RIJDEN ZONDEK BENZINE KROMHOUT Een actueele causerie door Ir. JW. VAN WAMEEEN HZ-39239 Autobussen met generator-aanhang - wagentje zijn in de stadsstraten en op buitenwegen langzamerhand geen zeldzaamheid meer. chef van den technischen dienst van de K. N. A. C. De moderne maatschappij is zóó gewend aan het gebruik van vloeibare brandstoffen voor haar ver voermiddelen te land, in de lucht, en voor een groot deel ook te water, dat vele leeken op technisch gebied de vervanging van benzine en diesel-olie door de een of andere gassoort als een uit den oorlogsnood geboren nieuwigheid beschouwen. En het woord nieuwigheid dan min of meer on bewust bezigen in zijn ongunstige bijbeteekenis van, laat ons maar zeggen, absur diteit. Het is in dit verband wel aardig, er aan fe herinneren, dat de allereerste verbrandingsmotoren ter wereld.gasmotoren waren, en dat dit motortype in sta- tionnaire uitvoering voor bepaalde industrieele doeleinden nog ruime toepassing vindt. rouwens, ook voor mobiele installaties is gas geen nieuwe motorbrandstof. Gasgeneratoren, waarin „aan boord" van een rijdend voertuig of een verplaatsbare landbouwmachine uit hout of steenkool gas wordt gemaakt, deden reeds vele jaren geleden dienst in afgelegen gewesten van dit ondermaanscke, waar door aanvoermoeilijkheden de vloeibare brand stoffen duur en schaarsch zijn, doch vaste brandstoffen als het, ware voor het grijpen liggen Gas is geenszins een inferieure brandstof, zoodra men het maar in den motor heeft. Wel daalt de maximale krachtsontwikkeling als arme gassen gassoorten met een lage verbrandingswaarde, d.w.z. een geringen warmte-inhoud per eenheid van volume worden gebruikt in motoren, welke op voeding met ben zine zijn gebouwd. Dat ligt echter aan den laatst genoemden factor, niet aan het gas. In vergelijking inet het bedrijf op benzine is eert belangrijk prin cipieel voordeel, dat geen vloeistof behoeft te wor den verstoven en verdampt in de door den motor aangezogen lucht, maar we voor de bereiding van het motorvoedsel met de verhoudingsgewijs simpele menging van twee gassen kunnen volstaan. Het weg vallen van de oarburatie, met alles wat daaraan vast zit, beteekent het wegvallen van meer zorgen en problemen, dan de buitenstaander waarschijnlijk bevroedt. Dat men van deze omstandigheid, Een kunststukjede inbouw van een houtgasgenerator achter in een personenauto, op zoodanige wijze, dat het achterpaneel wel moet wor den veranderd, doch de wagen bij gesloten klep niet wordt ontsierd. Dit gewéldige ballonge vaarte, grooter dan de auto zelf, bevat ca. 12 m3 lichtgas, zijnde het aequivalent van circa 6 liter benzine, waarmede deze auto ongeveer 35 km kan afleggen. Een geraamte van lichte stalen buizen en een omkisting van triplexhout b perken het gewicht tot een alleszins draaglijke waarde. (Eigen opname) mitsgaders van andere voordeelige eigenschappen van gas als motorbrandstof met name, dat het een hoogere compressie kan verdragen beter kan profiteeren naarmate aan een benzinemotor méér wordt gewijzigd, is jammer, aangezien dergelijke veranderingen natuurlijk kosten veroorzaken en soms ook uit een ander oogpunt bezwaarlijk zijn. De groote handicap bij het gebruik van gas berust hierop, dat 't een véél en véél minder compacten vorm van energie belichaamt dan benzine, een bijkans ideale brandstof in dit opzicht. Indien het gas niet in een generator al rijdende wordt geprodu ceerd waarover zoo straks meer moeten we er dus een zéér gropt volume van meenemen om het zelfde te kunnen doen als met slechts 1 liter van het kostelijke vocht, waaraan we nu gebrek hebben. Voor lichtgas, bijvoorbeeld, is die hoeveelheid onge veer 2 kub. meter! Vandaar, dat de geweldige ballon- gevaarten op het dak van een auto, welke de lezer al eens op een afbeelding of in werkelijkheid zal heb ben gezien, practisch nooit meer dan het aequivalent van een half blik benzine kunnen bevatten, en dus na een korten rit opnieuw moeten worden gevuld. Daar echter de vel plaatsen met weinig moeite en kosten kunnen worden ingericht, terwijl de benoo- digde uitrusting voor den auto tech nisch eenvoudig en in verhouding tot andere installaties goedkoop is vijfhonderd tot zevenhonderd gulden heeft deze noodoplossing toch een zekere aantrekkelijkheid voor stads- en voor-stadsverkeer met auto's van een type, dat zich voor de montage van zoo'n bal lon leent. Gaan we het gas, alvorens het aan boord te nemen, door samen persing tot hoogen druk sterk ver dichten waarvoor kostbare com- .pressorstations noodig zijn dan wordt de bedoelde volumever houding uiteraard veel gunstiger, maar blijft ze toch altijd nog in het 15-voudige nadeel voor gas, al thans voor lichtgas. Bovendien krij gen we nu met een gewichtspro bleem te maken, omdat de reser voirs, waarin het gas onder een druk van bijvoorbeeld 150 atmosferen

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 2