HEINZ RUHMANN Hert ha Feller)(Folo's Tobis-Bavaria)
Geprolongeerde
echtgenoot
IN DE
„DROOMLAND-MELODIE"
Ret eerste groote conflict in het jonge gezin, De kostgangster heeft mingeboden een knoop aan de
jas van den heer des huizes te zetten en hem tevens ran haar kostelijk gebak laten proeven. Dat
is voor de jonge vrouw aanleiding zich heftig gekrenkt te voelen, terwijl haar man van verlegenheid
niet meer eten en slikken kan (v.l.n.r.
Jane Tilden, Reins Rühmann en
Een van de preiiige filmkomieken, die zich nog sieeds heefi weien te
handhaven, is Heinz Rühmann. In zijn nieuwsie creatie van de Tobis-
Bavaria is hij dan ook weer goed op dreef, daar deze rol als 't ware
voor hem geschreven is.
B~%e onschuldige, goedmoedige hulpeloosheid, die
Heinz Rühmann in moeilijke, situaties ten
toon spreidt, de charme en kleur, welke hij in
zulke oogenblikken aan zijn spel weet te geven,
zijn oorzaak dat. men zijn onhandige
capriolen niet genoegen aanschouwt. Als
echtgenoot heeft hij reeds meermalen gefun
geerd, doch als echtgenoot met een zwaar
ambitieuze gade,
De filmgroepi Visie, die o.n. de films: „De ballade van den hoogen
hoed" en Nederlandmaakte, is juist gereedgekomen met een kort
Nedcrlandsch filmpje, „Droomland-melodie"Ret is een bescheiden
filmpje, waarop de toeschouwers een muzikale-beeld-caleidoscoop zien
van een droomend meisje, dat blijkbaar van muziek en dans bezeten is.
Men trefthier zeer veel overblendingen aan, waardoor een tamelijk sterk
rhythm ise.h geheel werd verkregen, dat met het volste recht aanspraak op
den naam Droomland-melodie mag maken. Een kijkje, tijdens de op
name, v.l.n.r. de cam era-in an F. Lematre. deregisseur Wassenaar
en de droom ende actrice Martha liruyu. (Foto Schnbo)
die hem met alle
geoorloofde en on
geoorloofde middc- Reinz
len vooruit wil hel- 9eefs
pen, zagen we hem
nog niet.. Het verhaal zelf
is, ondanks den komisclien
inslag, een stukje levens
drama van een pasgehuw
den jongeman. We zien
hem bij zijn huwelijk, we
zien hem op zijn kantoor,
we worden voorgesteld aan
zijn schoonmoeder, we zien
hem genieten van zijn prille
huwelijksleven, maar we
zien ook de donkere wolken
sa ment rek ken, wanneer
zijn vrouw zich met zijn
carrière gaat bemoeien
en het huwelijksscheepje
op een muur van tegen
slagen te pletter dreigt te
loopeu. Zoover komt het
echter niet. Op hot aller-
Rühmann als onbestorven weduwnaar probeert ver-
contact te krijgen met zijn „voortvluchtige" vrouw.
laatste oogenblik wordt door een onhandige ma
noeuvre het stuur omgegooid eu komt buiten'hun
medeweten alles nog net. in orde. Bewust had zij het
verkeerde spoor ingeslagen, onbewust stuurde hij
weer den goedeii kant op. Het is zoo de noodzakèlijke
ont knooping van ieder vroolijk verhaal. Een andere
oplossing zou het. gezellige karakter er aan ont
nemen en daarom is dat ook hier angstvallig ver
meden. Ze verzoenen zich weer, juist op het moment
dat zij wettelijk van elkaar af mogen.
Gezien het huwelijksconflict is het duidelijk dat
de heele handeling door twee personen wordt
gedragen. Een .daarvan is Heinz Rühmann eu de
ander Hert-ha Feiler, als zijn jonge vrouw. De laatste
behoefde alleen maar een jonge echtgenoote te zijn,
met alle hebbelijkheden daaraan verbonden, terwijl
Rühmann, zooals gezegd, de man is die de klappen
krijgt en dus de spil waarom alles draait. Hij kwijt
zich zoo van zijn taak, dat men aan deze fil in als
amusement een aangename herinnering Inhoudt.