Het dooden-masker
van „L'ineonnue de
la Seine", een alom
bekend beeldje, voor
stellende. een onbe
kend meisje, dal in
de Seine te Parijs
verdronk.
terende kleuren met
behulp van 'n verf
spuit en eellulose-
lak.
Honderden beeld
jes verlaten op deze
wijze dagelijks de
fabriek. Dat alleen
het oorspronkelijke
model van klei iets
met kunst te maken
heeft en alle afgiet
sels, die de fa-
brieksdeur verlaten,
slechts afgietsels en
dus massaproductie
zijn, doet hier niets
ter zake. Een feit
is dat deze snuiste
rijen zeer in trek
zijn en zoolang de
arbeider niet in
staat is echte kunst
voorwerpen ter ver
fraaiing van zijn
woning aan te
schaffen, doet men
er heusch geen
kwaad meo, do ver
spreidingvan goede
reproducties van
waardevolle kunst
voorwerpen te be
vorderen.
Met schuilden en draaien wordt 't gips over
de binnenzijde van den gclatinevorm verspreid,
zoodat een hol beeld ontstaat. (Foto's Fellinga)
worden. Dit werk moet mot de noodige zorg ge
schieden, want anders zou het gipsbceldje, dat na
tuurlijk nog niet,
steenhard is, ge
deukt kunnen wor
den of op andere
wijze zijn fraaien
vorm kunnen ver
liezen.
De oneffenheden
en onzuiverheden,
die nu eenmaal on
vermijdelijk bij het
gieten ontstaan,
worden met meta
len spateltjes en
schuurpapier bij-
gepleisterd of ver
wijderd, waarna 't
beeldje ter verdere
droging ongeveer
acht uren inde heet -
gestookte droog-
kamer doorbrengt.
Nu toont de vorf-
spuitafdeeling haar
kunnen. Alle gip
sen beeldj es worden
van een prachtig
frisch kleurtje voor-
zien.
De grootere stuk -
Zoodra t gips hard
genoeg is, wordt de
gelatinevorm voor
zichtig weggenomen.
De oneffenheden, die
het gipsen beeldje
vertoont, worden met
de hand bijgeicerkt.
ken worden bijna geheel met de hand geschilderd,
de kleine gipswerken daarentegen krijgen hun schit-
Het verven van de beehljes is weer een vak apart en hel
hanteer en van de verfspuit vereischt een vaste hand en
een juist oog voor klewrverhoudingen.