Droommuziek
Theo op het huweltfkspad
ïtJ
Ook deze film is, evenals Theo op het huwelijkspad, een Tobis-
film, zij het ook dat deze in samenwerking met de Itala-film
werd vervaardigd. Het is 't verhaal van een componist, die
zich miskend voelt en dan, ondanks de smeekbeden van zijn verloofde,
zich gaat toeleggen op jazzmuziek, waarmede hij geweldig veel
succes heeft. Haar verwijten blijven echter toch in hem nadreunen
en op den vooravond van de première van zijn revue keert hij
weer naar de kunst met een groote K terug en tevens naar haar. die
in hem is blijven gelooven. Een film met een ernstigen inslag en "veel
melodieën, waarin Benjamino Gigli ook een hartig woordje meezingt.
Links: Michael, de componist (Wer
ner Hinz) en zijn studiegenoote Carlo
Marta Tlarell) na het geslaagde
eind-examen in Lome genietend van
de wereld, die naar hun inzien nu
voor hen openligt.
Benjamino Gigli heeft in deze film
geen rol, al treedt hij er wel in op.
Zijn voornaamste taaicis echter eenige
liederen te zingen en in een paar
opera's op te treden, waarvan men
fragmenten te aanschouwen krijgt.
Hechts ziet men hem in de opera.
„La Bohème". (Foto's Tobis)
De Theo, waar het in deze film over gaat, al
komt hij dan ook betrekkelijk op den achter
grond, vermoedelijk wijl hij zelf de regie van
deze film gevoerd heeft, is Theo Lingen, de onver
anderlijke droge filmkomiek.
Hij vormt met Hilde Kralil, Gusti Huber, Gustav
Fröhlich en Paul Henckels het kwintet, dat liefdes
moeilijkheden schept en oplost, volgens de' bekende
repeteerende film-methode, waarbij het einde vooraf
bekend is, al weet men ook niet bepaald hóé.
Theo wil een koristje trouwen en dan een eigen
zaak beginnen. Doch het meisje zijner keuze heeft
geen bijster ernstige opvattingen over de liefde en
door haar capriolen is zij indirect oorzaak, dat Hilde
Kralil en Gustav Fröhlich met elkaar in contact
komen en na de gebruikelijke dosis misverstanden
ook een paar worden. Inmiddels komt ook het ko
ristje tot de conclusie dat zij op de verkeerde paar
den gewed heeft en keert dan met hangende pootjes
naar haar trouwen Theo terug, die haar met open
armen ontvangt.
De aanschouwing van al die wederwaardigheden
zal menigen toeschouwer wel vele vroolijke momen
ten bezorgen. Theo Lingen is nu eenmaal niet
iemand die zich in dramatische effecten verliest en
dus is voor velen de wetenschap dat hij deze film
maakte (en er ook zelf in meespeelde) voldoende
om er blijde verwachtingen van te hebben.
Zf'A
Gusti üubcr en Theo Lingen.
respectievelijk als Daisy, het ko
ristje en als de mecanicien Schroder
in een teeder tête téte, waarbij
zij hem probeert te overtuigen,
dat een vrouw met ambities toch
niet een doodgewonen monteur kan
trouwen ook al gaat hij dan een
radiozaak openen.
Hilde Krahl, dit nut Gustav Froldich in deze film samen een paar
vormt, in een zwierige pose bij het verlaten van de studio. Haar spel
is over het algemeen aan den ernstigen en zwaarmoedigen kant, wat
men aan deze foto niet zou zeggen
Gustav Fröhlich en Hilde Krahl
in het stormachtige slot, waarbij
alle vermeéntle beletselen, dank zij
het ingrijpen van Paul Henckels,
met één slag worden weggevaagd.
Voor beiden was dit een dankbare
rol, waarin vooral eerstgenoemde
zijn reputatie als charmeur voor
de volle 100handhaafde.