mi! j rn 11 in n Een hijhje in de ateliers van den glazenier Max Weiss te Roermond Het kleuren ran ile kartons, volgens genummerde stalen. gegeven en tie kleuren van liet glas, waarin het raam uitge voerd zal worden, door middel van nummers vermeld. Deze nummers loopen tot in de honderden en slaan op soorten en kleuren glas, zooals dat glas op het magazijn in voor raad wordt gehouden. Van de keuze van het soort glas hangt in liooge mate af, of de glazenier na vol tooiing van het raam zijn werk al of niet ge slaagd zal noemen. Door de loodlijn- indeeling op het ont werp ontstaat vanzelf een indeeling van het raam in grootere en kleinere stukken glas van verschillenden vorm. De op deze wijze ontstane vormen wor den op papier nog eens extra nageteekend en dan uitgeknipt. Aldus ontstaan „schablo- nen", waarlangs het gekozen glas in aan geduide soort en kleur gesneden wordt. Daarna wordt het glas door middel van was op een glasruit geplakt en dan is het geheel gereed, 0111 door den glazenier beschil derd te worden. Na het beschilderen worden de aldus be werkte stukken en stukjes glas van de glasruit afgenomen en in een oven gebrand. Ook dit brandpro- ces vereisclit zeer veel vakkennis. Door te hooge temperaturen kan het glas volkomen vernield worden. Na branding en af koeling wordt uit de diverse stukken glas, precies als uit de dee- len van een legpuzzle, Max Weiss bij hel ont werpen van een raam Zooals bekend, heeft de heer Max Weiss, bij het vertrek van Joep Nicolas naar New York, het oude glas schilderkunst-bedrijf der fa milie Nicolas, te Boer- mond, overgenomen en onder dezen naam verder gevoerd. Het terrein, waar Max Weiss als glaze nier nu kwam te wer ken, was hem niet vreemd. Méér dan tien jaren heeft hij in de hem lief geworden om geving, te zamen met Joep Nicolas, gear beid en ontworpen. Bij ons bezoek ver rasten wij den glaze nier te midden van zijn werk. De heer Weiss was zoo welwillend ons over zijn werk en de glasschilderkunst in het algemeen een ver- klarenden uitleg te geven. Vóórdat men n.l. de gebrandschilderde ra men in onze kathe dralen en kerken, in al hun kleurenpracht en compositie, ziet schitteren is een heele bewerking vereisclit. Zooals de glazenier ons vertelde, worden alle ontwerpen voor ramen door hem zelf gemaakt. In den regel maakt hij eerst een ge kleurde ruwe schets, op kleine schaal, die dan, tot in de finesses verzorgd, uitgetee- keiid wordt op karton, in ware grootte. Op dit ontwerp wordt dan gelijktijdig het verloop der loodlijnen aan- De ijzeren platen, waar op het gebrande glas in krijt ligt, worden uit den oven gehaald. De ramen worden opgezet om na te gaan of ze voldoen. Het toesnijden ran het glas. De glazenier brengt de contouren aan op t glas. Int eressante, zeer deskundige arbeid

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 20