Hier ziet u, hoe een houten schoen, een eeniggzins ver edelde Hollandsche klomp, met gouden ver giering in gelegd, voor kerkelijke plech tigheden ooit kon dienst doen. Tot <le kostbaarste exemplaren behooren de Turksche steltschoeii, met bewerkt zilver bekleed (links), de Perzische vrouwenpan tojfel uit ca. 1600 middenen de rechtsche loccolli, voetbeklee- ding eener voorname V enetiaansche, eveneens uit ongeveer 1600. bestaande uit ezelsleer en kurk. Onder elkaar: schoenen van den wijsgeer Immanuel Kant, en de brocaatschoenen, die Napoleon bij zijn kro ning in 1804 droeg. kunst dreven den Ween- schen schoenmaker verder. Eerst ontstond een verza- meling van de gebruikelijke tot de meest ongebruikelij ke leersoorten, tot en met u ooievaars- en menschen- leer compleet. Maar al spoedig werden ook door toevallige aan- J JL koopen de grondslagen ge- legd voor een in tientallen jaren nu verwonderlijk vol- TUtJe •SSB^KKLtT l.^Wl ~ft(P ledig geworden historische f MKögy, i verzameling van schoen- i werk, uit alle landen en -jjy alle tijden. En of u nu be- f"" lang stelt in Perzische pan- w** I r\k toffels, in noodschoenwerk I^StW uit oorlogsperioden, in rij- laarzen of jachtschoenen van koningen en keizers, TTglm,V\ sheiks en maharadja's, in de balschoenen van kei- zerin Elisabeth of de dansschoentjes van Fanny Elsler u zult weinig bedenken kunnen, dat niet voorhanden is in het kostbare museum van den eenvoudigen maar leergierigen Weenschen schoenmaker. Zulk een verzameling kon natuurlijk alleen tot stand komen met behulp van tallooze over heel de wereld verspreide vrienden en relaties, die mede belang stelden in de aspiraties van dezen vakman, die zijn branche technisch, historisch en kunstzinnig op zoo volmaakte wijze beheerscht. Dat in zoo'n simpele schoenmakerswoning zoo tallooze draden uit heel de wereld samen komen dat u hier een spiegel vindt van ontelbare culturen van alle volken en tijden dat is de kroon op den jarenlangen onvermoeiden arbeid en den fijnen speurzin van een ambachtsman, die besefte: dat ieder menschenwerk een kunst en een wetenschap kan zijn, wanneer het met de hoogste toewijding en het diepste inzicht wordt verricht. Wat de Bosnische boeren dragen lijkt toch niet comfortabeler dan een Hollandsche klomp. In den tijd van den Ouden Frits woog zoo'n rijlaars nog zeven kilo (Archieffoto's) Weensch schoenwerk uit de vorige eeuw is hier vertegenwoordigd in (links) de schoenen ran keizerin Elisabeth en (rechts) dansschoentjes van Fanny Elsler.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 27