mÉ h
i
m
m
m
J
EEN CONSTRUCTEUR
A
van miniatuur-vliegtuigen
3
-
'J.I
5
Om een goed vliegtuig te bouwen moet men eerst wel even studeeren
Alles wordt op den millimeter nagemeten.
De stijgvlucht was enorm goed; volgens experts
ongeveer 400 meter per minuut," aldus ver
haalt ons de 17-jarige Ii.B.S.-er Pierre Dubois,
vliegtuigconstructeur-in-miniatuur, terwijl we in zijn
knutselkamertje staan, waar nietige gummiwieltjes,
brokken van motoren, stukken romp en propellers
wachten op zijn geoefende handen.
Wanneer Pierre over zijn nieuwe record vertelt,
beginnen zijn oogen te lichten, want door de bijzon
dere prestatie van een van zijn laatste machientjes
uitgerust met. een benzinemotor van '/7 pk en een
éénbladige schroef op den eersten Zondag van deze
maand, heeft hij het nationale kampioenschap ge
broken. Als een pijlsnelle,
nietige vogel steeg het ranke
toestelletje op dien gedenk-
waardigen dag aan het
Hazewater te Amersfoort
omhoogdoor een speciaal
automatisch instrumentje
draaide de motor geduren
de 20 seconden op enkele
„druppels" benzine, waar
bij de propeller 10.000 toe
ren per minuut maakte. Na
deze korte tijdsspanne, die
voorgeschreven is in de of-
ficieele bepalingen, ging het
verder op de wieken van
den wind. Om vijf minuten
over half een had de start
plaats en om één minuut
over half vier duikelde de
machine.. in Vught nabij
Den Bosch op een schut
tinkje neer. De Dubois-
machine was 2 uur en 56
minuten in de lucht ge
weest, terwijl het nationaal
record op slechts 7 minuten staat!
Pierre is door dit bijzondere succes heeleinaal niet
trotsch geworden hij bleef dezelfde eenvoudige
jongen, die het liefst in alle stilte in zijn kamertje
verder knutselt en tracht nieuwe verbeteringen aan
te brengen. Publiciteit stelt hij niet eens bijzonder op
prijs, want hij is nog lang niet tevreden met zich
zelf, ook al heeft hij in zijn jeugdig bestaan met zijn
aviatiek in het klein nog heel andere successen ge
boekt.
liet hoogtepunt van zijn „carrière" waren de ex
perimenten met het radiografisch model met- drie
ingebouwde ontvangers, dat door middel van een
zonder geheel automatisch van den grond uit be
stuurd werd.
Maar in verband met de oorlogsomstandig
heden moest hot knutselen op dit bijzondere terrein
worden stopgezet. Pierre heeft trouwens nog een
paar andere onderscheidingen ook, want op ioderen
De 17-jarige Pierre Dubois
bouwde 'n benzinemodel, dat
2 u. 56 min. in de lucht bleef
wedstrijd van, modelvliegtuigen was hij een ge
ducht tegenstander; hij verscheen dan met een eigen-
gebouwd machientje, dat dadelijk opviel door zijn
afwijkenden vorm zooals deze in geen enkele bouw
plaat te vinden was en dan schudden de tegen
standers soms bij voorbaat glimlachend het hoofd.
Maar de Dubois-machine werd bijna
steevast no. 1, want Pierre had
gepiekerd over tal van „technische
problemen", soms ten koste van
zijn schoolwerk. Zijn moeder heeft
ons dit geheimpje achter de hand
toegefluisterd en de jonge construc
teur heeft zelf ruiterlijk bekend,
„dat hij op de H.B.S. zeer middel
matig is".
Iedere vrije minuut geldt dan
ook zijn vliegmachines en hij ont
zegt zich ook allerlei kleinere ge
neugten om zijn bescheiden fabriek
verder te kunnen financieren. Als
zijn moeder hem een extraatje
m
De Heugels moeten een licht docli stevig geraamte
hébben om den romp te hunnen dragen.
geeft voor de bioscoop, dan loopt Pierre een straatje
om en bepeinst, welk ontbrekend onderdeel hij zich
nu weer voor liet uitgespaarde geld kan aanschaffen.
Wat. Pierre in de toekomst worden wilt Hij hoeft
er niet lang over na te denken: vliegenier! Toen
Zondag het kleine vliegtuigmodel in de herfstlucht
wegzoemde, ging zijn hart weer in gedachten mee en
zuchtte hij: „Kon ik er maar inzitten."
Xu duurt het niet lang meer ol het toestel is klaar.
(Foto's Associated Corr.)
Den motor kun je in
het holletje van je hand
honden.