Draadje voor
draadje
Restauratie van gobelins in
het Rijksmuseum te Amsterdam
Een gravure van Gh. On- De linkerbenedenhoek van het tapijt, zooals
ghena naar 't groote gobelin het, gehavend, gescheurd en gedeeltelijk vergaan,
van J. tie Maecht, dat in aan den restaurateur werd toevertrouwd. De
het Rijksmuseum wordt witte vlekken (links) wijzen de plekken aan,
gerestaureerd. waar het weefsel is verteerd.
Gobelins, de kostbare producten van oude kunstnijverheid en weef
kunst, zijn historische schatten, waarop wij zuinig zijn. Ze worden
in musea, oude stadhuizen, enz. met angstvallige zorgvuldigheid
bewaard en bewaakt, doch alle zorg kan den verwoestenden invloed
van den tijd niet tegengaan zoodat de wandtapijten soms in treurigen
toestand verkeeren, vooral indien ze in voorbije tijden minder zorgvul
dig werden behandeld. Tegenwoordig treurt men echter niet over ver
vallen schoonheid, doch neemt men maatregelen ter redding, waar red
ding mogelijk is, en zoo is men thans bezig in het Rijksmuseum te
Amsterdam een gobelin te herstellen, dat reddeloos verloren zou gaan,
indien de knappe restauratie-kunst niet de hoogte had bereikt, waarop
zij thans staat.
Dit is een gobelin van den tapissier J. de Maecht, voorstellend „De
overwinning van den Zeeuwschen admiraal Een wout Pietersz. of Worst
op tweeëntwintig kleine Spaansehe oorlogsschepen bij Rammekens in
1572", dat in de Abdij te Middelburg heeft gehangen. Draadje voor
draadje wordt dit tapijt, dat 7% X *54 m groot is, onderzocht en
gerestaureerd, waarbij vele groote moeilijkheden moeten worden over
wonnen, omdat het weefsel soms geheel is vergaan en de teekening soms
liet groote tapijt, dat z1/, x j 2 m groot is, wordt op een raam gerold
en centimeter voor centimeter onderzocht en hersteld.
Een twintigste-eeuwsche Amsterdamsche naaldkunstenares restaureert de pracht van
het tapijt, dat drie eeuwen geleden door den Middelburgschen tapissier werd geweven.
(Foto's: Rijksmuseum Amsterdam 2, eigen opnamen 2)
nauwelijks meer te onderscheiden is. In de oorspron
kelijke kleuren en nuanceeringen (zoodat op een plek
je van enkele vierkante centimeters soms vier of meer
tinten gebruikt moeten worden) wordt het prachtige
tapijt gerestaureerd, waarbij vermeld dient te wor
den, dat de kleuren iets feller worden genomen, om
dat men rekening houdt met verschieten. Over en
kele jaren zal daardoor het oorspronkelijke en het
gerestaureerde weefsel niet meer te onderscheiden zijn.
Moeilijker wordt 't nog, wanneer de scheerdraad
hersteld moet worden; de nieuwe draad moet dan
immers precies midden door het weefsel getrokken
worden en bevestigd.
Onder leiding van den heer H. Bloedliouwer, die
op introductie van den lioofd-directeur van het
Rijksmuseum, dr. F. Schmidt Degener, zich in de
Manufactures de Goblin te Parijs kon bekwamen in
dit moeilijke werk, wordt door enkele leerlingen de
restauratie van het kostbare gobelin uitgevoerd;
wordt draadje voor draadje een eeuwenoud kunst
werk in oorspronkelijke glorie en schoonheid hersteld,
wordt in kunstzinnige vaardigheid het bewijs gele
verd, dat ook in dezen gemechauiseerden tijd de
liefde en de bekwaamheid voor het oude, schoone
kunstambacht nog leven.