mi! j rn 11 in n
Een hijhje in de ateliers van den
glazenier Max Weiss te Roermond
Het kleuren ran ile kartons,
volgens genummerde stalen.
gegeven en tie kleuren van liet
glas, waarin het raam uitge
voerd zal worden, door middel
van nummers vermeld. Deze
nummers loopen tot in de
honderden en slaan op
soorten en kleuren
glas, zooals dat glas op
het magazijn in voor
raad wordt gehouden.
Van de keuze van
het soort glas hangt
in liooge mate af, of
de glazenier na vol
tooiing van het raam
zijn werk al of niet ge
slaagd zal noemen.
Door de loodlijn-
indeeling op het ont
werp ontstaat vanzelf
een indeeling van het
raam in grootere en
kleinere stukken glas
van verschillenden
vorm. De op deze wijze
ontstane vormen wor
den op papier nog eens
extra nageteekend en
dan uitgeknipt. Aldus
ontstaan „schablo-
nen", waarlangs het
gekozen glas in aan
geduide soort en kleur
gesneden wordt.
Daarna wordt het
glas door middel van
was op een glasruit
geplakt en dan is het
geheel gereed, 0111 door
den glazenier beschil
derd te worden.
Na het beschilderen
worden de aldus be
werkte stukken en
stukjes glas van de
glasruit afgenomen en
in een oven gebrand.
Ook dit brandpro-
ces vereisclit zeer veel
vakkennis. Door te
hooge temperaturen
kan het glas volkomen
vernield worden.
Na branding en af
koeling wordt uit de
diverse stukken glas,
precies als uit de dee-
len van een legpuzzle,
Max Weiss bij hel ont
werpen van een raam
Zooals bekend, heeft de
heer Max Weiss, bij het
vertrek van Joep Nicolas
naar New York, het oude glas
schilderkunst-bedrijf der fa
milie Nicolas, te Boer-
mond, overgenomen
en onder dezen naam
verder gevoerd.
Het terrein, waar
Max Weiss als glaze
nier nu kwam te wer
ken, was hem niet
vreemd. Méér dan tien
jaren heeft hij in de
hem lief geworden om
geving, te zamen met
Joep Nicolas, gear
beid en ontworpen.
Bij ons bezoek ver
rasten wij den glaze
nier te midden van
zijn werk.
De heer Weiss was
zoo welwillend ons
over zijn werk en de
glasschilderkunst in
het algemeen een ver-
klarenden uitleg te
geven.
Vóórdat men n.l. de
gebrandschilderde ra
men in onze kathe
dralen en kerken, in
al hun kleurenpracht
en compositie, ziet
schitteren is een heele
bewerking vereisclit.
Zooals de glazenier
ons vertelde, worden
alle ontwerpen voor
ramen door hem zelf
gemaakt. In den regel
maakt hij eerst een ge
kleurde ruwe schets,
op kleine schaal, die
dan, tot in de finesses
verzorgd, uitgetee-
keiid wordt op karton,
in ware grootte. Op
dit ontwerp wordt dan
gelijktijdig het verloop
der loodlijnen aan-
De ijzeren platen, waar
op het gebrande glas
in krijt ligt, worden
uit den oven gehaald.
De ramen worden opgezet om
na te gaan of ze voldoen.
Het toesnijden ran het glas.
De glazenier brengt de contouren aan op t glas.
Int eressante, zeer
deskundige arbeid