&/e r- 25 in Salome en Elektra, geen sprake is. De Rosenkava- lier is tot op heden wel de meest opgevoerde opera van dezen componist. De handeling speelt zich af te Weenen omstreeks 1740, dus tijdens de re geering van Maria Theresia en luidt als volgt: Octavian, een knappe jongeling, neemt hartstochte lijk afscheid van prinses von Wer- denberg, de vrouw van een veldmaar schalk, die voor militaire aangele genheden op reis is. Zij worden gestoord door baron Ochs von Lerchenau, die de prinses wenscht te spreken. Om een schandaal te voor komen moet Octa vian zich verschui len in een andere kamer, waar hij zich verkleedt als kamermeisje. Von Lerchenau is gekomen om te vra gen of de prinses al een Rosenkavalier heeft gezonden naar den rijken Herr von Faninal, om de hand te vragen van diens dochter Sophie. Een Rosenkava lier (ridder van de roos) werd in die dagen in hoffelijke kringen gekozen om als gevolmachtigde van den minnaar 'n aanzoek te doen. Men liet den Ro senkavalier dan een zilveren roos overhandigen aan de uitverkorene, symbool van liefdeen trouw. Frau Feldmar8challin heeft het, door haar eigen avontuur te veel in beslag genomen, geheel vergeten en zegt Von Lerchenau toe er onmiddellijk voor te zullen zorgen. Octavian, als Rosenka valier gekozen, komt FaninaI's dochter de roos brengen en voelt zich direct sterk aangetrokken tot dit charmante en knappe meisje. Ook Sophie is op het eerste gezicht verliefd geworden op den jongeling. Als zij reeds in een meer intiem gesprek geraken, verschijnt Von Lerchenau (de werkelijke aanzoeker) en zijn optreden tegen over Sophie brengt den toch al jaloerschen Octavian tot razerny. Een hevige ruzie tusschen de beide mannen wordt voorkomen, omdat Von Lerchenau weggeroepen wordt, daar de notaris gearriveerd is om de trouwacte op te stellen. Sophie is hevig geschrokken door hetgeen zij juist heeft meegemaakt, waardoor het voor haar onmogelijk is om met een dergelijk man in het huwelijk te treden, vooral nu zij den galanten Octavian heeft ontmoet. Beider liefdesgevoe lens ontwikkelen zich snel en ten slotte zinkt zij in Octa- vian's armen. Zij worden verraden door twee spionnen van Von Lerchenau, die zich in de kamer verscholen hadden. Na vele verwikkelingen en door tusschenkomst van de prin ses wordt de eer van baron Ochs von Lerchenau gered en Octavian en Sophie worden in de vreugde van hun jonge liefde gelaten. In de Rosenkavalier komen talrijke bekoorlijke melo dieën voor, die een bekoring voor het oor zijn, niet 't minst de walsmelodieën, gecomponeerd in den geest van Joh. Strauss en Jos. Lanner. Weliswaar is dit op zichzelf een anachronisme, daar in dien tijd de wals nog niet bekend was en een gavotte was dan ook meer in stijl geweest. Tot de schoonste muzikale gedeelten van deze partituur behooren wel het voorspel en het duet voor twee sopranen (Feldmarschallin en Octavian), ter wijl de finale van de tweede acte en de scène tusschen Octavian en Von lerchenau in de derde acte tot de beste muziek gerekend kan worden, die in Duitschlaod voor het tooneel geschreven is na het heengaan van Richard Wagner. Na de Rosenkavalier schreef Strauss nog verschillende opera's: Ariadne auf Naxos (1912 en 1917); Die Frau ohne Schatten (1919); Intermezzo (1924); Die Aeg.vptische Helena (1928); Arabella (1929); Die Schweigsame Frau Ik (1935); Der Friedenstag (1937) en Daphne (1939). Geen van deze werken heeft echter veel opgang gemaakt. Helaas moet ook gezegd worden, dat zijn werken, na 1914 geschreven, niet meer op de hoogte staan van die mt zijn tweede scheppingsperiode. De compositietechniek en instrumentatiekunst zijn meesterlijk gebleven, doch de innerlijke waarde van zijn •scheppingen is steeds gerin ger geworden. Nog moet gereleveerd worden, dat Strauss vele liederen schreef, waarvan van blijvende waarde zullen blijken te zijn: Morgen, Standchen, Traum durcli die Dammerung, e.a. Dat alle verwachtingen, ten op zichte van dezen compo nist gemaakt, in vervulling zijn gegaan kunnen wij niet zeggen. Of zijn naam voor de komende geslachten onsterfelijk zal zijn, is nu nog moei lijk te beoordeelen, maar zeker is, dat Richard Strauss een vooraan staande figuur is ge weest in de wTereld der muziek. Een scène uit de Rosenkavalier, de opera van Richard Strauss, die het grootste aantal opvoeringen haalde. Octavian, die als Rosenkavalier aan Sophie von Faninal als gevolmachtigde van baron Ochs von Lerchenau een huwelijksaanzoek moet doen, teint zelf de liefde van de schoone. liet tweetal wordt dan door den verontwaardigden Von Lerchenau verrast en nog vele moeilijkheden doen zich voor eer Oc tavian en Sophie een paar worden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 27