De Neaerlandsche schilderkunst in den loop der eeuwen III. De ontwikkeling van Let groepsportret HET CORPORAALSCHAP VAN KAPITEIN P1ETER SCHOUT JACOBSZ werd in 1610, als 't eerste in de reeks, door Frans JIals geschilderd. De welgedane heeren, die jwist met met dertien aan tafel zitten, werden in 'n zwaar gamma van zwart, rood en olijfgroen geschilderd met 'n toets, die reeds helt naar 't luchtige en zwierige. De portretschilders van het groepsverbandhet schuttersstuk, het regenten en anatomiestuk Waar de Kerk in de zeventiende eeuw in Holland geen opdrachten meer gaf, en het sieren van paleizen in dienst van den vorst de Holland- sche begaafdheid, in den tijd van Frederik Hendrik en in dien van den stadhouder-koning, niet ligt, heeft zich echter wel, op bestel ling van schutters en regenten, en ter plaatsing in „doelen", vergaderzalen van charitatieve instellingen en gildekamerss het groote groepsportret ontwikkeld tot een bij uitstek origineel, uitsluitend Hollandsch genre. Deze groote schilderijen, die nergens ter wereld dan bij ons werden geschilderd, ontstoiTden geheel vrij van elk verband met de architectuur, al zullen dan ook loor p rok deze groepsportretten vaak in hot ITollandsche interieur uitstekend passen. Jan van Scorel is, met de stukken waarop palmtakdragende Jeruzalemgangers zich aaneenrijgen, de eerste bewuste schilder van het groepsportret, waarvan de oorsprong reeds is aan te wijzen in de knielende schenkersfamilies op de zijluiken der altaarstukken. Is ook Jan van Scorel de schilder van het groote stuk in het Rijksmuseum, dat zeventien schutters in harnas, uit 1531, bijeenbrengt tegen een land schap van uiterst fantastische bergformaties, dan is hij den opmarsch begonnen naar „de Nachtwacht". Na Scorel hebben te Amsterdam Allaert Claesz, Diriclc Jacobsz, Aert en Gerrit Pieters nog veel moeite de afzonderlijke beeltenissen op levens grootte tot een geheel te maken, waarop kloveniers en schutters op natuur lijke wijze bijeen zijn. Men neemt gewoonlijk aan dat Cornells Antonisz, de voortreffelijke houtsnijder van de Huik LlinS Pnw',ltiRe Amsterdamsche kaart uit 1544, de schilder is van den eersten schuttersmaaltijd, den z.g. SCHUTTERS VAN ROTTE A UIT 1531. Dit vroegste der Hollandsche schuttersstukken in 't Rijksmuseum, dat zeventien schutters in harnas samen brengt voor een landschap met uiterst fantastische bergformaties, wordt ook wel aan Jan van Scorel toegeschreven. HET CORPORAALSCHAP VAN KAPITEIN DIRCK JACOBSZ. ROSECRANS EN LUITENANT PAUW in het Rijksmuseum is 't meesterstuk van den te Gouda gebo ren schilder Cornells Ketel. Voor het eerst in de geschiedenis van 't groepsportret, maken de schutters een heroïschen indruk.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 8