Droommuziek Theo op het huweltfkspad ïtJ Ook deze film is, evenals Theo op het huwelijkspad, een Tobis- film, zij het ook dat deze in samenwerking met de Itala-film werd vervaardigd. Het is 't verhaal van een componist, die zich miskend voelt en dan, ondanks de smeekbeden van zijn verloofde, zich gaat toeleggen op jazzmuziek, waarmede hij geweldig veel succes heeft. Haar verwijten blijven echter toch in hem nadreunen en op den vooravond van de première van zijn revue keert hij weer naar de kunst met een groote K terug en tevens naar haar. die in hem is blijven gelooven. Een film met een ernstigen inslag en "veel melodieën, waarin Benjamino Gigli ook een hartig woordje meezingt. Links: Michael, de componist (Wer ner Hinz) en zijn studiegenoote Carlo Marta Tlarell) na het geslaagde eind-examen in Lome genietend van de wereld, die naar hun inzien nu voor hen openligt. Benjamino Gigli heeft in deze film geen rol, al treedt hij er wel in op. Zijn voornaamste taaicis echter eenige liederen te zingen en in een paar opera's op te treden, waarvan men fragmenten te aanschouwen krijgt. Hechts ziet men hem in de opera. „La Bohème". (Foto's Tobis) De Theo, waar het in deze film over gaat, al komt hij dan ook betrekkelijk op den achter grond, vermoedelijk wijl hij zelf de regie van deze film gevoerd heeft, is Theo Lingen, de onver anderlijke droge filmkomiek. Hij vormt met Hilde Kralil, Gusti Huber, Gustav Fröhlich en Paul Henckels het kwintet, dat liefdes moeilijkheden schept en oplost, volgens de' bekende repeteerende film-methode, waarbij het einde vooraf bekend is, al weet men ook niet bepaald hóé. Theo wil een koristje trouwen en dan een eigen zaak beginnen. Doch het meisje zijner keuze heeft geen bijster ernstige opvattingen over de liefde en door haar capriolen is zij indirect oorzaak, dat Hilde Kralil en Gustav Fröhlich met elkaar in contact komen en na de gebruikelijke dosis misverstanden ook een paar worden. Inmiddels komt ook het ko ristje tot de conclusie dat zij op de verkeerde paar den gewed heeft en keert dan met hangende pootjes naar haar trouwen Theo terug, die haar met open armen ontvangt. De aanschouwing van al die wederwaardigheden zal menigen toeschouwer wel vele vroolijke momen ten bezorgen. Theo Lingen is nu eenmaal niet iemand die zich in dramatische effecten verliest en dus is voor velen de wetenschap dat hij deze film maakte (en er ook zelf in meespeelde) voldoende om er blijde verwachtingen van te hebben. Zf'A Gusti üubcr en Theo Lingen. respectievelijk als Daisy, het ko ristje en als de mecanicien Schroder in een teeder tête téte, waarbij zij hem probeert te overtuigen, dat een vrouw met ambities toch niet een doodgewonen monteur kan trouwen ook al gaat hij dan een radiozaak openen. Hilde Krahl, dit nut Gustav Froldich in deze film samen een paar vormt, in een zwierige pose bij het verlaten van de studio. Haar spel is over het algemeen aan den ernstigen en zwaarmoedigen kant, wat men aan deze foto niet zou zeggen Gustav Fröhlich en Hilde Krahl in het stormachtige slot, waarbij alle vermeéntle beletselen, dank zij het ingrijpen van Paul Henckels, met één slag worden weggevaagd. Voor beiden was dit een dankbare rol, waarin vooral eerstgenoemde zijn reputatie als charmeur voor de volle 100handhaafde.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 15