watertunnel ligtde landtunnel
nadert zijn voltooiing
Ie „Maze", te midden van
■aartverkeer van Rotterdam,
verrezen, die door hun ty-
wcl ons als het verre nage-
zonders zullen
.e beide venti-
en van den In 't
"men van het
iels.
nuen werd op
;rond gestoken
ui eesten ter
■^10, nam een aanvang,
aan den noordelijken
nastvi's tot een diepte
aven voor den bouw
Hcyschehaven wer-
lelementen, die samen
In 't najaar
1941 komt de
tunnel gereed
spnni
nnen
grond
eggèj
aan
tunn
gezt
het d
letoni
u kg
'aalh;
ïher
)en il
in 61
een
terve
ziuke
tpont
geve
i doi
)n Z.l
mder
iht ti
sscht
tunn
m gt
het e
nai
r. M(
vera
ijvend versieepen van
en tunnelstukken, elk
naar den tweehonderd
ven, plaatsvinden. De
939 dezelfde reis af-
lozen" afgebouwd tot
X 25 in, met een
lichaam, waarvan het
plaatsing, noodwendig
tegen te gaan werd
ms bevestigd, die aan
«:n werden vóór het
lichttorens geplaatst,
poelingsapparaat aan
stel, dat diende voor
geul en tunnelbodem,
in de rivier ligt, tot
Schema van afzinking en
plaatsing der tunnelstukken
in de gebaggerde geuldui
delijk ziet men de drijf-
pbntons.
rste geheel opgetuigde
zijn plaats vóór het
behulp van de vier
ikerd, aan weerszijden
van het element lagen, werd dan met het afzinken begonnen.
Terwijl het gevaarte tusschen de bokken hing, werd in de pon
tons geleidelijk water gepompt en voorzichtig vierend liet men
het tunnelstuk langzaam in de diepte verdwijnen.Met behulp van
uiterst nauwkeurige instrumenten en vernuftige
apparaten werd elk tunnelstuk tot op één mm
nauwkeurig op zijn van te voren vastgestelde plaats
gezet.
Dat geen enkele maal stagnatie ontstond en be
rekening en uitvoering steeds volkomen klopten
toont wel aan hoe hoog het kunnen onzer ingenieurs
en technici staat.
Het laatste, negende stuk is 25 November j.l. naar den
bodem gegaan.
Door middel van een speciaal vervaardigde duikerklok worden
onder water en tóch droog, dus in verhoogden luchtdruk, de ver
schillende elementen met zwaar gewapend beton aaneengevoegd.
Van binnen uit worden met pneumatische breekwerktuigen de
kopeinden der aaneengevoegde tunnelstukken doorgebroken en
zoo ontstaan de tunnelbuizen.
Ondertusschen is ook het overdekte gedeelte van den land-
tunnel op de afwerking na gereed. De open gedeelten en de op
stelpleinen bij Westzeedijk en Velgersdijkstraat naderen hun voltooiing, terwijl op verschil
lende punten in de stad gestadig gewerkt wordt aan de tunneltraverse, die mettertijd het
doorgaande snelverkeer ongehinderd door Rotterdam zal voeren.
Fietsers en voetgangers bereiken den tunnel langs breede roltrappen in gebouwtjes dicht
bij de ventilatiegebouwen gelegen.
Voor de luchtververscliing, ver
lichting en signaleering vindt men
de verschillende installaties in het
ventilatiegebouw, alwaar ook de
accumulatorenbatterijen zijn onder
gebracht, die in geval van nood
zelfstandig electrischen stroom
kunnen leveren.
Wanneer in het najaar van 1941
de tunnel voor het verkeer wordt
opengesteld, zal hierin ongeveer
140.000 m3 gewapend beton ver
werkt zijn. Voorts aan tienaderigen
kabel voor licht- en signaalleidin
gen een honderd km. Voor de
luclitverversching zal 200.000 in3
frissche lucht per uur noodig zijn.
B neden het bordes
molm rii met raderkast.
(Foto's Kramer)
Het electrisch laschwerk aan
gasbu izen in den voetgangers -
tunnel.
De autotunnel onder de
rivier. Rechts is de voeg
tusschen twee elementen goeél
te zien.
Bij alles wat in den
laatsten tijd te Rotterdam
is tot stand gebracht, zal
de Maastunnel voor het ge-
heele Nederland-
sche volk en voor
de Rotterdammers
in het bijzonder een
blijvend symbool
zijn van een groot-
sche prestatie.
Een der buizen van
den gesloten land-
tunnel, met voor-
loopige verlichting.
Rechts, achter de
leuning, het z. g.
imëpectiepad.
op ileu achtergrond, het ventilatiegebouw aan den noordelijken oever.
Het ventilatiegebouw met roltrappengebouw, gezien van
de rivier. Door de jaloezieën onder den koepel wordt de
frissche lucht ingezogen en door den tunnel verspreid.