ttmrimutyN rer >fi$rtimih
wel menigmaal een gulle
blank geschuurde tafeltjes.
Algemeen belang
gaat voor eigenbaat,
luidt motto op den
muur. Niettemin
hebben ook kellners
recht op een aange
naam en rustig zitje
waar ze even op
adem kunnen ko
men. Ben hoekje va n
dit verblijf.
goeden smaak en
aesthetisch genot
weg met alles wat
niet bijdraagt tot
het verhoogen van
de gezellige stem
ming en het ..zich
prettig voelen en
thuis". En dat het
volkomen ernst is
met dit initiatief,
moge u blijken uit
de mooie interieurs
die wij hier repro-
dueeeren en die el-
ken gast het besef
bijbrengen: ik voel
me hier thuis.
Het oog wil ook wat hebben, is hel motto der decorateur». Wie zou in die sfeer ran mild en gedempt lieht niet dubbel genietent
Boven den fraai uitgevoerden schoorsteenmantel een muurschildering,
voorstellend de BerHjnsehe straal in Charlottenbvrg in het jaar 1825.
een gezellige sfeer, van een bekoorlijk interieur, en de beweging vond
onmiddellijk weerklank in alle landen. I)e bloei, dien het ontstaan der
spoorwegen met zich bracht, dreef de eisehen nog hooger op, deed vooral
het aantal gelegenheden zienderoogen toenemen. Een aantal dat thans
in Duitsehland ruim de 300.000 heeft bereikt. Is het te verwonderen
dat men het daarbij wel eens te kwaad heeft gekregen met het begrip:
smaakvol en kunstzinnig interieur1? Maar ook hier is thans de polsslag
merkbaar van een nieuwen tijd. De Duitsche bedrijven hebben besloten
degelijk en grondig orde te brengen in dien chaos van reclame- en uithang
borden, soms wansmakelijke wandbeschilderingen, spreuken en motto's,
voorhistorische lampen en kroonluchters, zwart berookte balken en
smoezelige drinknappen uit overgrootvaders tijd.
Eenvoudig weg met alles wat niet beantwoordt aan de eisehen van
(Foto's Orbis-Holland)