De grondstoffen waaruit de gramofoonplaat bestaat worden gemengd en tot tabletten gevormd. Voor de verdere bewerking worden deze tabletten verwarmd, zoodat ze soepel worden. („afgeschaafd"). Zoo bereiken zij den „graveerder" of „snijder", de stift boven de draaiende wasplaat, waarin zij aldus worden ingekerfd. Nu is het vocale-script tot stand gekomen. Wat hierna volgt is de, zij het uiterst zorgzame, reproduceering van een reeds vastgelegd kunstproduct. Van de opname in de wasplaat wordt nu een matrijs (koperplaat) vervaardigd, die dus te vergelijken is met het koperen cliché van de ets of kopergravure. Deze matrijs is dan het blijvende document, vanwaar de draaischijf, de gramo foonplaat, zooals men deze koopt in den winkel, wordt afgeperst. Dat 't ook bij dit eindproduct gaat om kostbare grondstoffen (o.a. het schellak) heeft de lezer kunnen bemerken, die sedert begin December 1.1. een exemplaar heeft willen koopen. Wee hem, die den winkel betrad, niet met een oude plaat om in ruil te geven gewapend. Hij heeft onverrichterzake moeten terugkeeren. Op papier lijkt dit alles zoo betrekkelijk eenvoudig, nu de uitvindingen een maal zijn gedaan. Maar wie 111 de werkplaats en de studio te Amsterdam en Hilversum het vakmanschap en de toewijding heeft kunnen volgen waarmede al deze bewerkingen stuk na stuk worden, uitgevoerd, die komt terug met een gevoel van bewondering voor wat hier wordt tot stand gebracht. Levendig, uiterlijk iets minder streng, is het aan micro's „andere zijde", de zijde, waar de scheppers hun klanken gieten in 't oor van de micro. Want, zooals eens een groot zanger het mij zeide: „Men moet zijn zangen gieten in het oor van de micro als in het oor van een vriend." Talloos zijn liierbij de moeilijkheden, maar groot is meestal ook tie vol doening. Daar de stem van den een geheel anders van klankmenging is dan van den ander, heeft, bij de sprekers en zangers ten minste, ietier z'n positie voor de microfoon daarnaar persoonlijk in te stellen. De een zingt iets verder af, de ander iets dichter bij, de een in rechten hoek, de ander in schuine lijn. Nooit zal ik het Iersche jongetje vergeten in zijn De gramofoonplatenpers, boven en onder een matrijs, waarop reeds bij ieder het ronde etiket is aangebracht, waarvan dus de achterzijde zichtbaar is. Het materiaal iu tubletvorm wordt opgerold en als een „broodje" midden op de onderste matrijs gelegd. De pers wordt gesloten, zoodat de massa zich over de geheele matrijs zal verdeelen. De matrijzen zijn hiervoor door middel van stoom op hooge temperatuur gebracht. Dr. H. M. MER- KELBACH Eigen opnamen Nadat de wasplaat is verzilverd om een geleidend oppervlak te krijgen wordt de plaat geplaatst in een koperbad, waardoor een koperneerslag en dus een negatief verkregen wordt. Op onze foto ziet men den koperafdruk uit het galvanobad te voorschijn komen. Na deze bewerking moet de koperafdruk nog ver chroomd worden om als matrijs te kunnen dienen bij het persen van de gramofoonplaat. zwarte schoolpak met breeden platliggenden kraag, die de microfoon als het ware omarmde en bij elke strophe opnieuw positie tegenover de micro bepaal de met de gevoeligheid van een fijnen marconist. Maar zulken zijn er slechts weinig. Ook bij de or kesten is bij de opnamen positie-bepaling tegenover het dunne gaasje natuurlijk alles. Daarbij spreekt het wel vanzelf, dat deze van het orkest een geheel andere opstelling vereischt dan zittend tegenover de acoustische eisehen van de concertzaal. Sommige diri genten zijn in het „mengen" van hun ensemble klanken ware kunstenaars. En ook hier is het weer gevoeligheid voor den aether, die him den weg wijst. Een machtig product, mengsel van kunst en fabri- caat, is hier in het land geworden en in verdere wor ding. Wat ir. Du bois zeide voor den radio-omroep, geldt m.i. ook voor de gramofoonplaat de Nederlandsche kunstenaar kan terecht in eigen land. De gramofoonplaat is bijna gereed. Slechts moet nog de z.g. „overloop"dat is het overtollige ma teriaal langs den rand, verwijderd worden. Dan wordt de plaat gepolijst en is gereed voor den verkoop.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 15