De schipper had óók verf! j Drie mannen, beladen met veldezels, sehilderkisten en doe ken, wandelen op een stralenden herfstdag speurend door Edam. Drie schilders, die een thema zoeken. Nu is er in Edam waarlijk aan goede schilderonderwerpen geen gebrek en spoedig is 't gezelschap uiteen. De een valt hier neer. de ander daar; de veldezels worden uitgezet, de sehilderkisten ontpakt, 't werk begint. De schilder, wiens schilderij wij bij 't ontstaan zullen foto grafeeren, valt neer bij een kanaal, met een echt Hollandsche, JJe derde jase: in dezen toestand gaat het schilderij naar het atelier om daar verder te warden afgewerkt. De werkdag zit er op. De zon staat al laag en de drie schilders gaan naar het tramstation- netje om Edam weer te verlaten. De doeken zijn nog nat! De drie schilders schuilen even voor den regen. De tweede fase: de lucht, is opgezet en in den achtergrond is gewerkt, terwijl een paar toetsen den voorgrond reeds reliëf geven. groene brug. Op den voorgrond in 't kanaal ligt een tjalk. De achtergrond wordt gevormd door een koepeltje, huisjes en hoornen. 't Blanke doek is op den ezel gezet, de felle kleuren spuiten uit de tuben op 't palet en aan de wijze van rangschikking der kleuren is reeds de colorist te proeven. Terwijl hij z'n palet volspuit, neemt de schilder even den tijd om door z'n oogharen 't onderwerp te bezien en in zich op te nemen. Met. een bepaalde blauwe kleur wordt nu snel en in groote lijnen de teekening of com- positieschets opgezet, alles onder groote belangstelling der steeds toestroomende jeugd, die niet karig is met opmerkingen; de één zegt; „ik vin er niks an," en een ander beweert, dat zijn broertje 't ook zóó kan. Intusschen gaan de scholen weer beginnen, de veelbelovende Edamsche jeugd verdwijnt en het werk gaat door. De compositieschets is nu gereed en in breede streken wordt de lucht met 't paletmes opgezet. Onze artiest spaart de verf niet, de verf wordt als 't ware in reliëf op 't doek aangebracht. Hier en daar in den achtergrond wordt nu wat kleur opgezet, hoofdzakelijk blauwen, groenen en bruinen en 'n enkelen toets fel geel. Op den voorgrond van 't schilderij staan nog enkel de. lijnen van de schets, 't Driftige paletmes De schilder, het schilderij en het landschap. De, scheepsromp is op het doek verschenen en reeds spiegelt het oude koepeltje zich in het water.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1941 | | pagina 7