mÉ h i m m m J EEN CONSTRUCTEUR A van miniatuur-vliegtuigen 3 - 'J.I 5 Om een goed vliegtuig te bouwen moet men eerst wel even studeeren Alles wordt op den millimeter nagemeten. De stijgvlucht was enorm goed; volgens experts ongeveer 400 meter per minuut," aldus ver haalt ons de 17-jarige Ii.B.S.-er Pierre Dubois, vliegtuigconstructeur-in-miniatuur, terwijl we in zijn knutselkamertje staan, waar nietige gummiwieltjes, brokken van motoren, stukken romp en propellers wachten op zijn geoefende handen. Wanneer Pierre over zijn nieuwe record vertelt, beginnen zijn oogen te lichten, want door de bijzon dere prestatie van een van zijn laatste machientjes uitgerust met. een benzinemotor van '/7 pk en een éénbladige schroef op den eersten Zondag van deze maand, heeft hij het nationale kampioenschap ge broken. Als een pijlsnelle, nietige vogel steeg het ranke toestelletje op dien gedenk- waardigen dag aan het Hazewater te Amersfoort omhoogdoor een speciaal automatisch instrumentje draaide de motor geduren de 20 seconden op enkele „druppels" benzine, waar bij de propeller 10.000 toe ren per minuut maakte. Na deze korte tijdsspanne, die voorgeschreven is in de of- ficieele bepalingen, ging het verder op de wieken van den wind. Om vijf minuten over half een had de start plaats en om één minuut over half vier duikelde de machine.. in Vught nabij Den Bosch op een schut tinkje neer. De Dubois- machine was 2 uur en 56 minuten in de lucht ge weest, terwijl het nationaal record op slechts 7 minuten staat! Pierre is door dit bijzondere succes heeleinaal niet trotsch geworden hij bleef dezelfde eenvoudige jongen, die het liefst in alle stilte in zijn kamertje verder knutselt en tracht nieuwe verbeteringen aan te brengen. Publiciteit stelt hij niet eens bijzonder op prijs, want hij is nog lang niet tevreden met zich zelf, ook al heeft hij in zijn jeugdig bestaan met zijn aviatiek in het klein nog heel andere successen ge boekt. liet hoogtepunt van zijn „carrière" waren de ex perimenten met het radiografisch model met- drie ingebouwde ontvangers, dat door middel van een zonder geheel automatisch van den grond uit be stuurd werd. Maar in verband met de oorlogsomstandig heden moest hot knutselen op dit bijzondere terrein worden stopgezet. Pierre heeft trouwens nog een paar andere onderscheidingen ook, want op ioderen De 17-jarige Pierre Dubois bouwde 'n benzinemodel, dat 2 u. 56 min. in de lucht bleef wedstrijd van, modelvliegtuigen was hij een ge ducht tegenstander; hij verscheen dan met een eigen- gebouwd machientje, dat dadelijk opviel door zijn afwijkenden vorm zooals deze in geen enkele bouw plaat te vinden was en dan schudden de tegen standers soms bij voorbaat glimlachend het hoofd. Maar de Dubois-machine werd bijna steevast no. 1, want Pierre had gepiekerd over tal van „technische problemen", soms ten koste van zijn schoolwerk. Zijn moeder heeft ons dit geheimpje achter de hand toegefluisterd en de jonge construc teur heeft zelf ruiterlijk bekend, „dat hij op de H.B.S. zeer middel matig is". Iedere vrije minuut geldt dan ook zijn vliegmachines en hij ont zegt zich ook allerlei kleinere ge neugten om zijn bescheiden fabriek verder te kunnen financieren. Als zijn moeder hem een extraatje m De Heugels moeten een licht docli stevig geraamte hébben om den romp te hunnen dragen. geeft voor de bioscoop, dan loopt Pierre een straatje om en bepeinst, welk ontbrekend onderdeel hij zich nu weer voor liet uitgespaarde geld kan aanschaffen. Wat. Pierre in de toekomst worden wilt Hij hoeft er niet lang over na te denken: vliegenier! Toen Zondag het kleine vliegtuigmodel in de herfstlucht wegzoemde, ging zijn hart weer in gedachten mee en zuchtte hij: „Kon ik er maar inzitten." Xu duurt het niet lang meer ol het toestel is klaar. (Foto's Associated Corr.) Den motor kun je in het holletje van je hand honden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 5