r VOOR HET TOONEEE be decor-lcunst schijnt groote aantrekkingskracht op dames te hebben, getuige het aantal vrouwelijke leerlingen in de decor-klasse van de Academie voor Muziek en Beproduceerende Kunsten te Weenen. Een der leerlingen toont het door haar vervaardigde model van een decor-ontwerp. Wij leven niet meer in den tijd, dat op het tooneel een palmpje in een emmer werd gezet met een bordje „Dit is een bosch," of een kist mot een grijzen doek erover een berg moest voorstellen. Het decor vervult in opera en tooneelstuk een voorname functie, de ontwerper en bouwer van het décor is niet de minste onder de kunstenaars, wier samenwerking een gave voorstelling garan deert, en het ligt dan ook voor de hand, dat bijvoorbeeld in de oude. tooneelstad Weenen aan de Academie voor Muziek en Reproduceerende Kunsten een afdee- ling voor „decorateurs" verbonden is. Onder leiding van professor Niedermoser worden hier jonge vrouwen en mannen opgeloid tot tooneel-architecten, waarbij het groote voordeel is, dat zij niet slechts onderricht ontvangen in de decoratieve kunsten e.d., maar ook practisch kunnen werken. Zij verzorgen namelijk het decor der voorstellingen, die door de leerlingen der Tooneelscliool worden gegeven in het mooie theater van Schönbrunn, zoodat zij niet alleen in de klas kleine modellen vervaardigen, maar hun ambitie en inspiratie ook kunnen uitleven op een „echt" tooneel, hun inzichten, idee- en en vorderingen aan de practijk van het tooneelleven kunnen toetsen. be leerlingen be werken aande werk bank zelf alle onder- deelen voor de decor- modellen. Een gelukkig ge slaagd decor voor „Aida", ontworpen door een der leer lingen van de decor klasse van professor Niedermoser. (Foto's Orbis-Holland)

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 27