7
KONSTANTÏijOPfL
[{PALESTINA
\K*JERUZALEM
MIDDELL.ZEE
ÏArllATE
ARABIE
MEDINA
Veel succes in Mekka had hij niet. Geen profeet
wordt in zijn eigen land geëerd, zegt het spreek
woord terecht. Spoedig schudde Mohammed het
Mekkaansche stof van zijn sandalen en op den
zestienden Juli 622 trok hij naar de naburige stad,
Jathrib, dat sinds dien tijd El Medina, de stad van
den profeet, werd genoemd. Dit vertrek werd het
jaar 1 van de Mohammedaansche jaartelling. Volgens
het Arabische recht beteekende de verhuizing van
Mohammed een oorlogsverklaring aan zijn vroegere
stadgenooten.
In Jathrib kreeg
hij spoedig 'n groo-
ten aanhang. Dan
begint de oorlog
met Mekka. Eerst
wordt 'n Mekkaan
sche karavaan ge
plunderd, dan volgt
in 630 de verove
ring van Mekka.
De eerste heilige
oorlog is een suc
ces de politieke ont
wikkeling va n de n
Islam is begonnen.
De uitbreiding
van Jen Islam
Als Mohammed
in 632 sterft, is de
heele bevolking van
Arabië onderwor
pen aan het gezag
van „Allah en zijn
profeet". De familieleden kiezen een opvolger
een kalief, en deze kaliefen hebben kans
gezien om in een eeuw tijd een rijk te stich
ten van den Atlantischen Oceaan tot den
Indus. Voor-Azië, waar Palestina ligt, het
noorden van Afrika en een groot deel van
Spanje werden veroverd.
Hoe is die groote uitbreiding van den Islam
te verklaren? Mohammed en zijn opvolgers
hebben gebruik gemaakt van de hartstochten
van den Arabier, van
Het land waar de geschiedenis der kruistochten zich
afspeelt. In Arabië de steden Mekka en Medina, waar
de politieke ontwikkeling van den Islam begon. Gestip
peld is aangegeven de route, die de eerste kruisvaar
ders na hun vertrek uit Konstantinopel volgden. Aan
den Nijlmond de stad Damiate, die in 1219 door
Willem 1 van Holland werd ingenomen.
de onrust, die zijn
zwerversbloed feller
doet kloppen, van de
zucht naar buit, die
leeft in den roofridder
van de groote woestijn.
De Islam bracht de
noodzakelijke politie
ke eenheid, hij recht
vaardigde roof en plun
dering door de idee
van den heiligen oor
log te propageeren. De
Islam hief den Ara
bier op uit zijn veel
godendom en bracht
hem tot het geloof
aan den eenen Allah
hij maakte hem den
gelijke, neen, den meerdere
van Jood en christen, door
hem te geven den grootsten
der profeten, Mohammed,
en het boek der boeken, den
Koran.
„God wil het!" Paus ürbanus II roept de scharen te
Clermont op voor den tocht naar het Heilige Txind.
Dit groote Mohammedaansche rijk werd een
gevaar voor de christelijke wereld. De Islam deed
aanvallen op alle landen van Zuid-Europa. De
kusten van Frankrijk en Italië werden geplunderd,
de Middellandsche Zee dreigde een Mohammedaan
sche binnenzee te worden. Noodzakelijk werd, dat
de westersche christenheid
den strijd tegen den Islam
begon. Dit is de hoofd
oorzaak van de kruistoch
ten. Een bijoorzaak was het
verlangen om Palestina aan
de Turken te ontrukken
en de bedevaarten naar
de heilige plaatsen sinds
eeuwen hadden pelgrims
tochten plaats gehad
weer mogelijk te maken.
Dat deze laatste gedachte
bij vele kruisvaarders een
voorname plaats inneemt,
vindt zijn verklaring hier
in, dat de „bevrijding van
het H. Graf" een leus was,
die meer tot de verbeelding
van den christelijken mid
deleeuwer sprak dan de min
of meer kleurlooze uitdruk
king: „strijd tegen den Is
lam".
De kruistochten
In het jaar 1096 zette
de eerste kruistocht zich
in beweging. Eangs Rijn
en Donau trok men naar
Konstantinopel. Hier werd
het leger overgezet naar
Klein-Azië. Spoedig kreeg
inen, behalve met den
vijand, te strijden tegen
hitte, dorst en ziekten.
Enkele aanvoerders scheid
den zich van het kruis
leger af en stichtten hier
en daar eigen staatjes.
Ten slotte kreeg het uit
geputte leger in Juni 1099
Jeruzalem in 't zicht.
Een hevige ontroering
maakte zich van allen
meester, toen zij de „on
sterfelijke stad" voor zich
zagen liggen. Maar zij had
een flinke bezetting en
werd stevig verdedigd.
De kruisvaarders bereiken
Jeruzalem. Ontroerd zinken
de krijgslieden op de
knieën als zij de „onsterfe
lijke stad" in de verte zien
liggen.