watertunnel ligtde landtunnel nadert zijn voltooiing Ie „Maze", te midden van ■aartverkeer van Rotterdam, verrezen, die door hun ty- wcl ons als het verre nage- zonders zullen .e beide venti- en van den In 't "men van het iels. nuen werd op ;rond gestoken ui eesten ter ■^10, nam een aanvang, aan den noordelijken nastvi's tot een diepte aven voor den bouw Hcyschehaven wer- lelementen, die samen In 't najaar 1941 komt de tunnel gereed spnni nnen grond eggèj aan tunn gezt het d letoni u kg 'aalh; ïher )en il in 61 een terve ziuke tpont geve i doi )n Z.l mder iht ti sscht tunn m gt het e nai r. M( vera ijvend versieepen van en tunnelstukken, elk naar den tweehonderd ven, plaatsvinden. De 939 dezelfde reis af- lozen" afgebouwd tot X 25 in, met een lichaam, waarvan het plaatsing, noodwendig tegen te gaan werd ms bevestigd, die aan «:n werden vóór het lichttorens geplaatst, poelingsapparaat aan stel, dat diende voor geul en tunnelbodem, in de rivier ligt, tot Schema van afzinking en plaatsing der tunnelstukken in de gebaggerde geuldui delijk ziet men de drijf- pbntons. rste geheel opgetuigde zijn plaats vóór het behulp van de vier ikerd, aan weerszijden van het element lagen, werd dan met het afzinken begonnen. Terwijl het gevaarte tusschen de bokken hing, werd in de pon tons geleidelijk water gepompt en voorzichtig vierend liet men het tunnelstuk langzaam in de diepte verdwijnen.Met behulp van uiterst nauwkeurige instrumenten en vernuftige apparaten werd elk tunnelstuk tot op één mm nauwkeurig op zijn van te voren vastgestelde plaats gezet. Dat geen enkele maal stagnatie ontstond en be rekening en uitvoering steeds volkomen klopten toont wel aan hoe hoog het kunnen onzer ingenieurs en technici staat. Het laatste, negende stuk is 25 November j.l. naar den bodem gegaan. Door middel van een speciaal vervaardigde duikerklok worden onder water en tóch droog, dus in verhoogden luchtdruk, de ver schillende elementen met zwaar gewapend beton aaneengevoegd. Van binnen uit worden met pneumatische breekwerktuigen de kopeinden der aaneengevoegde tunnelstukken doorgebroken en zoo ontstaan de tunnelbuizen. Ondertusschen is ook het overdekte gedeelte van den land- tunnel op de afwerking na gereed. De open gedeelten en de op stelpleinen bij Westzeedijk en Velgersdijkstraat naderen hun voltooiing, terwijl op verschil lende punten in de stad gestadig gewerkt wordt aan de tunneltraverse, die mettertijd het doorgaande snelverkeer ongehinderd door Rotterdam zal voeren. Fietsers en voetgangers bereiken den tunnel langs breede roltrappen in gebouwtjes dicht bij de ventilatiegebouwen gelegen. Voor de luchtververscliing, ver lichting en signaleering vindt men de verschillende installaties in het ventilatiegebouw, alwaar ook de accumulatorenbatterijen zijn onder gebracht, die in geval van nood zelfstandig electrischen stroom kunnen leveren. Wanneer in het najaar van 1941 de tunnel voor het verkeer wordt opengesteld, zal hierin ongeveer 140.000 m3 gewapend beton ver werkt zijn. Voorts aan tienaderigen kabel voor licht- en signaalleidin gen een honderd km. Voor de luclitverversching zal 200.000 in3 frissche lucht per uur noodig zijn. B neden het bordes molm rii met raderkast. (Foto's Kramer) Het electrisch laschwerk aan gasbu izen in den voetgangers - tunnel. De autotunnel onder de rivier. Rechts is de voeg tusschen twee elementen goeél te zien. Bij alles wat in den laatsten tijd te Rotterdam is tot stand gebracht, zal de Maastunnel voor het ge- heele Nederland- sche volk en voor de Rotterdammers in het bijzonder een blijvend symbool zijn van een groot- sche prestatie. Een der buizen van den gesloten land- tunnel, met voor- loopige verlichting. Rechts, achter de leuning, het z. g. imëpectiepad. op ileu achtergrond, het ventilatiegebouw aan den noordelijken oever. Het ventilatiegebouw met roltrappengebouw, gezien van de rivier. Door de jaloezieën onder den koepel wordt de frissche lucht ingezogen en door den tunnel verspreid.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 19