BEZIGE
HANDEN
"IV j jjp
De riool bouwer. Het maken van zoo9 n muziekinstrument eise.ht behalve vaardig- I)e pottenbakker Lanooy bij het vervaardigen van een zijner sier pullen, waar
heid ook de liefde van den maker voor zijn ambacht. Hoe zorgvuldiger de bevoer- van de vormdoor de scheppende hand van den kunstenaar erin gelegdeer
kinghoe rijker de klank. bekoring voor het oog is.
Gedreven zilveren voorwerpen blijven edele artikelendie hun waarde antieenen niet in
de eerste plaats aan het metaal waarvan zij vervaardigd zijn.
Deze film van Offo van Neyenhoff werd onder
auspiciën van den Hconomischen Voor
lichtingsdienst van het Departement van
Handel, S cheepvaart en Nijverheid vervaar
digd en wordt door de Tobis-Film in circu
latie gebracht. De regie en fotografie is
van Otto van Neyenhoff.
Voor lange documentaire films zijn vele mensohen een beetje
huiverig, anderen daarentegen beschouwen juist die films als
het summum van genoegen, vooral wanneer zij bovendien nog
een open oog 'hebben voor filmische kwaliteiten. Want het is eigenaar
dig, dat films, die zuiver documentair zijn, zelden of nooit vervelen en
bijna altijd goed zijn gemaakt. Ze geven geen afgerond vertelsel, zy zijn
niet onoprecht en de onderwerpen hebben meestal kennelijk de
liefde van den maker. Mensohen, objecten en decors, welke er in
voorkomen, zijn waar en de stof, welke verwerkt is, heeft altijd
iets te zeggen tot het publiek, m.a.w. deze films zijn interessant en
instructief tegelijk. In deze film van Otto van Neyenhoff is het 't am
bacht dat de aandacht vraagt. Weliswaar is het ambacht op den
achtergrond gedrongen, doch het bestaat nog steeds en zal ook altijd
blijven bestaan. Dat toont deze film met overgroote duidelijkheid aan
en dat is dan ook tevens haar allervoornaamste verdienste. Al kan de
machine ook het productieproces aanmerkelijk versnellen, zij kan
toch nooit ofte nimmer zelf ontwerpen en de liefde, welke de maker
voor een voorwerp had en die hij toonde door er iets van zijn eigen
persoonlijkheid in neer te leggen, ontbreekt geheel. Deze gedachten
wellen onwillekeurig in den toeschouwer op als hij deze film ziet.
die met een bijna koele, nuchtere zakelijkheid werd samengesteld.
Duidelijkheid was klaarblijkelijk de voornaamste eiseh en zoo kan
men het pottenbakken, het vioolbouwen, liet tapijtweven, het schil
deren en beeldhouwen en al die andere werkzaamheden en ambach
ten, welke een deel van hel geheel uitmaken, met groote nauwkeurig
heid volgen.
Dat deze film in drieën werd gesplitst, was blijkbaar het gevolg
van de overweging, dat nu ook degenen, die anders niet voor een
film als deze naar de bioscoop waren gegaan, omdat zij liever avontuur,»
romantiek of wat dan ook zagen, dit schoone werk toch onder de
oogen krijgen. I'.n dat zij liet in dezen gaven vorm ook zullen waar-
deeren, daaraan twijfelen we geen oogenblik. VIERHOUT
Handgeknoopte tapijten zijn dadelijk te herkennen aan het levende
motief <lat er in zit, dit in tegenstelling met de starre, minutieus zuivere
patronen van machinale producten. Hiérbij vooral blijkt de vaardige hand
te zegepralen over '1 raderwerk, van de machine. (Foto's Otto van Neyenhoff)
Handbeschilderde borden eau plateel zijn waardevoller dan diewelke door middel ran
een srhabloon van een decoratie zijn voorzien.
I
u