die veelal - zooals onze foto's toonen Japansche onderwerpen hebben. Een korte geschiedenis en verklaring der gobelinkunst moge hier voor onze lezers nog volgen: Gobelin noemt men een kostbaar wandtapijt, met ingewerkte figuren, naai den uitvinder Jean Gobelin, een Franschen wolverver, die in 1450 de eerste weverij te Parijs aan de beek Bièvre stichtte. In 1622 werd met toe stemming van Lodewijk XIV de woning van den wolverver door minister Colbert op staatskosten aangekocht. Veel dankte de inrichting aan haar eersten bestuurder, den hofschilder Charles le Brun. Onder zijn leiding werden grootsche historische reeksen gobelins uitge voerd, die in allegorische voorstellingen het leven van Lodewijk XIV, den Zonnekoning, verheerlijkten. In de 18e eeuw bleven toonaangevende kunstenaars aan het hoofd der inrichting en ontwierpen hunne kartons, waarnaar geweven werd. Uit dien tijd dateeren de Don-Quiehott-e- reeks, de Indische reeks en de jachtreeks. Tijdens de eerste helft der 19e eeuw geraakte het werk der kartons in onbruik en bepaalde men zich ertoe meesterwerken van Fransclie en Italiaansche kunstenaars zoo trouw mogelijk na te bootsen. Technisch leverde deze werk wijze vele moeilijkheden en ze was uitermate tijdroovend. De tweede helft der 19e eeuw bracht ver andering. Puvis de Cliarannes teekende op nieuw kartons, die in gobelin werden uitge voerd. De techniek van het gobelin-weven is niet erg ingewikkeld. Dit gobelin is rol van charme en sierlijkheid. De oude wever! Dóór de kettingdraden op het weefgetouw wordt de inslag, die meestal van wol is, met de hand aangebracht. Den inslagdraad windt men om houten klosjes, die heen en weer en over en onder de kettingdraden worden gespoeld. Men onderscheidt twee methodenDe haute lisse, waarbij de kettingdraden verticaal en de basse lisse, waarbij ze horizontaal gespannen zijn. Bij de haute-lisse-methode wordt het karton, dat als voorbeeld wordt nageweven, buiten het weefgetouw op gesteld; bij de basse-lisse-methode ligt het karton onder de kettingdraden. Tot zoover: iets over de techniek. Hier zien we dan de beelden van den ouden, ijverigen gobelin-wever te Baarle- Nassau. die zijn vak uitstekend verstaat, en een groote bekendheid in het zuiden van ons land heeft. Wij wenschen hem veel succes en vreugde in zijn arbeid toe. II. Het gobelin-bloemstuk. De wever aanschouwt zijn eigen kunstwerk, voor stellende een Japanschen theetuin. (Eigen opnamen)

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 3