BEZIGE HANDEN "IV j jjp De riool bouwer. Het maken van zoo9 n muziekinstrument eise.ht behalve vaardig- I)e pottenbakker Lanooy bij het vervaardigen van een zijner sier pullen, waar heid ook de liefde van den maker voor zijn ambacht. Hoe zorgvuldiger de bevoer- van de vormdoor de scheppende hand van den kunstenaar erin gelegdeer kinghoe rijker de klank. bekoring voor het oog is. Gedreven zilveren voorwerpen blijven edele artikelendie hun waarde antieenen niet in de eerste plaats aan het metaal waarvan zij vervaardigd zijn. Deze film van Offo van Neyenhoff werd onder auspiciën van den Hconomischen Voor lichtingsdienst van het Departement van Handel, S cheepvaart en Nijverheid vervaar digd en wordt door de Tobis-Film in circu latie gebracht. De regie en fotografie is van Otto van Neyenhoff. Voor lange documentaire films zijn vele mensohen een beetje huiverig, anderen daarentegen beschouwen juist die films als het summum van genoegen, vooral wanneer zij bovendien nog een open oog 'hebben voor filmische kwaliteiten. Want het is eigenaar dig, dat films, die zuiver documentair zijn, zelden of nooit vervelen en bijna altijd goed zijn gemaakt. Ze geven geen afgerond vertelsel, zy zijn niet onoprecht en de onderwerpen hebben meestal kennelijk de liefde van den maker. Mensohen, objecten en decors, welke er in voorkomen, zijn waar en de stof, welke verwerkt is, heeft altijd iets te zeggen tot het publiek, m.a.w. deze films zijn interessant en instructief tegelijk. In deze film van Otto van Neyenhoff is het 't am bacht dat de aandacht vraagt. Weliswaar is het ambacht op den achtergrond gedrongen, doch het bestaat nog steeds en zal ook altijd blijven bestaan. Dat toont deze film met overgroote duidelijkheid aan en dat is dan ook tevens haar allervoornaamste verdienste. Al kan de machine ook het productieproces aanmerkelijk versnellen, zij kan toch nooit ofte nimmer zelf ontwerpen en de liefde, welke de maker voor een voorwerp had en die hij toonde door er iets van zijn eigen persoonlijkheid in neer te leggen, ontbreekt geheel. Deze gedachten wellen onwillekeurig in den toeschouwer op als hij deze film ziet. die met een bijna koele, nuchtere zakelijkheid werd samengesteld. Duidelijkheid was klaarblijkelijk de voornaamste eiseh en zoo kan men het pottenbakken, het vioolbouwen, liet tapijtweven, het schil deren en beeldhouwen en al die andere werkzaamheden en ambach ten, welke een deel van hel geheel uitmaken, met groote nauwkeurig heid volgen. Dat deze film in drieën werd gesplitst, was blijkbaar het gevolg van de overweging, dat nu ook degenen, die anders niet voor een film als deze naar de bioscoop waren gegaan, omdat zij liever avontuur,» romantiek of wat dan ook zagen, dit schoone werk toch onder de oogen krijgen. I'.n dat zij liet in dezen gaven vorm ook zullen waar- deeren, daaraan twijfelen we geen oogenblik. VIERHOUT Handgeknoopte tapijten zijn dadelijk te herkennen aan het levende motief <lat er in zit, dit in tegenstelling met de starre, minutieus zuivere patronen van machinale producten. Hiérbij vooral blijkt de vaardige hand te zegepralen over '1 raderwerk, van de machine. (Foto's Otto van Neyenhoff) Handbeschilderde borden eau plateel zijn waardevoller dan diewelke door middel ran een srhabloon van een decoratie zijn voorzien. I u

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 22