FIETSBANDEN ZONDER BON Van houtblok tot ban d! Een der nieuwe mogelijkheden - V 7 Een hopeloos gevalt Als u zóó'n gat in uw buitenband heeft, is er niet veel meer mee te beginnen. werd uitgeschreven. De uitslag is nog niet hekend, doch velen doen hnn best met den prijs te gaan strijken. Hout blijkt, een der meest, geschikte vervangingsmid delen te zijn. Nu is het de. moeilijkheid houten handen te vervaardigen, die niet. te veel stooten en schokken en niet te snel aan slijtage onderhevig zijn. Vaklieden peinsden zich het hoofd moe om een goede oplossing te vinden Wij waren in de gelegen heid een der nieuwe vindin gen van nabij te kunnen beschouwen en het. gehoele proces „van plank tot. hand" te volgen en wel hij een rijwielhandelaar te Eind hoven, die met een hout handelaar uit Aalst het ex periment opzette. Uit. hun initiatief en overleg kwam een houten hand te voor schijn, die zeker een kans van slagen had. Het prin cipe bestaat in het. aanwen den van vijf afzonderlijke segmenten, die met stevige houten op de velg bevestigd worden en met'n vischgraat- verhinding aan elkaar slui ten. Het loopvlak wordt voorzien van rubberstukjes, die uit oude autohanden worden geponst, terwijl ook aan den binnenkant rubber strookjes zijn bevestigd, die medehelpen de stooten zoo veel mogelijk op te vangen. Het voordeel van dezen hand is, dat als de rubber- stukjes versleten zijn, er weer nieuwe kunnen worden opgezet. De band kan van zelfsprekend den rubber band niet. geheel vervangen. Hout is nu eenmaal geen rubber. Als men over onge lijke wegen rijdt, voelt men degelijk liet. verschil. Op de moderne rijwielpaden en asfaltstraten der steden rijdt men echter uitstekend en niet zwaarder dan an ders. Dit is een der oplossingen van het moeilijke pro bleem. Fietsend Nederland kijkt met belangstelling uit naar den uitslag van de officieele prijsvraag. Wie weet of onze uitvinders niet een nog betere oplossing vinden Nederland is het land van de rijwielen. Ontel baar zijn de menschen, die gebruik^ maken van de fiet.s. In de steden en groote dorpen ziet men, op de spitsuren, stoeten van fietsenden, die zich spoeden naar hun woningen. Waar zoovéél wordt gefietst, is vanzelfsprekend de slijtage van de banden niet gering. Nu zijn lekke banden steeds vervelende dingen, maar in dezen tijd zijn ze dubbel lastig. Menig wielrijder inspecteert eiken dag met zorgvollen blik zijn handjes, om te zien hoever de slijtage reeds gevorderd is. Begint het canvas zichtbaar te worden, of, wat nog erger is, vertoonen zich scheuren in de banden, dan is het afgeloopen met den fietser, hij wordt wandelaar. Tenzij hij tot de weinige gelukkigen behoort., die in aanmer king komen voor nieuwe banden. Maar de mensch is vernuftig. Zijn de benoodigde zaken niet meer te krijgen, dan zoekt hij naar stig naar vervangingsmiddelen. En dat er groote belangstelling bestaat voor een goede vervanging van den rijwielband, moge blijken uit. de prijsvraag, die van officieele zijde liet numteeren run den houten „band Het freezen van liet profiel der houten segmenten. Hit oude autobanden worden stukjes rubber geponst. I)e rubberstukjes en gespijkerd. worden op de segmenten gelijmd (Foto's Panorama-l)e Jong) Klaar voor den proefrit!

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 7