Draadje voor draadje Restauratie van gobelins in het Rijksmuseum te Amsterdam Een gravure van Gh. On- De linkerbenedenhoek van het tapijt, zooals ghena naar 't groote gobelin het, gehavend, gescheurd en gedeeltelijk vergaan, van J. tie Maecht, dat in aan den restaurateur werd toevertrouwd. De het Rijksmuseum wordt witte vlekken (links) wijzen de plekken aan, gerestaureerd. waar het weefsel is verteerd. Gobelins, de kostbare producten van oude kunstnijverheid en weef kunst, zijn historische schatten, waarop wij zuinig zijn. Ze worden in musea, oude stadhuizen, enz. met angstvallige zorgvuldigheid bewaard en bewaakt, doch alle zorg kan den verwoestenden invloed van den tijd niet tegengaan zoodat de wandtapijten soms in treurigen toestand verkeeren, vooral indien ze in voorbije tijden minder zorgvul dig werden behandeld. Tegenwoordig treurt men echter niet over ver vallen schoonheid, doch neemt men maatregelen ter redding, waar red ding mogelijk is, en zoo is men thans bezig in het Rijksmuseum te Amsterdam een gobelin te herstellen, dat reddeloos verloren zou gaan, indien de knappe restauratie-kunst niet de hoogte had bereikt, waarop zij thans staat. Dit is een gobelin van den tapissier J. de Maecht, voorstellend „De overwinning van den Zeeuwschen admiraal Een wout Pietersz. of Worst op tweeëntwintig kleine Spaansehe oorlogsschepen bij Rammekens in 1572", dat in de Abdij te Middelburg heeft gehangen. Draadje voor draadje wordt dit tapijt, dat 7% X *54 m groot is, onderzocht en gerestaureerd, waarbij vele groote moeilijkheden moeten worden over wonnen, omdat het weefsel soms geheel is vergaan en de teekening soms liet groote tapijt, dat z1/, x j 2 m groot is, wordt op een raam gerold en centimeter voor centimeter onderzocht en hersteld. Een twintigste-eeuwsche Amsterdamsche naaldkunstenares restaureert de pracht van het tapijt, dat drie eeuwen geleden door den Middelburgschen tapissier werd geweven. (Foto's: Rijksmuseum Amsterdam 2, eigen opnamen 2) nauwelijks meer te onderscheiden is. In de oorspron kelijke kleuren en nuanceeringen (zoodat op een plek je van enkele vierkante centimeters soms vier of meer tinten gebruikt moeten worden) wordt het prachtige tapijt gerestaureerd, waarbij vermeld dient te wor den, dat de kleuren iets feller worden genomen, om dat men rekening houdt met verschieten. Over en kele jaren zal daardoor het oorspronkelijke en het gerestaureerde weefsel niet meer te onderscheiden zijn. Moeilijker wordt 't nog, wanneer de scheerdraad hersteld moet worden; de nieuwe draad moet dan immers precies midden door het weefsel getrokken worden en bevestigd. Onder leiding van den heer H. Bloedliouwer, die op introductie van den lioofd-directeur van het Rijksmuseum, dr. F. Schmidt Degener, zich in de Manufactures de Goblin te Parijs kon bekwamen in dit moeilijke werk, wordt door enkele leerlingen de restauratie van het kostbare gobelin uitgevoerd; wordt draadje voor draadje een eeuwenoud kunst werk in oorspronkelijke glorie en schoonheid hersteld, wordt in kunstzinnige vaardigheid het bewijs gele verd, dat ook in dezen gemechauiseerden tijd de liefde en de bekwaamheid voor het oude, schoone kunstambacht nog leven.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 8