Zarah Legmder gis Maria Stuart, de ongelukkige vorstin, die tat slachtojjer werd van een reeks kuiperijen. Door het feit dat zij de mooiste en best ont wikkelde vrouw van haar tijd was, werd zij door haar vijanden voor een uiterst frivool wezen gehouden. gestaan door Willy Birgel, die den verraderlijken lord Bothwell heel accep tabel voorstelde en Maria Koppenhöfer als koningin Elisabeth, welke laatste de koele, hooghartige verbetenheid van die vorstin voortreffelijk weergaf. We zouden zoo door kunnen gaan en achtereenvolgens de ver diensten van de geheele reeks medespelenden kunnen opsommen. We zullen echter volstaan met de opmerking, dat zij zich stuk voor stuk met groote overgave aan hun taak hebben gewijd en zich zooveel mogelijk in het karakter van den voor te stellen per soon hebben inge leefd. Het is 'n moei lijke doch welgeslaag de keuze geweest. Het geheel is bui tengewoon knap stu dio-werk waarbij, zelfs niet geschroomd is, kasteelen en burchten na te bou wen, terwijl sommige tafereelen kennelijk doorhistorische pren - ten en schilderijen geïnspireerd zijn. Een charmante jota van eenige leden der hofhouding van Maria Stuart (Margot Hielscher, I/iesa Lesco en Wilt Quadflieg), tencijl zij luisteren naar een lied dat haar gebiedster zingt. medeplichtig was aan den moord op haar tweeden echtgenoot Darn- ley. Doch het is vrijwel zeker dat deze brieven vervalscht zijn, daar niemand ooit de authentieke brie ven gezien heeft en het Londen- sche gerechtshof alleen maar inzage kreeg in z.g. Engelsche copieën, welke uit hoogst twijfelachtige bron kwamen. In deze film, welke tot titel draagt: Het Hart Eener Koningin, is het duidelijk dat ook de Casket Letters een groote rol spelen. Want 'net is voornamelijk haar ongeluk kig liefde-leven dat in deze film naar voren wordt gebracht en daarbij zijn vanzelfsprekend die liefdesbrieven in zekeren zin on misbaar Natuurlijk worden ook andere factoren even aangestipt, doch het was te begrijpen, dat een zoo veelbewogen leven als dat van Maria Stuart niet tot in de finesses in een film van anderhalf uur lengte kon worden weergegeven. In ieder geval kunnen we wel constateeren dat de regisseur Carl Froelich met groote zorgvuldigheid deze film in elkaar heeft ge zet en getracht heeft de figuur van Maria Stuart zoo objectief mogelijk te belichten. Gemakkelijk heeft hij het zich daarbij niet gemaakt, daar hij haar deels als beklagenswaardige en vrome, deels als schuldige vrouw voor oogen stelt, zoodat de toeschouwer in zekeren zin niet weet hoe hij haar dient te beoordeelen. Gezien echter het feit dat Zarah Leander, die ongetwijfeld een groote populariteit geniet, de vertolking van de Maria-Stuartrol op zich heeft genomen, twijfelen we niet of het oordeel zal daarom wel tamelijk gunstig zijn. De, we zouden haast zeggen, weemoedige verschijning van deze actrice, haar schoonheid en gereserveerdheid maakten haar wel bijzonder geschikt voor die rol, daar ook Maria Stuart, volgens de geschiedschrijvers, als een der best ontwikkelde en ook schoonste vrouwen van haar tijd gold. Zij wordt terzijde Koningin Elisabeth van Engeland vond in Maria Koppenhöfer een waar dige vertolkster. Aangezien Maria Stuart meer dan zij in aanmerking kwam voor den Engelsehen troon en er in die dagen bovendien een felle godsdienststrijd bestond, was Maria Stuart in zekeren zin haar aartsvijandin. (Foto's Ufa)

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 27