SCHOONHEID PORSELEIN IN Oucle en nieuwe vormen niet. liet was een Duitscher, een zekere Johann Frie- drich Böttger, ge boortig uit Schleiz, die, in samenwer king met een vakge - noot, er in het jaar 1708 in slaagde, het toenmaals zeer zeldzame Chinee- sche witte porse lein, door het ge bruik van een kleiaarde van hijzonder fijne sa menstelling, na te ma ken. Eigenlijk zocht de man om goud uit be paalde grondstoffen te destilleeren. En zooals het meer gaat: naar het eene zoekend vond hij 't andere. Onder de regeering van August den Sterken werd omstreeks 1713 te Meissen de later wereldberoemd geworden porseleinfabriek gevestigd. Vos met kip een por seleinproduct uit 1732 et is nog slechts luttel jaren geleden, dat men het eeuw feest vierde van de uitvinding der porseleinfabricage. Want meer dan een goede tweehonderd jaar ge leden kende men het porselein, anders dan in de Chineesche produc ten, in Europa nog Madonna in middeleeuuischen trant door prof. Rich. Langer. Er is een tijd geweest, waarin het verzamelen van fraaie porseleinen voorwerpen, zoowel voor luxedoeleinden als voor dagelijksch gebruik, een hartstocht was, evenals het verza melen van zeldzame tulpensoorten of schilderijen. Vorsten en adellijke personen en geldmagnaten besteedden groote be dragen aan het bijeengaren van allerlei maar vooral van Cliineesch porselein. Ook in onze dagen geldt het bezit van fraai porselein nog als een uiterlijk teeken van welstand voor de bezitters, al is hun klasse door een krachtig toegenomen industrialiseering sterk uitgebreid, en al kan men reeds aar dige kunstvoorwerpen van het teere maar aantrekkelijk glan zende materiaal voor niet al te hoogen prijs bekomen. Als bij weinig andere kunstproducten treden bij de porselein fabricage de persoonlijke bekwaamheid en het kunstgevoel van den maker aan den dag, triomfeerend over den regelmatigen, maar in den grond toch zielloozen arbeid der machine en van den loopenden band. Onder de handen van den pottenbakker, die nu, evenals eeuwen geleden, nog aan zijn draaischijf zit, groeit zienderoogen uit den onaanzienlijken deegklomp het sierlijkste vaatwerk of beeld, en neemt rhythmische vormen en zachte, soepele contouren aan. Zooals iedere periode haar bepaalden stijl heeft in de verschillende takken van kunstnijverheid, zoo heeft ook de porselein-industrie haar stijlperioden gekend. Men bootst vandaag aan den dag nog deze stijlen na, en vervaardigt ook nu nog Barok-, Rococo-, Empire- en Biedermeier-producten. Maar het wezenlijkste en voor ons het meest sprekend zijn toch die voorwerpen, welke zich bij den huidigen stijlsmaak aanpassen. Ze zijn eenvoudig en onge kunsteld van lijn, naar het primitieve toe, maar zespreken juist daarom Vazen door prof. Paul Bomer. Een rustende ram door prof. Max Esser.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 26