Een wandeling
door den Maastunnel
Boven ons hoofd stroomt een rivier
*1 te zien.
Een grootsch werk,
waar heel Neder
landl fier op kan
zijn, nadert zijn
voltooiing: de tun
nelbouw onder de
Maas. Onze foto
werd genomen even
voor de bocht in den
landtunnel aan den
linker Maasoever.
In 't plafond zijn de
zuigspleten van de
luchtververschings-
installatie duidelijk
vorm, van breed naar smal, stuwt
liet opstelplein ons als 't ware in
de richting van den open tunnel,
die uit twee moderne, zacht hel
lende verkeersbanen bestaat, ge
scheiden door een smal trottoir,
waarover later de tunnelambte
naren veilig door het verkeer kun
nen gaan. Hoe verder we loopen,
hoe hooger de fijn gegolfde beton
nen zijmuren worden, totdat we
bij den tunnelmond inderdaad ondergronds komen.
Maar de overgang is geleidelijk en in plaats van een
Met machtige In ons Kerstnummer hebben wij
1reeds het een en ander van den
werk vortlert Maastunnel verteld. Sedertdien heeft
I de bouw weer eenige belangrijke
gestaagstadia doorloopen. Op 15 Februari
j.l. werd de laatste .betonnen kop-
wand, die zich tusschen het negende tunnelstuk en het ven
tilatiegebouw, linkeroever, bevindt, doorgebroken. En nu is
het dus mogelijk om van Noord naar Zuid op een diepte
van 22 meter veilig onder de Maas door te loopen.
Evenals de auto's, over eenigen tijd. zullen wij
ons nu opstellen op het plein nabij den
Westzeedijk. Vandaar wan
delen we dan naar de Dok-
laan, aan den overkant, dezen keer
nog langs de autorijbaan en dus
nog niet door den voetgangers
tunnel.
Langs dit opstelplein, in de
hoogte, loopen de rijwielpaden en
weggedoken in de groene glooiing
aan den parkkant zien we het
garagegebouwtje liggen, waarin de
bedrijfswagens van de diverse --
tunneldiensten een onderkomen
zullen vinden. Met z'n tapschen
Onder elkaar: Het betegelen run <le
schier eindelooze tunnelwanden, het
plaatsen der bronzen omlijstingen
in de u itmonding van de zuigkanalen
en de montage der eleetrische appa
raten, benoodigd voor de verlichting
van het tunnélcomplex.
.lu/i de ajsleUing der rioolwaterpompen onder den rijvloer, in het midden
van den tunnel, wordt flink gewerkt.