DE MAASTUNNEL IA WORDING -- De ondemvate midi IlilSs; a ven e H( leien naar )ozen •-»rÉM'yiLw l>e open landtunnel met tunnelmand; op én ael A in de oevers van de „Maze", het drukste scheepvaartverkee: zijn twee gebouwen verrezen, f 7T peerend aspect zoowel ons al M slacht van iets bijzonders zn getuigen. Dit zijn de beide ve la uege bouwen, markante onderdeelen van Maastunnel, die den overgang vormen van onderwatergedeelte naar de landtunnels. Na jarenlange voorbereiding der plannen werd 15 Juni 1937 de eerste spade in den grond gesto en de uitvoering van den tunnel, den eereten wereld volgens het zoogenaamde doospriiir Op drio plaatsen tegelijk werd begonnen en zuidelijken oever werden enorme grond van ongeveer tweeëntwintig meter wegge) der landtunnels en in het bouwdok aan den drie van de negen doosvormige tunn het riviergedeelte vormen, op stapel gez« Reeds medio Augustus 1938 kon het d deze eerste drie half opgebouwde beton met 'n gewicht van ruim zes millioeu kg meter langen afbouwsteiger in de Waalhi laatste drie konden al begin December leggen. In de Waalhaven werden deze „open d geweldige dichte betonnen kisten van ft hoogte van 8,5 tot 9,5 m. De natuurkunde leert ons, dat een eigengewicht grooter is dan zijn waterve moet zinken. Om dus dit ontijdig zinkei aan de lange zijden een tiental drijfpont elk stuk het noodige drijfvermogen geve Op de vijftien millioen kg zware doe laatste versieepen aan de beide einden z.i Daartusschen was het verplaatsbare onder gebracht, een zeer ingenieus uitgedacht hét met zand volspuiten der ruimte tusschi Deze geul was op de plaats, waar de tunm twaalf meter diepte in den Maasbodem ge Reeds einde November 1939 werd het e tunnelstuk gesleept van de Waalhaven nas ventilatiegebouw op den rechteroever. Me grootste drijvende bokken, die, stevig vera Ken batterij van vier persventilatoren. B neder tie z.g. perskast, daarboven de aandrijfmoloi ni nit Hst laatste tunnelstuk van den Rotterdamschen tunnel is op de plaats van bestemming aange komen. Op den achtergrond van onze foto ziet men het ventilatiegebouw van den rechter- Maasoever. Duidelijk zijn de richttorens en 't onderspoelingsapparaat zichtbaar. Geheel vooraan ziet men het bovenste gedeelte van den richttoren op het voorgaande stuk van dezen tunnel.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 18