HEINZ RUHMANN Hert ha Feller)(Folo's Tobis-Bavaria) Geprolongeerde echtgenoot IN DE „DROOMLAND-MELODIE" Ret eerste groote conflict in het jonge gezin, De kostgangster heeft mingeboden een knoop aan de jas van den heer des huizes te zetten en hem tevens ran haar kostelijk gebak laten proeven. Dat is voor de jonge vrouw aanleiding zich heftig gekrenkt te voelen, terwijl haar man van verlegenheid niet meer eten en slikken kan (v.l.n.r. Jane Tilden, Reins Rühmann en Een van de preiiige filmkomieken, die zich nog sieeds heefi weien te handhaven, is Heinz Rühmann. In zijn nieuwsie creatie van de Tobis- Bavaria is hij dan ook weer goed op dreef, daar deze rol als 't ware voor hem geschreven is. B~%e onschuldige, goedmoedige hulpeloosheid, die Heinz Rühmann in moeilijke, situaties ten toon spreidt, de charme en kleur, welke hij in zulke oogenblikken aan zijn spel weet te geven, zijn oorzaak dat. men zijn onhandige capriolen niet genoegen aanschouwt. Als echtgenoot heeft hij reeds meermalen gefun geerd, doch als echtgenoot met een zwaar ambitieuze gade, De filmgroepi Visie, die o.n. de films: „De ballade van den hoogen hoed" en Nederlandmaakte, is juist gereedgekomen met een kort Nedcrlandsch filmpje, „Droomland-melodie"Ret is een bescheiden filmpje, waarop de toeschouwers een muzikale-beeld-caleidoscoop zien van een droomend meisje, dat blijkbaar van muziek en dans bezeten is. Men trefthier zeer veel overblendingen aan, waardoor een tamelijk sterk rhythm ise.h geheel werd verkregen, dat met het volste recht aanspraak op den naam Droomland-melodie mag maken. Een kijkje, tijdens de op name, v.l.n.r. de cam era-in an F. Lematre. deregisseur Wassenaar en de droom ende actrice Martha liruyu. (Foto Schnbo) die hem met alle geoorloofde en on geoorloofde middc- Reinz len vooruit wil hel- 9eefs pen, zagen we hem nog niet.. Het verhaal zelf is, ondanks den komisclien inslag, een stukje levens drama van een pasgehuw den jongeman. We zien hem bij zijn huwelijk, we zien hem op zijn kantoor, we worden voorgesteld aan zijn schoonmoeder, we zien hem genieten van zijn prille huwelijksleven, maar we zien ook de donkere wolken sa ment rek ken, wanneer zijn vrouw zich met zijn carrière gaat bemoeien en het huwelijksscheepje op een muur van tegen slagen te pletter dreigt te loopeu. Zoover komt het echter niet. Op hot aller- Rühmann als onbestorven weduwnaar probeert ver- contact te krijgen met zijn „voortvluchtige" vrouw. laatste oogenblik wordt door een onhandige ma noeuvre het stuur omgegooid eu komt buiten'hun medeweten alles nog net. in orde. Bewust had zij het verkeerde spoor ingeslagen, onbewust stuurde hij weer den goedeii kant op. Het is zoo de noodzakèlijke ont knooping van ieder vroolijk verhaal. Een andere oplossing zou het. gezellige karakter er aan ont nemen en daarom is dat ook hier angstvallig ver meden. Ze verzoenen zich weer, juist op het moment dat zij wettelijk van elkaar af mogen. Gezien het huwelijksconflict is het duidelijk dat de heele handeling door twee personen wordt gedragen. Een .daarvan is Heinz Rühmann eu de ander Hert-ha Feiler, als zijn jonge vrouw. De laatste behoefde alleen maar een jonge echtgenoote te zijn, met alle hebbelijkheden daaraan verbonden, terwijl Rühmann, zooals gezegd, de man is die de klappen krijgt en dus de spil waarom alles draait. Hij kwijt zich zoo van zijn taak, dat men aan deze fil in als amusement een aangename herinnering Inhoudt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 23