m
Wff
Hoerenkamer, een waUrverfteekenin*j van mej. T. 'Koornmeex. leerlinge ran ,JKneloefening" te Arnhem.
Wij zouden u natuurlijk uitvoerig van alle vakken,
die liier onderwezen worden, kunnen vertellen, maar
dan zouden wij een klein boekwerkje noodig hebben.
Wellicht vinden wij later nog eens gelegenheid enkele
der zeer belangrijke kunstvakken - wij noemen
bijvoorbeeld het reolame-teekenen, het edelsmeden,
het glazeniers-handwerk, het bronsgieten apart
onder de loupe te nemen, omdat er, juist in deze
tijden, een zeer verheugende belangstelling voor het
edele handwerk, liet schoone ambacht, groeiende
blijkt. Ditmaal moeten wij volstaan met het alge-
meene overzicht dezer school. Wel willen wij nog iets
zeggen van een onderdeel, van het modelteekenen,
waaraan alle leerlingen der diverse afdeelingen deel
nemen, omdat dit zoo typisch de onderwijs- en
vormingsmethode belicht.
Bij het model-teekenen namelijk neemt het model
een aantal in de school-terminologie als „vijfminuten-
standen" aangeduide houdingen aan. Plus minus
vijf minuten poseert het model in een bepaalden,
karakteristieken stand. De leerlingen nu, moeten
dezen stand zoo goed mogelijk in zieli opnemen en
hem snel neer pogen te leggen. Dat, oefent, het gezicht,
het geheugen en is voor de praetijk van onschatbaar
belang.
Zoo wordt hier in het schoolgebouw van „Kunst
oefening" een prachtig en buitengewoon nuttig werk
verricht. Dat dit werk ook van de zijde, der overheid
steeds meer erkenning begint te genieten, zal voor
leiding en leeraren een groote voldoening beteekenen.
Maar, wat nog meer zegt: het zal den jongen
inenschen, die deze school verlaten hebben of nog
zullen verlaten, steun en prikkel geven, te weten,
dat, zij in de maatschappij welkom zijn en dat hun
gaven niet behoeven te verschrompelen onder on
verschilligheid en afweer.
Daarom ook hopen wij van harte met deze
beknopte reportage iets te kunnen bijdragen tot het
nog in breeder kring bekend worden van den stillen,
ernstigen arbeid, welke hier in het belang van den
jongen, zich vormenden kunstenaar verricht wordt.
„Kunstoefening" verdient dit teil volle! K.
meenamen. Zij is van de hand van een jong meisje,
pas afgestudeerd, «lat nu haar weg zoekt als illustra
trice.
Onder het enthousiaste geleide van den heer Valk,
kunstschilder van naam en eersten leeraar aan de
school, maken wij vervolgens 'n rondgang door de ver
schillende lokalen en vervaardigden wij de foto's, die
wij bij dit artikeltje publiceeren. U zult daaruit zien,
dat u bij het woord „lokaal" niet denken kunt aan
uw schooljaren. Lokalen in dien zin zijn het hier niet;
liet zijn ruime, licht, en lucht in overvloed toelatende
vertrekken, die hier den indruk geven van een atelier,
daar weer van een werkplaats. Maar alle zijn het
kleine werkgemeenschappen, waar een ieder bezig is
aan zijn eigen taak. die hij weer in zijn eigen tempo
en naar zijn eigen, zij het uiteraard geleide, opvatting
volbrengt.
Van klassikaal verband kan men dan ook eigenlijk
slechts bij enkele vakken spreken; het praetische
werk in ieder geval mist het starre daarvan vol
komen.