DE MAASTUNNEL
IA WORDING
--
De ondemvate
midi
IlilSs;
a ven
e H(
leien
naar
)ozen
•-»rÉM'yiLw
l>e open landtunnel met tunnelmand; op én ael
A in de oevers van de „Maze",
het drukste scheepvaartverkee:
zijn twee gebouwen verrezen,
f 7T peerend aspect zoowel ons al
M slacht van iets bijzonders zn
getuigen. Dit zijn de beide ve
la uege bouwen, markante onderdeelen van
Maastunnel, die den overgang vormen van
onderwatergedeelte naar de landtunnels.
Na jarenlange voorbereiding der plannen werd
15 Juni 1937 de eerste spade in den grond gesto
en de uitvoering van den tunnel, den eereten
wereld volgens het zoogenaamde doospriiir
Op drio plaatsen tegelijk werd begonnen
en zuidelijken oever werden enorme grond
van ongeveer tweeëntwintig meter wegge)
der landtunnels en in het bouwdok aan
den drie van de negen doosvormige tunn
het riviergedeelte vormen, op stapel gez«
Reeds medio Augustus 1938 kon het d
deze eerste drie half opgebouwde beton
met 'n gewicht van ruim zes millioeu kg
meter langen afbouwsteiger in de Waalhi
laatste drie konden al begin December
leggen.
In de Waalhaven werden deze „open d
geweldige dichte betonnen kisten van ft
hoogte van 8,5 tot 9,5 m.
De natuurkunde leert ons, dat een
eigengewicht grooter is dan zijn waterve
moet zinken. Om dus dit ontijdig zinkei
aan de lange zijden een tiental drijfpont
elk stuk het noodige drijfvermogen geve
Op de vijftien millioen kg zware doe
laatste versieepen aan de beide einden z.i
Daartusschen was het verplaatsbare onder
gebracht, een zeer ingenieus uitgedacht
hét met zand volspuiten der ruimte tusschi
Deze geul was op de plaats, waar de tunm
twaalf meter diepte in den Maasbodem ge
Reeds einde November 1939 werd het e
tunnelstuk gesleept van de Waalhaven nas
ventilatiegebouw op den rechteroever. Me
grootste drijvende bokken, die, stevig vera
Ken batterij van vier persventilatoren. B neder
tie z.g. perskast, daarboven de aandrijfmoloi ni nit
Hst laatste tunnelstuk van den Rotterdamschen tunnel is op de plaats van bestemming aange
komen. Op den achtergrond van onze foto ziet men het ventilatiegebouw van den rechter-
Maasoever. Duidelijk zijn de richttorens en 't onderspoelingsapparaat zichtbaar. Geheel vooraan
ziet men het bovenste gedeelte van den richttoren op het voorgaande stuk van dezen tunnel.