HET ONSTERFELIJKE HART Het is ook in die stad, dat Peter Henlein leefde en werkte. Men ziet hoe hij bezeten wordt van de idee om in de weinige weken, welke hem nog in het leven zijn toebedeeld, zijn uurwerk te voltooien, dat voor de wetenschap van zoo'n groot belang is. Hoe er conflicten ontstaan tusschen hem, zijn geldschieter, de overheid en zijn eigen vrouw. Hoe hij, gezien den korten tijd, welke hem is toegemeten, liever verkiest in het verborgene te werken dan den handschoen op te nemen om ten slotte, als het eenmaal te laat is, volkomen te worden gerehabiliteerd. Het is zoo de geijkte levensgang van de meeste uitvinders, die eerst na hun dood erkenning erlangen voor hun arbeid. Heinrieh George heeft zich met groote ambitie op de vertolking van de Ilenlein-rol geworpen en hij is er alleszins in geslaagd ons die figuur als een stoere, onversaagde werker voor te stellen, voor wiens uitvinding alles en iedereen moet wijken. Naast hem staat Kristina Söderbaum als Ilenlein's eclitgenoote. Het is haar tweede groote film, doch haar spel en haar natuurlijk reactievermogen zijn van dien aard, dat men gerust van een geslaagde ontdekking mag spreken. Dan zien we weer eens Paul Wegener, die practisch alleen zijn stugge, vierkante persoonlijkheid leent en Paul Henckels, in een klein doch voortreffelijk rolletje van doortrapten zakenman. Het geheel is dan ook een der gedegen, onderhoudende films der N.V. Tobis. Peter Henlein Heinrieh George) met zijn huisdokter dr. Schedel en den onderzoeker Martin Behaim. welke laatste verre reizen ondernamom zijn eerste globe te kunnen samenstellen. Bef Henlein (Kristina Söderbaum) op de valkenjacht, terivijl haar man zich ernstig bezighoudt met het zoeken naar een uurwerk zonder slinger. Om den uitvinder te dwin- gen uitzijn verborgen schuil hoek te komen, stelt men zijn vrouw op de markt van Neurenberg aan de kaak, terwijl de beide huisvrienden Martin Behaim en dr. Sche del (Michael Bohnen enPaul Wegener) demonstratief aan haar zijden plaats genomen hebben. (Foto's Tobis) Een film waarin de Zwcedsche actrice Kristina Söderbaum voor den tweeden keer een groote rol heeft, welke zij met een opmerke lijk talent vervult. Haar echtge noot Veit Harlan voerde op ver dienstelijke wijze de regie. eze film handelt over Peter Henlein, den uitvinder van het zak uurwerk, en heeft dus zekeren zin een liistorischen ondergrond. Er is echter niet bijster veel over dezen man be- kend en dus is een episode in zijn leven gefantaseerd, welke volkomen past in den tijd waarin hij leefde. Daarom ook dat het ei-uurwerk, dat hierin aan hem wordt toegeschreven, niet identiek is met dat wat hij in werkelijkheid maakte, aangezien dat eerst ruim een halve eeuw later ontstond. Dat zijn echter van die kleine vrijmoedigheden, welke in een film als deze wel ge oorloofd zijn. Overigens zal de toe schouwer ongetwijfeld diep respect hebben voor de nauwkeurige weergave van den tijd waarin deze film speelt. Tot in de kleinste details is die iniddeleeuw- sche sfeer uitgewerkt en de geheele film door vol gehouden. Een dankbaar gebruik werd daarbij ge maakt van het aloude mooie stadje Neurenberg, dat met zijn prachtige architectuur zich zoo schitterend voor de buiten-opnamen leende.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 26