HET FEEST DER WATERWIJDING tii de Oostersche herhen Z,.wm - M F i liet feest der waterwijding werd in Roemenië op de gebruike lijke wijze gevierd. Koning Michael kust den heiligen bijbel. hl tegenwoordigheid van vele hooge autoriteiten wordt de mis gelezen. Achter den koning de DniUehe generaals. Een merkwaardig onderdeel van de liturgie der oostersche kerken is het elk jaar terugkeerend feest der waterwijding, genoemd „Epiphanias". Dit feest wordt in alle Balkanlanden gevierd die deel uitmaken van de Anatolisch orthodoxe kerk. Feitelijk verkeerd is de naam Grieksch orthodox (of Grieksch katholiek), aangezien de klemtoon niet valt op Grieksch, maar op orthodox, en omdat er eigenlijk 'n Roemeensche, Bulgaarsche, Russische orthodoxe kerk is, die, ieder met een metropoliet aan het hoofd van de lands- kerk, alle behooren onder het patriarchaat, dus onder den patriarch van Constantinopel. Dit is reeds zoo sinds de afscheiding van Rome, het bekende schisma vandaar ook de naam schismatieke kerk. De Balkanlanden, d.w.z. de officieele regeering en het volk, belijden de orthodoxe religie met uit zondering van kleinere groepen katholieken, protestanten, Mohammedanen enz. De religieuze feesten worden dus steeds door het geheele land, in aan wezigheid van regeeringspersonen en kerkelijke dignitarissen, plechtig ge vierd. Dit geldt zeer zeker voor het feest van „Epiphanias". Dan komen in de hoofdsteden der Balkanlanden alle burgerlijke en kerkelijke autoritei ten te zamen en wordt onder groote plechtigheden het water van het land gewijd. De metropoliet reikt den koning of bij zijn afwezigheid den minister president een speciaal hiervoor bewaard kruisbeeldde koning of minister president kust dit en werpt het in een rivier, meer of (zooals in Constan tinopel) in den Bosporus. Diakens der kerk gaan te water in witte gewaden en halen het kruis op, waarna 't plechtig naar de kathedraal gedragen wordt. Hierdoor zijn dan de waterwegen des lands voor dat jaar aan God gewijd. Dit feest is een herdenking van den doop van Christus in den Jordaan en wordt daarom ook het Jordaanfeest genoemd. De koning slaat de parade gade. (Foto's Ass. Corr.) Nadat het kruis door den koning in het water is geworpenwordt het door diakens wederom bovengehaald. I)e plechtigheid wordt met een parade besloten. troepen Het voorbij marcheeren der Ue metropoliet reikt den koning het weergevonden kruis.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 9