De gasgenerator is kan het haast anders t 'n geliefkoosd onderwerp voor benzinelooze automobilisten met knutselaanleg, en soms weten zij veel belovende resultaten te behalen. Boven een tankstation, dat als generator- houtlaadplaats werd ingericht. Daar onder: een anthracietvergasser wordt met behulp van de kolenkit gevuld. Bonder achtercompartiment plus bagagebergplaats op te offeren of een aanhangwagentje te gebruiken, is dit vrijwel de eenige manier om bij een personenauto vijf persgas- cylinders te kunnen meenemen. Deze vormen echter zelfs voor een moderne stalen carrosserie een aar dige belasting, en in een bocht zal men de 300 kg bovenop merken kunnen! wordt meegevoerd, van dikwandig staal moeten zijn, en daardoor zeer zwaar worden. Al naargelang het type reservoir gascylinder of -bol; materiaalver- vaardigingsmethode bedraagt bij den lioogsten, onder de tegenwoordige omstandigheden in Neder land toe te passen reservoirdruk van 150 a 175 atm. het gewicht per kwantum gas, overeenkomende met 1 liter benzine, 12 tot 20 kilogram! Het zal duidelijk zijn, dat een en ander tot een prohibitief „dood gewicht", en tot dikwijls onover komelijke plaatsruimte-bezwaren leidt, als men den gemiddelden vrachtwagen of autobus in een stel van die „gasflesschen" het aequivalent van een normale tankvol, of zelfs maar halve tankvol, benzine zou willen meegeven. De schaarsclite aan hoogedruk- reservoirs en het finaneieele aspect van de aanschaf fing laten we dan nog in het midden. Voor een per sonenauto liggen de verhoudingen natuurlijk nog ongunstiger, tenzij men tot de complicatie van een aanhangwagentje overgaat. Bij gebruik, als persgas, van de eenige algemeen verkrijgbare, en daardoor het meest in aanmerking komende gassoort, t.w. Dit kaartje, samengesteld door de „Contactcommissie voor Tankgastractiein Den Haag (Secretariaat K.N.A.C.), geeft een overzicht van de plaatsen met persgas-laadsiations, waarvoor tot medio December vergunningen waren verleend, alsmede van de tot dien tijd bekend geworden plaatsen met ballonvulstations In tegenstelling tot de persgasstaiions zijn deze laatste grootendeels gereed. In verschillende der aangegeven plaatsen komen, of zijn reeds, meerdere stations. lichtgas, moet dan ook als regel met een rijbereik van 60 h 100 kilometer per vulling genoegen worden genomen. De wagen dient dan, ruim vóórdat die afstand is afgelescd, aan zijn laadstation terug te zijn, of een ander station langs de dienstroute te hebben bereikt. Daaruit volgt, dat het rijden op gecompri meerd lichtgas in het algemeen slechts voor locaal verkeer beteekenis kan hebben, zoolang geen wijd vertakt netvan compressor stations over het land is opgericht. Of het hier toe binnen een zelfs vrij langen duur van het benzinetekort zal komen, moet worden betwijfeld, omdat, afgezien van het feit, dat een persgasstation van behoorlijke capaciteit eenige tienduizenden guldens kost, de schaarsclite aan hoogwaardig materiaal en kwesties van fabricage- faciliteiten thans reeds een remmenden invloed uit oefenen. Bij het bestndeeren van het kaartje op deze pagina dient men wél te bedenken, dat slechts een klein percentage der hierop aangegeven persgas stations in bedrijf is of spoedig gereed zal zijn, en een groot deel in verband met lange levertijden voor de apparatuur pas over drie tot zes maanden kan func- tionneerenOok de vervaardiging, alweer uit speciaal materiaal, van hoogedruk-reservoirs voor de auto's ondervindt moeilijkheden; de oude voorraad zuur stof- en koolzuurcylinders, voor zoover aan hun oorspronkelijke bestemming te onttrekken, werd reeds vrijwel geheel geplaatst. Ten slotte is de gas levering aan de stations een precair punt, omdat de lichtgas-industrie in verband met de onzekere kolen- voorziening uiterst weinig behoefte heeft aan uit breiding barer cliënteele! Er zal dan ook geen onbe perkt kwantum voor tractiedoeleinden beschikbaar kunnen worden gesteld. Van de andere persgassen is methaangas, al naar gelang het gehalte aan zuiver methaan, 1,7 tot ruim 2 maal zoo „rijk" als lichtgas, waardoor de verhouding tusschen den inhoud der reservoirs op den wagen en het rijbereik per vulling in diezelfde verhouding gunstiger wordt een belangrijk voordeel! Als bijproduct van twee groote industrieele bedrijven (Staatsmijnen en Hoogovens) en van eenige stedelijke rioolwaterzuiveringsinstallaties, kan men het echter maar op een zeer beperkt aantal plaatsen „tanken". Technisch nog veel aantrekkelijker (in dit geval mede dooreen minimale waarde van het motorvermogens- verlies), maar helaas ook veel „zeldzamer", is het aefchvleengas, dat voor tractiegebruik uitsluitend dooi de Hoogovens kan worden geleverd. In één zuurstof- cylinder van het bekende formaat gaat het aequiva lent van circa zeventien liter benzine! Naast de toepassing van deze „tankgassen" hebben we, als tweede en ongetwijfeld belangrijkste surrogaat voor benzine- en diesel-tractie, de aan drijving van den motor met gas, dat tijdens het rijden en in afhankelijkheid van de oogenblikkelijke behoeften van den motor door ontgassing en ver- Toepassing van persgas op betrekkelijk lagen druk, bijv. 30 atm., biedt aanmerkelijke voordeelen wat de fabricage der compressor- en auto- installaties betreft, doch is slechts mogelijk voor voer tuigen, welke zeer korte ritten maken en waarbij groote reservoirs kunnen worden ondergebracht bijv. auto's van den vuilophaaldienst, Dit is een wagen van de Haagsehe Stadsreiniging. (Eigen opname)

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 3