m Wff Hoerenkamer, een waUrverfteekenin*j van mej. T. 'Koornmeex. leerlinge ran ,JKneloefening" te Arnhem. Wij zouden u natuurlijk uitvoerig van alle vakken, die liier onderwezen worden, kunnen vertellen, maar dan zouden wij een klein boekwerkje noodig hebben. Wellicht vinden wij later nog eens gelegenheid enkele der zeer belangrijke kunstvakken - wij noemen bijvoorbeeld het reolame-teekenen, het edelsmeden, het glazeniers-handwerk, het bronsgieten apart onder de loupe te nemen, omdat er, juist in deze tijden, een zeer verheugende belangstelling voor het edele handwerk, liet schoone ambacht, groeiende blijkt. Ditmaal moeten wij volstaan met het alge- meene overzicht dezer school. Wel willen wij nog iets zeggen van een onderdeel, van het modelteekenen, waaraan alle leerlingen der diverse afdeelingen deel nemen, omdat dit zoo typisch de onderwijs- en vormingsmethode belicht. Bij het model-teekenen namelijk neemt het model een aantal in de school-terminologie als „vijfminuten- standen" aangeduide houdingen aan. Plus minus vijf minuten poseert het model in een bepaalden, karakteristieken stand. De leerlingen nu, moeten dezen stand zoo goed mogelijk in zieli opnemen en hem snel neer pogen te leggen. Dat, oefent, het gezicht, het geheugen en is voor de praetijk van onschatbaar belang. Zoo wordt hier in het schoolgebouw van „Kunst oefening" een prachtig en buitengewoon nuttig werk verricht. Dat dit werk ook van de zijde, der overheid steeds meer erkenning begint te genieten, zal voor leiding en leeraren een groote voldoening beteekenen. Maar, wat nog meer zegt: het zal den jongen inenschen, die deze school verlaten hebben of nog zullen verlaten, steun en prikkel geven, te weten, dat, zij in de maatschappij welkom zijn en dat hun gaven niet behoeven te verschrompelen onder on verschilligheid en afweer. Daarom ook hopen wij van harte met deze beknopte reportage iets te kunnen bijdragen tot het nog in breeder kring bekend worden van den stillen, ernstigen arbeid, welke hier in het belang van den jongen, zich vormenden kunstenaar verricht wordt. „Kunstoefening" verdient dit teil volle! K. meenamen. Zij is van de hand van een jong meisje, pas afgestudeerd, «lat nu haar weg zoekt als illustra trice. Onder het enthousiaste geleide van den heer Valk, kunstschilder van naam en eersten leeraar aan de school, maken wij vervolgens 'n rondgang door de ver schillende lokalen en vervaardigden wij de foto's, die wij bij dit artikeltje publiceeren. U zult daaruit zien, dat u bij het woord „lokaal" niet denken kunt aan uw schooljaren. Lokalen in dien zin zijn het hier niet; liet zijn ruime, licht, en lucht in overvloed toelatende vertrekken, die hier den indruk geven van een atelier, daar weer van een werkplaats. Maar alle zijn het kleine werkgemeenschappen, waar een ieder bezig is aan zijn eigen taak. die hij weer in zijn eigen tempo en naar zijn eigen, zij het uiteraard geleide, opvatting volbrengt. Van klassikaal verband kan men dan ook eigenlijk slechts bij enkele vakken spreken; het praetische werk in ieder geval mist het starre daarvan vol komen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 4