GENERATOR GROFREINIGER FUNREINIGER den vuurhaard te maken krijgen. Zooals men heeft gezien, zijn echter de brandstofkosten aanzienlijk hooger. Naarmate méér in wisselend tempo wordt gereden, en veelvuldiger wordt gestopt en gewacht, treden de bezwaren van het generatorbedrijf in het bijzonder bij anthraciet sterker op den voorgrond. De gasgenerator leent zich daarom het beste voor het rijden van flinke buitenwegtrajecten, voor inter- locaal verkeer dus, en is voor stadsdiensten e.d. het minst geschikt. Dat de situatie bij tankgas, globaal genomen, juist andersom is, zij het op andere gron den, mag een gelukkige omstandigheid worden ge noemd Ten slotte enkele opmerkingen over de electriciteit als auto-krachtbron. De toepassing hiervan komt uiteraard neer op het gebruik van vaste brandstof, i.e. steenkool, langs een omweg! Vanwege de zeer ongun stige verhouding tusschen het gewicht en het volume van accumulatoren eenerzijds, en de hoeveelheid electrische energie voor de voeding van aandrijvende electromotoren, welke in deze accumulatoren kan worden opgezameld, anderzijds, leent deze vorm van electrische tractie zich uitsluitend voor voertuigen met geringe snelheid en klein rijbereik. Nochtans heeft ze reeds in normale tijdsomstandigheden een beperkte toepassing verkregen, vooral in die geval len, waar geruischloosheid, zeer eenvoudige bediening, en afwezigheid van brandgevaar en giftige uitlaat gassen van bijzonder voordeel zijn. Lage stroomkos- ten voor het 's nachts opladen der batterij maken op den duur de hooge aanschaffingskosten weer goed. Schema van een generatorinstallatie in dit geval voor hout waaruit de lezer een globaal idee van de werking en constructie zal kunnen krijgen. Het gun, in den generatorhaard gevormd door verbranding van het hout met de aangezogen lucht, stroomt zie de pijltjes door een grofreiniger, een koeler en een fijnreiniger naar de menginrichting, en vandaar naar den motor. De aanjaagventilator zuigt, bij het starten, gas aan zoo lang de motor niet draait. Bij de meeste anthraciet- generatoren bestaat de fijnreiniger uit een grooten ketel met jiUerdoeken. Een electrisch autootje van Nederlandsch ontwerp en fabrikaat, waarvan de accu- batterij aan het stopcontact kan worden geladen. Het heeft een keurige tweeper soons-carrosserie met kap en bagageruimte. De top snelheid bedraagt 30 km per uur, het rijbereik 50 d 60 km per lading. Dergelijke wagens zijn natuurlijk van huis uit op electrische aandrijving geconstrueerd; in vergelijking daarmee levert de ombouw van benzine-auto's vrij groote bezwaren op. Buitendien zijn aecuhatterijen van het voor hooge continu-belasting meest geschikte type, z.g. traetie-batterijen, hier te lande thans slecht verkrijgbaar. Het aardige, driewielige tweepersoons wagentje van Nederlandsch fabrikaat, dat korten tijd geleden door een Haagsche firma op de markt is gebracht, en een batterij van gewone auto-accu's heeft, is dan ook wijselijk heel licht gehouden. Met een snelheid van 20 a 25, maximaal 30 km per uur, en een rijbereik van 50 a 60 km tusschen twee opladingsperioden aan een lichtnet.-stopcontact, bezit het onmiskenbare verdiensten als „zindelijk" en gemakkelijk te besturen boodschappenautootje voor stad en omgeving. En een rijvergunning voor dit ver voermiddel wordt door de Rijksverkeersinspectie on middellijk verleend! Als een volgwagentje met generator door een personen auto wordt getrokken, is een eenigszins geciviliseerduiter- lijk wel van belang. Het oog wil ook wat! Vandaar deze inkapseling van een proef installatie, welke hier juist met anthraciet wordt gevuld. T De vuurhaard van een gasgenerator moet 's morgens met een brandende lont worden aangestoken. Een electrische ventilator zuigt de vlam naar binnen. branding van hout, anthraciet of turf wordt geprodu ceerd. Dit gebeurt in een generator, waarin door de motorzuiging een vuur wordt onderhoudenbij het starten in kouden toestand moet men den generator met behulp van een brandende lont aansteken, terwijl hij door middel van een electrischen ventilator eenigen tijd onder kunstmatigen trek wordt gezet. Op weg naar den motor passeert het uiteraard heete en verontreinigde gas een koeler en enkele reinigingstoestellen, annex condensaatvangers. We vervoeren dus een heele „gasfabriek", welke, inclusief een brandstofvulling, ongeveer 500 kilogram weegt, en waarvan met name de generator en de dikwijls volumineuze filters zooveel plaats ihnemen, dat de montage er van bij diverse voertuigtypen een aan- hangwagentje vraagt. Maar. men kan met een vollen generator een afstand afleggen, welke varieert tusschen zooiets van honderd km (hout) en enkele honderden kilometers (anthraciet), terwijl het meest al zeer wel mogelijk is, ergens een reservezak brand stof te bergen. De generatorwagen heeft dus een aanmerkelijk grootere bewegingsvrijheid dan de persgasauto. Bovendien levert de m organisatie van een net van tankplaatsen voor hout en anthraciet van de vereischte kwaliteit, stukgrootte en droogheidwaarop een generator zeer kieskeurig is! véél minder technische en financieele problemen op dan de inrichting van een groot aantal persgaslaadstations. Men vordert hiermee dan ook aï goed. Voorts zijn de brandstofkosten laag, vooral in het geval van anthraciet, waarvan we als regel iets minder dan 2 kg van 2 2% cent noodig hebben tegen 1 m liter benzine. Voor hout wordt dit circa 3 kg i 56 cent. Hiertegenover staat een prijs voor gecomprimeerd lichtgas van de orde van grootte van minstens „20 a 25 cent per liter benzine", bij af schrijving van het compres sorstation binnen een rede lijken termijn. Het speelt dan geen groote rol, dat een gene rator plus toebehooren, met een prijs van f. 1500.— a f. 1800.—, inclusief montage, anderhalf tot twee maal zoo duur is als een persgasinstallatie. Tot deze laatste behoort een z.g. drukregelaar. waarin het gas van den hoogen reservoirdruk tot op ongeveer atmosferisclien druk wordt ontspannen, alvorens het naar de menginrichting stroomt. Voeg bij deze factoren als gewichtige omstandig heid, dat de reeds voorden oorlog ingezette binnen- iandsche fabricage van gasgeneratoren, uit grooten- deels courant materiaal, verhoudingsgewijs weinig problemen stelt en men kent de redenen, waarom thans reeds twee-en-half duizend van deze toestellen in ons land in gebruik zijn, terwijl de persgas- tractie nog in de beginperiode verkeert. De generator- productie kon overigens nog niet voldoende sterk worden opgevoerd om de geweldig gestegen vraag bij te houden; een vergunningsstelsel zorgt er voor, dat het economisch meest vitale vervoer het eerste wordt bediend dit geldt trouwens ook voor persgas-installaties terwijl een dergelijke regeling tevens noodig is, om het verbruik aan vaste brand stoffen binnen de perken te houden. Aan hout is ons land allesbehalve rijk, en de nationale turf, voor zoo ver geschikt, kan kwantitatief pas van groot belang worden na het eerstvolgende winningsseizoen. Tegenover de genoemde deugden van het generator- systeem staan, voor den gebruiker, aanzienlijke inconveniënten. Terwijl de persgas-apparatuur vrij wel geen verzorging vraagt, en het rijden op een dezer kant en klaar voor hét gebruik meegevoerde gassoorten ten naastenbij even gemakkelijk gaat als op benzine, eischt de generator-installatie veelvuldig en vrij omvangrijk onderhoud, mitsgaders speciale handigheid en oplettendheid van den chauffeur. Indien de bestuurder niet over de noodige „feeling" en routine beschikt, of de generator, reinigers en koeler niet geregeld worden schoongemaakt en nage zien, degradeert zoo'n installatie van een bruikbaar hulpmiddel met een acceptabelen graad van bedrijfs zekerheid tot een bron van chronische storingen. Hetzelfde gebeurt indien niet precies de juiste soort brandstof wordt gebruikt. Men dient hierbij in aanmerking te nemen, dat zelfs bij een installatie in prima conditie het motorvermogensverlies op het van huis uit arme generatorgas reeds 30 tot 50 be draagt! Voor lichtgas is dit cijfer ongeveer de helft. In het algemeen vraagt de houtgasgenerator aan merkelijk minder zorg dan de anthracietvergasser, omdat de gasreiniging hier een minder groot probleem vormt, en we niet met „slakken" in (Foto's archief K.N.A.C.Ï

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 4