fSf II Op den Woensdag- m Zaterdagmiddag eurms verschijnt de, schooljeugd. staat voor al (leze onderwijs resultaten met groot.e en oprechte bewondering. Als wij die bewondering ook uitspreken, glimlacht de directeur. Hij neemt een beeldje op en kijkt er peinzend naar. ,,.Ta," zegt hij dan, ,,in de eerste plaats is het noodig, dien jongen, zoekenden inenschen om je heen begrip voor het sehoone bij te brengen, hun vaak onge breidelde fantasie in bereikbare banen te dwingen. Heel geleidelijk aan natuurlijk; ze moeten zélf loeren, waar hun begrenzing ligt en waar hun hoogste Ontplooiing. Om u een voorbeeld te geven: wij hadden hier eens een jongeman, die zich in de eerste maanden van zijn studie hier uitleefde in bizarre, vaak onbegrijpelijke teekeningen. Zonder twijfel ge tuigden zij van een grille en levendige fantasie, maar ja, het was niets, ziet u. de kon daar natuurlijk met een geleerd gezicht bij gaan staan en zeg gen: „Er zit wat in," en zelf vond hij dat waarschijnlijk wel liet, meest. Maar wat was de oorzaakervan eigenlijk? In de eerste plaats: bij kon geen ge wone dingen maken, gewoon in den zin van normaal, omdat dan onmiddellijk zijn onmacht bleek. Hij bekeefschte de tech niek niet en bij die „gewone" onderwerpen bleken de feilen van zijn werk onmiddellijk. Hetgeen natuurlijk pijnlijk voor hem was.... Maar bovendien besefte hij niet, dat zijn werk geen Schoonheid bezat. Zijn ge voel voor mooie dingen was nog niet gevormd; hij wist nog niet wat mooi was en wat niet. Daarom lieten wij liem in den beginne modderen, zélf zoeken. Gevoel voor schoonheid kun je iemand niet leeren. Maar om u direct gerust te stellende jongeman in kwestie kwam er en hij begon opnieuw, bij 'de kleine, begrijpelijke dingen. En daarbij moet je zoo iemand dan leiden, liefdevol leiden. Kijk, en dat is prachtig werk. Dan zie je iets groeien, iets moois tot, ont wikkeling komen, doch het per soonlijke, als in dit geval, die rijke en grillige fantasie, mag er niet bij teloor gaan." De directeur zwijgt even en kijkt uit zijn venster naar de herfstkleuren van den wingerd, die opklimt tegen den muur. Dan staat hij op en grijpt een groote map met, teekeningen. „Hier, kijkt u die eens door; het is rijp en groen door elkander, van be fit? ile edelsmeden, een hoekje van de eiséleerlclas. (Foto's Panorama-Volks) ginners en van juist afgestudeerden. Maar bij iedere teekening, (lie u hier ziet, valt één (ling opde liefde en de toewijding, waarmee zij gemaakt is. Deze jonge inenschen liier kunnen nog alles geven, wat zij hebben en zij durven ook alles aan te pakken. Nergens schrik ken zij voor terug: zij voelen nog in zich dien mach tigen drang tot uiten, en (lat maakt ook ons werk hier tot vaak zoo diepe vreugde. Je blijft er zelf jong bij." Wij bladeren in de map en inderdaad, bijna al dit werk boeit onmiddellijk door zijn directheid en ontroert door de prilheid ervan. Ten bewijze daarvan publiceeren wij in dit nummer een kleuren-teekening, die wij met toestemming van den lieer van Derven 83r m .*s lil <le grafische afdaling wordt een lithografie ge drukt. Aap de proefpers. en daarin prijken allerlei kunstvoorwerpen: werk stukken van leerlingen der school en zij zijn van uiteenloopend karakter: ivre-jierdue beeldjes, edel- smeedwerk, email-werk, schotels, vazen; aan den wand hangen teekeningen en schilderijen. E11 men die jaren achtereen niet anders gedaan heeft dan teekenen en nog eens teekenen, uitsluitend 0111 aan de examen-eisclieii te kunnen voldoen. Neen, bij moet ook andere vakken geleerd hebben." Wij kijken 0111 ons heen in de smaakvolle direc teurskamer. Kr staan lange vitrines langs de wanden Het zetten van de stukjes glas in lood.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 3