HET ONSTERFELIJKE
HART
Het is ook in die stad, dat Peter Henlein leefde
en werkte. Men ziet hoe hij bezeten wordt van de
idee om in de weinige weken, welke hem nog in het
leven zijn toebedeeld, zijn uurwerk te voltooien, dat
voor de wetenschap van zoo'n groot belang is. Hoe
er conflicten ontstaan tusschen hem, zijn geldschieter,
de overheid en zijn eigen vrouw. Hoe hij, gezien den
korten tijd, welke hem is toegemeten, liever verkiest
in het verborgene te werken dan den handschoen op
te nemen om ten slotte, als het eenmaal te laat is,
volkomen te worden gerehabiliteerd.
Het is zoo de geijkte levensgang van de meeste
uitvinders, die eerst na hun dood erkenning erlangen
voor hun arbeid.
Heinrieh George heeft zich met groote ambitie
op de vertolking van de Ilenlein-rol geworpen en
hij is er alleszins in geslaagd ons die figuur als een
stoere, onversaagde werker voor te stellen, voor
wiens uitvinding alles en iedereen moet wijken.
Naast hem staat Kristina Söderbaum als Ilenlein's
eclitgenoote. Het is haar tweede groote film, doch
haar spel en haar natuurlijk reactievermogen zijn
van dien aard, dat men gerust van een geslaagde
ontdekking mag spreken. Dan zien we weer eens
Paul Wegener, die practisch alleen zijn stugge,
vierkante persoonlijkheid leent en Paul Henckels, in
een klein doch voortreffelijk rolletje van doortrapten
zakenman. Het geheel is dan ook een der gedegen,
onderhoudende films der N.V. Tobis.
Peter Henlein Heinrieh George) met zijn huisdokter
dr. Schedel en den onderzoeker Martin Behaim. welke
laatste verre reizen ondernamom zijn eerste globe te
kunnen samenstellen.
Bef Henlein (Kristina Söderbaum) op de valkenjacht, terivijl haar man zich ernstig bezighoudt
met het zoeken naar een uurwerk zonder slinger.
Om den uitvinder te dwin-
gen uitzijn verborgen schuil
hoek te komen, stelt men
zijn vrouw op de markt
van Neurenberg aan de kaak,
terwijl de beide huisvrienden
Martin Behaim en dr. Sche
del (Michael Bohnen enPaul
Wegener) demonstratief aan
haar zijden plaats genomen
hebben. (Foto's Tobis)
Een film waarin de Zwcedsche
actrice Kristina Söderbaum voor
den tweeden keer een groote rol
heeft, welke zij met een opmerke
lijk talent vervult. Haar echtge
noot Veit Harlan voerde op ver
dienstelijke wijze de regie.
eze film handelt over
Peter Henlein, den
uitvinder van het zak
uurwerk, en heeft dus
zekeren zin een
liistorischen ondergrond. Er is echter
niet bijster veel over dezen man be-
kend en dus is een episode in zijn
leven gefantaseerd, welke volkomen
past in den tijd waarin hij leefde. Daarom ook dat het ei-uurwerk, dat hierin aan hem
wordt toegeschreven, niet identiek is met dat wat hij in werkelijkheid maakte, aangezien
dat eerst ruim een halve
eeuw later ontstond. Dat
zijn echter van die kleine
vrijmoedigheden, welke in
een film als deze wel ge
oorloofd zijn.
Overigens zal de toe
schouwer ongetwijfeld diep
respect hebben voor de
nauwkeurige weergave van
den tijd waarin deze film
speelt. Tot in de kleinste
details is die iniddeleeuw-
sche sfeer uitgewerkt en
de geheele film door vol
gehouden. Een dankbaar
gebruik werd daarbij ge
maakt van het aloude mooie
stadje Neurenberg, dat met
zijn prachtige architectuur
zich zoo schitterend voor
de buiten-opnamen leende.