Het dooden-masker van „L'ineonnue de la Seine", een alom bekend beeldje, voor stellende. een onbe kend meisje, dal in de Seine te Parijs verdronk. terende kleuren met behulp van 'n verf spuit en eellulose- lak. Honderden beeld jes verlaten op deze wijze dagelijks de fabriek. Dat alleen het oorspronkelijke model van klei iets met kunst te maken heeft en alle afgiet sels, die de fa- brieksdeur verlaten, slechts afgietsels en dus massaproductie zijn, doet hier niets ter zake. Een feit is dat deze snuiste rijen zeer in trek zijn en zoolang de arbeider niet in staat is echte kunst voorwerpen ter ver fraaiing van zijn woning aan te schaffen, doet men er heusch geen kwaad meo, do ver spreidingvan goede reproducties van waardevolle kunst voorwerpen te be vorderen. Met schuilden en draaien wordt 't gips over de binnenzijde van den gclatinevorm verspreid, zoodat een hol beeld ontstaat. (Foto's Fellinga) worden. Dit werk moet mot de noodige zorg ge schieden, want anders zou het gipsbceldje, dat na tuurlijk nog niet, steenhard is, ge deukt kunnen wor den of op andere wijze zijn fraaien vorm kunnen ver liezen. De oneffenheden en onzuiverheden, die nu eenmaal on vermijdelijk bij het gieten ontstaan, worden met meta len spateltjes en schuurpapier bij- gepleisterd of ver wijderd, waarna 't beeldje ter verdere droging ongeveer acht uren inde heet - gestookte droog- kamer doorbrengt. Nu toont de vorf- spuitafdeeling haar kunnen. Alle gip sen beeldj es worden van een prachtig frisch kleurtje voor- zien. De grootere stuk - Zoodra t gips hard genoeg is, wordt de gelatinevorm voor zichtig weggenomen. De oneffenheden, die het gipsen beeldje vertoont, worden met de hand bijgeicerkt. ken worden bijna geheel met de hand geschilderd, de kleine gipswerken daarentegen krijgen hun schit- Het verven van de beehljes is weer een vak apart en hel hanteer en van de verfspuit vereischt een vaste hand en een juist oog voor klewrverhoudingen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 3