EEN POLITIEMAN KUNSTSCHILDER
Bij den prijswinnaar van den
schilderwedstrijd te Schiedam
Jharles Kemper (wijzend met den vinger) en conservator Schwagermann bezien het bekroonde doek Gezeten op zijn lage stoeltje en met tien buiten als zijn
van eerstgenoemde: „Aan den buitenkantte Schiedam. atelieris de schilder in zijn element!
De heer Charles Kemper,
te Overschie, winnaar
van den schilders
wedstrijd te Schiedam, is
een bescheiden mensch.
Hij wenscht zijn werken
vooralsnog beschouwd te
zien als studies. En over
die studies is hij zelf niet
spoedig tevreden.
Toen conservator Schwa
germann zijn merkwaar-
digen wedstrijd uitschreef,
ter vervaardiging van het
beste stadsgezicht van
Schiedam, deed Charles
Kemper mee, maar van
den prijs behalen droomde
hij niet. Integendeel! Hij
aarzelde zijn winterland
schap, onder het motto
„Aan den buitenkant", in
te zenden, omdat hij vrees
de, dat het niet goed genoeg
was!
Het doek, dat wij reeds
reproduceerden, kwam ech
ter als nummer één „uit
de bus", om zijn schilder
kunstige en topografische
waarde, terwijl de jury,
waarin o.a. prof. Jurres
en Bart Peizel zitting
hadden, toch wel zéér deskundig was.
In zijn gezellige huiskamer-atelier vroegen wi
Er op uit.' Als Kemper buiten gaat schilderen.
vrouw hem dikwijls op zijn tochte
De laatste, hand
van
enkele bijzonderheden, be
treffende. de artistieke
bezigheden van dezen po
litieman-kunstschilder. die
zich in zijn ledige uren
steeds meer tracht te be
kwamen in de edele schil
derkunst.
En daar vernamen wij,
dat de prijswinnaar te
Heemstede is geboren,
waar zijn vader, die ook
bij de politie is, eveneens
gaarne het penseel ter
hand nam: hij aquarel
leert niet onverdienstelijk.
Zijn zoon Charles tee-
kendo in zijn schooljaren
reeds met. ambitie. Zijn
gioote liefde: het schil
deren, beleeft hij nog niet
zoo héél lang. Vóór eenige
jaren kreeg hij les van den
kunstschilder P. C. van
der Wildt, te Rotterdam.
Thans volgt hij de lessen
aan de Academie aldaar,
en het is de schilder Bouts,
die hem oefent in land
schap en portret. Ook van
den bekenden etser Derkzen
van Angeren krijgt hij
onderwijs.
„En dat allemaal in zijn vrijen tijd," voegt zijn
geïnteresseerde echtgenoot» er met eenige bewonde-
De politieman-schilder begeeft zich naar zijn bureau.
Foto's Panorama-v. d. Wol (5), Kramer (1)
wordt gelegd aan het portret
zijn echtgenoote.
vergezelt zijn
ring in haar stem aan toe. Zij is trotsch op haar man
Het bleek voorts, dat Charles Kemper véél respect
had voor Mathijs Maris, Breitner, Van Gogh en
vooral voor Paul Cezanne. Jan Sluyters noemde hij
den modernen Frans Hals.
Naast deze veelzeggende waardeeringen, vertelde
hij ons nog van zijn voorkeur voor het landschap.
Het liefst schildert hij het polderlandschap, dat hij
in zijn directe omgeving rijkelijk aantreft.
Ja, buiten is eigen-
Met zijn vrouwtje bekijkt Oh. Kemper een van zijn werkstukken, de kloeke zÜn groote
teekening van het polderlandschap. atelier! Zittend op
zijn lage stoeltje,
met den wind en
de wolken om en
boven hem, voelt
hij zich in zijn ele
ment. Daar maakt
hij vol toewijding
en geduld zijn stu
dies, waarvan er
één bekroond werd
uit ruim tweehon
derd schilderijen.
Wij wenschen den
politieman-schilder
voor de toekomst
alle succes!
H.