r
VOOR HET TOONEEE
be decor-lcunst schijnt groote aantrekkingskracht
op dames te hebben, getuige het aantal vrouwelijke
leerlingen in de decor-klasse van de Academie voor
Muziek en Beproduceerende Kunsten te Weenen.
Een der leerlingen toont het
door haar vervaardigde model
van een decor-ontwerp.
Wij leven niet meer in den tijd, dat op het tooneel een palmpje in een
emmer werd gezet met een bordje „Dit is een bosch," of een kist mot een
grijzen doek erover een berg moest voorstellen. Het decor vervult in opera
en tooneelstuk een voorname functie, de ontwerper en bouwer van het décor is niet
de minste onder de kunstenaars, wier samenwerking een gave voorstelling garan
deert, en het ligt dan ook voor de hand, dat bijvoorbeeld in de oude. tooneelstad
Weenen aan de Academie voor Muziek en Reproduceerende Kunsten een afdee-
ling voor „decorateurs" verbonden is. Onder leiding van professor Niedermoser
worden hier jonge vrouwen en mannen opgeloid tot tooneel-architecten, waarbij
het groote voordeel is, dat zij niet slechts onderricht ontvangen in de decoratieve
kunsten e.d., maar ook practisch kunnen werken. Zij verzorgen namelijk het
decor der voorstellingen, die door de leerlingen der Tooneelscliool worden gegeven
in het mooie theater van Schönbrunn, zoodat zij niet alleen in de klas kleine
modellen vervaardigen, maar hun ambitie en inspiratie ook kunnen uitleven op
een „echt" tooneel,
hun inzichten, idee-
en en vorderingen
aan de practijk van
het tooneelleven
kunnen toetsen.
be leerlingen be
werken aande werk
bank zelf alle onder-
deelen voor de decor-
modellen.
Een gelukkig ge
slaagd decor voor
„Aida", ontworpen
door een der leer
lingen van de decor
klasse van professor
Niedermoser.
(Foto's Orbis-Holland)