Wanneer er niet zoveel sporen beschikbaar zijn dan wordt de zang stukje bij beetje opgenomen. Een complete zangpartij in één take perfect op de band blijft het mooist, maar is slechts weinigen gegeven. Voor het zingen van koortjes is het handig wanneer de recorder in de studio een variabele snel heid heeft, een zogenaamde pitch control. Opnamedagen zijn voor zangers uiterst intensief, het wil nog weieens gebeuren dat iemand aan het eind van de opnamedag die hoge C niet meer haalt. De band iets langzamer laten lopen is doorgaans een elegante oplossing. Met name Prince (let eens op "If I Was Your Girlfriend") heeft het gebruik van de pitch control tot kunst verheven. Drank en drugs Bij het mixen is het handig om wat CD's mee te nemen die je goed kent, als referentie om de mix te beoordelen. Het meenemen van je eigen koptelefoon is slechts tot op zekere hoogte zinvol, om dat de aansluitingen vaak anders zijn dan die bij je thuis. In de studio's wordt de laatste jaren steeds meer gebruik gemaakt van kleine speakers voor de afluistering. De Yamaha NS 10 is daar bij min of meer tot standaard uitgegroeid. Deze huiskamerspeakers geven een natuurgetrouw beeld, maar klinken van zichzelf vrij dun. Dit betekent dat wanneer je met deze speakers werkt, je moet oppassen met basdrum en basgitaar. Veel vaker gaat een opname of mix de mist in door drank- en druggebruik. Het drinken van een pijpje bier heeft als effect dat je boven 16.000 hertz niets meer hoort en dat ook de beoordeling van de verschillen tussen andere frequenties minder wordt. Er is niets tegen het drinken van een biertje wanneer je er net een moeilijke partij op hebt gezet. Je moet alleen beseffen dat je dan de beoordeling van een partij of een mix op dat moment beter aan iemand anders kunt overlaten. Tekst: Jan van der Plas popjournalist/muzikant Uit: Link nr. 3/1990 S.P.N. 21 Cal I boys

Tijdschriftenbank Zeeland

Popinfoboek | 1991 | | pagina 12