RIJDEN
ZONDEK
BENZINE
KROMHOUT
Een actueele causerie
door
Ir. JW. VAN WAMEEEN
HZ-39239
Autobussen met generator-aanhang -
wagentje zijn in de stadsstraten
en op buitenwegen langzamerhand
geen zeldzaamheid meer.
chef van den technischen
dienst van de K. N. A. C.
De moderne maatschappij is zóó gewend aan het
gebruik van vloeibare brandstoffen voor haar ver
voermiddelen te land, in de lucht, en voor een
groot deel ook te water, dat vele leeken op technisch gebied de vervanging van
benzine en diesel-olie door de een of andere gassoort als een uit den oorlogsnood
geboren nieuwigheid beschouwen. En het woord nieuwigheid dan min of meer on
bewust bezigen in zijn ongunstige bijbeteekenis van, laat ons maar zeggen, absur
diteit. Het is in dit verband wel aardig, er aan fe herinneren, dat de allereerste
verbrandingsmotoren ter wereld.gasmotoren waren, en dat dit motortype in sta-
tionnaire uitvoering voor bepaalde industrieele doeleinden nog ruime toepassing vindt.
rouwens, ook voor mobiele installaties is gas geen nieuwe motorbrandstof. Gasgeneratoren,
waarin „aan boord" van een rijdend voertuig of een verplaatsbare landbouwmachine uit
hout of steenkool gas wordt gemaakt, deden reeds vele jaren geleden dienst in afgelegen
gewesten van dit ondermaanscke, waar door aanvoermoeilijkheden de vloeibare brand
stoffen duur en schaarsch zijn, doch vaste brandstoffen als het, ware voor het grijpen liggen
Gas is geenszins een inferieure brandstof, zoodra men het maar in den motor heeft.
Wel daalt de maximale krachtsontwikkeling als arme gassen gassoorten met een lage
verbrandingswaarde, d.w.z. een geringen warmte-inhoud per eenheid van volume worden
gebruikt in motoren, welke op voeding met ben
zine zijn gebouwd. Dat ligt echter aan den laatst
genoemden factor, niet aan het gas. In vergelijking
inet het bedrijf op benzine is eert belangrijk prin
cipieel voordeel, dat geen vloeistof behoeft te wor
den verstoven en verdampt in de door den motor
aangezogen lucht, maar we voor de bereiding van
het motorvoedsel met de verhoudingsgewijs simpele
menging van twee gassen kunnen volstaan. Het weg
vallen van de oarburatie, met alles wat daaraan vast
zit, beteekent het wegvallen van meer zorgen en
problemen, dan de buitenstaander waarschijnlijk
bevroedt. Dat men van deze omstandigheid,
Een kunststukjede inbouw van een houtgasgenerator achter in een
personenauto, op zoodanige wijze, dat het achterpaneel wel moet wor
den veranderd, doch de wagen bij gesloten klep niet wordt ontsierd.
Dit gewéldige ballonge
vaarte, grooter dan de auto zelf, bevat ca. 12 m3
lichtgas, zijnde het aequivalent van circa 6 liter
benzine, waarmede deze auto ongeveer 35 km kan
afleggen. Een geraamte van lichte stalen buizen en
een omkisting van triplexhout b perken het gewicht
tot een alleszins draaglijke waarde. (Eigen opname)
mitsgaders van andere voordeelige eigenschappen
van gas als motorbrandstof met name, dat het
een hoogere compressie kan verdragen beter kan
profiteeren naarmate aan een benzinemotor méér
wordt gewijzigd, is jammer, aangezien dergelijke
veranderingen natuurlijk kosten veroorzaken en
soms ook uit een ander oogpunt bezwaarlijk
zijn.
De groote handicap bij het gebruik van gas berust
hierop, dat 't een véél en véél minder compacten
vorm van energie belichaamt dan benzine, een
bijkans ideale brandstof in dit opzicht. Indien het
gas niet in een generator al rijdende wordt geprodu
ceerd waarover zoo straks meer moeten we
er dus een zéér gropt volume van meenemen om het
zelfde te kunnen doen als met slechts 1 liter van het
kostelijke vocht, waaraan we nu gebrek hebben.
Voor lichtgas, bijvoorbeeld, is die hoeveelheid onge
veer 2 kub. meter! Vandaar, dat de geweldige ballon-
gevaarten op het dak van een auto, welke de lezer
al eens op een afbeelding of in werkelijkheid zal heb
ben gezien, practisch nooit meer dan het aequivalent
van een half blik benzine kunnen bevatten, en
dus na een korten rit opnieuw moeten worden gevuld.
Daar echter de vel plaatsen met weinig moeite en
kosten kunnen worden ingericht, terwijl de benoo-
digde uitrusting voor den auto tech
nisch eenvoudig en in verhouding
tot andere installaties goedkoop is
vijfhonderd tot zevenhonderd
gulden heeft deze noodoplossing
toch een zekere aantrekkelijkheid
voor stads- en voor-stadsverkeer
met auto's van een type, dat zich
voor de montage van zoo'n bal
lon leent.
Gaan we het gas, alvorens het
aan boord te nemen, door samen
persing tot hoogen druk sterk ver
dichten waarvoor kostbare com-
.pressorstations noodig zijn dan
wordt de bedoelde volumever
houding uiteraard veel gunstiger,
maar blijft ze toch altijd nog in
het 15-voudige nadeel voor gas, al
thans voor lichtgas. Bovendien krij
gen we nu met een gewichtspro
bleem te maken, omdat de reser
voirs, waarin het gas onder een druk
van bijvoorbeeld 150 atmosferen