FIETSBANDEN
ZONDER BON
Van houtblok tot ban d!
Een der nieuwe mogelijkheden
-
V
7
Een hopeloos gevalt Als u zóó'n gat in uw buitenband heeft, is er niet veel
meer mee te beginnen.
werd uitgeschreven. De
uitslag is nog niet hekend,
doch velen doen hnn best
met den prijs te gaan
strijken.
Hout blijkt, een der meest,
geschikte vervangingsmid
delen te zijn. Nu is het de.
moeilijkheid houten handen
te vervaardigen, die niet.
te veel stooten en schokken
en niet te snel aan slijtage
onderhevig zijn. Vaklieden
peinsden zich het hoofd
moe om een goede oplossing
te vinden
Wij waren in de gelegen
heid een der nieuwe vindin
gen van nabij te kunnen
beschouwen en het. gehoele
proces „van plank tot. hand"
te volgen en wel hij een
rijwielhandelaar te Eind
hoven, die met een hout
handelaar uit Aalst het ex
periment opzette. Uit. hun
initiatief en overleg kwam
een houten hand te voor
schijn, die zeker een kans
van slagen had. Het prin
cipe bestaat in het. aanwen
den van vijf afzonderlijke
segmenten, die met stevige
houten op de velg bevestigd
worden en met'n vischgraat-
verhinding aan elkaar slui
ten. Het loopvlak wordt
voorzien van rubberstukjes,
die uit oude autohanden
worden geponst, terwijl ook
aan den binnenkant rubber
strookjes zijn bevestigd, die
medehelpen de stooten zoo
veel mogelijk op te vangen.
Het voordeel van dezen
hand is, dat als de rubber-
stukjes versleten zijn, er
weer nieuwe kunnen worden
opgezet. De band kan van
zelfsprekend den rubber
band niet. geheel vervangen.
Hout is nu eenmaal geen
rubber. Als men over onge
lijke wegen rijdt, voelt men
degelijk liet. verschil. Op
de moderne rijwielpaden en
asfaltstraten der steden
rijdt men echter uitstekend
en niet zwaarder dan an
ders.
Dit is een der oplossingen van het moeilijke pro
bleem. Fietsend Nederland kijkt met belangstelling
uit naar den uitslag van de officieele prijsvraag. Wie
weet of onze uitvinders niet een nog betere oplossing
vinden
Nederland is het land van de rijwielen. Ontel
baar zijn de menschen, die gebruik^ maken van
de fiet.s. In de steden en groote
dorpen ziet men, op de spitsuren,
stoeten van fietsenden, die zich
spoeden naar hun woningen.
Waar zoovéél wordt gefietst, is
vanzelfsprekend de slijtage van de
banden niet gering. Nu zijn lekke
banden steeds vervelende dingen,
maar in dezen tijd zijn ze dubbel
lastig. Menig wielrijder inspecteert
eiken dag met zorgvollen blik zijn
handjes, om te zien hoever de
slijtage reeds gevorderd is. Begint
het canvas zichtbaar te worden,
of, wat nog erger is, vertoonen zich
scheuren in de banden, dan is het
afgeloopen met den fietser, hij wordt
wandelaar. Tenzij hij tot de weinige
gelukkigen behoort., die in aanmer
king komen voor nieuwe banden.
Maar de mensch is vernuftig.
Zijn de benoodigde zaken niet
meer te krijgen, dan zoekt hij naar
stig naar vervangingsmiddelen. En
dat er groote belangstelling bestaat
voor een goede vervanging van
den rijwielband, moge blijken uit.
de prijsvraag, die van officieele zijde liet numteeren run den houten „band
Het freezen van liet profiel der houten segmenten.
Hit oude autobanden worden stukjes rubber geponst.
I)e rubberstukjes
en gespijkerd.
worden op de segmenten gelijmd
(Foto's Panorama-l)e Jong)
Klaar voor den proefrit!