Hier ziet u, hoe een houten
schoen, een eeniggzins ver
edelde Hollandsche klomp,
met gouden ver giering in
gelegd, voor kerkelijke plech
tigheden ooit kon dienst
doen.
Tot <le kostbaarste exemplaren behooren de Turksche steltschoeii,
met bewerkt zilver bekleed (links), de Perzische vrouwenpan
tojfel uit ca. 1600 middenen de rechtsche loccolli, voetbeklee-
ding eener voorname V enetiaansche, eveneens uit ongeveer 1600.
bestaande uit ezelsleer en kurk.
Onder elkaar: schoenen van
den wijsgeer Immanuel
Kant, en de brocaatschoenen,
die Napoleon bij zijn kro
ning in 1804 droeg.
kunst dreven den Ween-
schen schoenmaker verder.
Eerst ontstond een verza-
meling van de gebruikelijke
tot de meest ongebruikelij
ke leersoorten, tot en met u
ooievaars- en menschen-
leer compleet.
Maar al spoedig werden
ook door toevallige aan- J JL
koopen de grondslagen ge-
legd voor een in tientallen
jaren nu verwonderlijk vol- TUtJe •SSB^KKLtT l.^Wl ~ft(P
ledig geworden historische f MKögy, i
verzameling van schoen- i
werk, uit alle landen en -jjy
alle tijden. En of u nu be- f""
lang stelt in Perzische pan- w** I r\k
toffels, in noodschoenwerk I^StW
uit oorlogsperioden, in rij-
laarzen of jachtschoenen
van koningen en keizers, TTglm,V\
sheiks en maharadja's, in
de balschoenen van kei-
zerin Elisabeth of de
dansschoentjes van Fanny
Elsler u zult weinig
bedenken kunnen, dat niet
voorhanden is in het kostbare museum van den eenvoudigen maar leergierigen
Weenschen schoenmaker.
Zulk een verzameling kon natuurlijk alleen tot stand komen met behulp
van tallooze over heel de wereld verspreide vrienden en relaties, die mede
belang stelden in de aspiraties van dezen vakman, die zijn branche technisch,
historisch en kunstzinnig op zoo volmaakte wijze beheerscht. Dat in zoo'n
simpele schoenmakerswoning zoo tallooze draden uit heel de wereld samen
komen dat u hier een spiegel vindt van ontelbare culturen van alle volken
en tijden dat is de kroon op den jarenlangen onvermoeiden arbeid en den
fijnen speurzin van een ambachtsman, die besefte: dat ieder menschenwerk
een kunst en een wetenschap kan zijn, wanneer het met de hoogste toewijding
en het diepste inzicht wordt verricht.
Wat de Bosnische boeren dragen lijkt toch niet comfortabeler
dan een Hollandsche klomp.
In den tijd van den Ouden Frits woog zoo'n rijlaars nog zeven
kilo (Archieffoto's)
Weensch schoenwerk uit de vorige eeuw is hier vertegenwoordigd in (links) de
schoenen ran keizerin Elisabeth en (rechts) dansschoentjes van Fanny Elsler.