2^ JisdrJCalUcUïcu mmmmmmmmmmmmmmmis yJMj KHASANA pelijk gedaan hebben, in 't. eerst, omdat hij tegen alle meisjes zoo deed, en nn toevallig in ln'tar gezelschap was ge raakt! Al had ze gelukkig in den schouwburg óók koel en afwijzend kunnen doen, 't zat haar dwars, dat zij haar toeneiging had vergooid aan iemand, die er niet van gediend bleek. Maar zij vergat Han, toen de muzikale vrienden haar in beslag namen. De muziek, en de gesprekken daarna, verdrongen alles. Toen zij het zaaltje binnentrad, zag ze Els op de pianokruk zitten, en half over haar heen gebogen stond Frits Iforst, de pianist en dirigent, iets Van - wijzend op een blad muziek. Zij vorm den dikwijls zoo'n afzonderlijk tweetal. Frits Horst en Els Poorters. Als die twee samen praatten, kwam geen mensch er bijwant iedereen wist, dat- de harmonie van het samenspel zicli bij hen in het persoonlijke voelen had voort geplant. Dat wérd nog wel eens wat, meenden allen, zonder het uit te spreken. Dus voegde Adri zich bij een ander groepje. Er werd met strakken ijver gerepe teerd een groote Tango-rhapsodie, arrangement van Frits Horst. Die jongeman, klein en blond, vier- of vijfentwintig, was onderwijzer, maar hoopte op een toekomst, waarin hij geheel voor de muziek en van de muziek zou kunnen leven. Hij nam op zijn vrije middagen les in harmonie en compositie, en besteedde de rest van den tijd, dien hij van zijn werk overhield, aan zijn dilettanten-club. Daar had hij veel succes mee. Hij had er slag van, leden aan te werven, en iedereen naar zijn hand te zetten. Eén was er maar, die vaak met hem kibbelde: Els Poorters. Zij erkende zijn gezag als dirigent, maar beschouwde hem tevens zoo'n beetje als haar persoonlijkeigendom. Hadden zij zich niet zoo aangewend, te harrewarren, ze waren denkelijk al lang verloofd of zelfs getrouwd ge weest Of vond Els, dat een gewoon onderwijzer te weinig verdiende, om zijn vrouw een dienstmeisje te geven, zoolang hij nog lessen nemen en stu- deeren moest? Die laatste vraag was een ondeugende gedachte van Adri. Doordat Els eens tegen haar gezegd had: „Vind jij 't nu niet gewaagd van Frits, zich zoo heele- maal in de muziek te gooien? Ik heb al eens tegen hem gezegdjog. haal toch eerst je hoofdakte. Als je hoofd van een school bent, heb je ten minste een draaglijk inkomen, en dan kun je nóg zien, wat je doet!" Frits Horst haalde zijn hoofdakte niet. Hij speelde piano en stipte heele boeken muziekpapier vol met compo sitie-oefeningen en arrangementen De Tango-rhapsodie was tweemaal doorgespeeld, met tal van herhalingen hier en daar „net zoolang tot 't zoo glad loopt als een kraan," zooals Frits Horst het uitdrukte. Mn was liet tijd om te rusten. De dirigent kwam naar Adri en Els toe, die met hun violen naast elkaar zaten. „Hoe wós 't gisteravond?" vroeg hij. „Mooi," zei Els. ,,'t Werd op den duur een beetje eentonig, zooveel Beet hoven. „Hoe kun je 't zeggen!" riep Adri uit. „Ik heb genotenJe kon juist zoo prachtig volgen, hoe Beethoven zich ontwikkelde, van 't schoolsclie in 't eerst tot het uitvieren van eigen harts tocht later. „Je hebt de recensies gelezen, zie ik," zei Els. Adri kreeg een kleur, 't Was inder daad een opmerking van Han, die ze had uitgesproken, maar ze was 't er dadelijk eens mee geweest, toen zij 't las. „Als de recensenten 't met me eens zijn, is dat een compliment voor hén," schertste Adri. „In ieder geval heb ik er zin doorgekregen, óók moer Beethoven te spelen, en klassiek in 't algemeen. „Dan vind je tango's zeker beneden je waardigheid," zei Frits Horst. „Dat hangt van 't arrangement af," kaatste Adri terug. „Maar 't is niet erg - ik wou net wat antiekers aanpakken," zei Frits Horst, en tegelijk greep hij den strijk stok van Els en tikte er mee op haar lessenaartje. Allen keken op. „Dames en lieeren," zei de dirigent, „ik wou even vergaderen. Ik had gedacht, na mijn rhapsodie een ander groot werk onder handen te nemen, maar dan iets, dat al een beetje langer beroemd is. De Peer-Gynt-suite bij voorbeeld." „Ja!" riepen er een paar. „Mag liet jongste eendje in de bijt iets anders voorstellen?" vroeg Adri. „Ja natuurlijk. wat dan?" ,,'t. Septet van Beethoven." El^ trok een lip, en Frits zag het. „Zou óók kunnen," zei hij. „Maar als we ooit voor het publiek willen ver schijnen, zal Peer Gynt het. beter doen." ,,'t. Septet is zoo ernstig," zei Els. „Wat zou dat?" antwoordde Adri. ,,'t. Is prachtig! Echt Beethoven!" „Grieg is anders ook niet de eerste de beste," vond een heer met doorzichtiger! haardos en een klarinet. „Nee," zei Adri, „maar Peer Gynt is door armoedige strijkjes zoo af- gejengeld!" „Neem dan den Paukenslag!" riep de drummer. „ik dacht al: waar blijf je," spotte de cellist. Voor den drummer bestond er geen andere klassieke muziek dan de symphonie met den paukenslag. „Vinden jullie een non-stop-suite van beroemde opera-melodieën niet leuk?" kwam er een stem. „We blijven anders zoo zwaar op de hand „Welja," hoonde een ander, „dan maar meteen de Fremersberg en de K lokkenwinkel Het. eene voorstel volgde op het. andere; er waren personen, die vier, vijf titels noemden. Aan den linkerhoek van het gezelschap werd er dringend gefluisterd en rechts hadden er-t wee ruzie. Frits Horst sloeg een roffel. „Dames en heeren," zei hij, „zoo kunnen we wel doorgaan tot morgen ochtend toe! hebt met elkaar zoowat den lieelen catalogus van Peters op genoemd! Mag ik er even op wijzen, dat ook dfe klassieke nummers, die er genoemd werden, zéér melodieus zijn en bij ieder publiek in den smaak plegen te vallen? Ik zóu de opera's en Fremers- bergen en Slagen bij Waterloo liever tot later uitstellen, nu we pas tango's hebben ingestudeerd. Ik voor mij voel alleen iets voor een ietwat romantisch klassiek werk." „We moesten maar stemmen," kwam de klarinet voorstellen. „Ja, we stemmen," zei Frits Horst. „Peer Gynt. of 't Septet." „Of de Paukenslag," riep de drum mer. Er werd gestemd. Tien leden waren voor Peer Gynt, twee voor het Septet. Els keek triomfantelijk. „Dat is dus dót," zei de dirigent. „Zullen we doorwerken?" Ze speelden tot tien uur. Terwijl de jassen en mantels werden aangetrokken kwam Frits Horst naar Adri toe. „Ik mag geen geheimen van de stem ming verklappen," zei hij, „maar. Vervolg op blz. 32 IEDEREEN BEWONDERT HAAR sinds zij KHASANA gebruikt voor haar da- gelijksche make-up. Ook U zult overal be wonderende blikken ontmoeten, indien U KHASANA op decen te wijze gebruikt.Een- maal per dag toege past is voldoende, want KHASANA-lip penstift en rouge ge ven niet af en zijn bestand tegen water. Voor elke teintiserde juiste natuurlijke kleur. 44. Singel, Amsterdam C. •V De door artsen aanbevolen tandpasta bevat 0 0075 organisch jodium, waarvan 0 000035 gr jodium door het tandvleesch opgenomen en daardoor in de inwendige organen van het lichaam verspreid wordt. Ss; JecL\Kcilïkltea is een aangenaam schuimende tandpasta van uitstekende kwaliteit (zonder chloorzure calium) met een ■N lekkere frissche smaak. De uiterst kleine hoeveelheid organisch jodium is voldoende om de mondholte gedurende langen tijd te ontsmetten (wetenschappelijk bewezenen daardoor de tanden zoowel als het tandvleesch voor ontsteking en vooral ook tegen Rs de in de geheele wereld verspreide tandwoll (Paradentose) te ^3 beschermen. sS JodJCaliklfHXt is voorts door artsen erkend als voorbehoedmiddel tegen verkoudheid en als stimu- lans voor alle lichaamsfuncties. Queisser Co.. Hamburg 19 Depot: Pharmaceuti- sche Union, Hilversum P. de Hooghlaan 34 De aangenaam schui mende Gezond heids-Tandpasta.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 29