UIT DE DUDE DCCS
7
HSB105 2C22
Rens Klaasse
Het verhaal achter de foto
In het gedenkschrift ‘1947-1972
25 jaar Eloy...’ vond ik een foto
van het talenpracticum van de
scholengemeenschap. De komst van
het talenpracticum was het gevolg
van de didactische vernieuwingen die
werden doorgevoerd voor de moderne
talen in het kader van de Mammoetwet.
De school richtte twee lokalen in als
talenpracticum teneinde een meer
op het verstaan en spreken gericht
onderwijs te bevorderen. Met een door
de ouders geschonken videorecorder
konden ook andere vakken gebruik
maken van de hulpmiddelen van de
techniek.
Sint Eloy geeft taalonderricht aan
iedereen
Uit een artikel in Dagblad De Stem van
dinsdag 30 november 1971 blijkt dat
het practicum niet alleen was bestemd
voor de leerlingen van de school maar
voor iedereen die een cursus Frans
of Engels wilde volgen. Het initiatief
daarvoor was uitgegaan van de
werkgroep West Zeeuws-Vlaanderen
van de Zeeuwse Volks Universiteit. De
cursussen zouden worden verzorgd
door drie docenten van Eloy, de heren
Commandeur, de Paauw en Goossens.
Zowel de rector als het bestuur stonden
positief tegenover het voor een gering
bedrag beschikbaar stellen van het
practicum. Onder de belangstellenden
voor de cursussen waren o.a. een
aantal zakenmensen uit Sluis die
dagelijks geconfronteerd werden met
Fransen of Franstalige Belgen maar
die de Franse taal maar oppervlakkig
beheersten.
Hoe zag het practicum eruit en hoe
werd het gebruikt
Zoals op de foto te zien is bedient
de leraar, in dit geval de heer F. de
Paauw (docent Frans), het mengpaneel
en de bandrecorder en hebben alle
leerlingen een headset op. Daardoor
was het mogelijk om een authentieke
Engels- of Fransman een vraag te laten
stellen aan de leerlingen die de vraag
dan individueel beantwoorden. Daarna
werd het antwoord ook nog eens
gezegd door de Engels- of Fransman.
Per lesuur werd het practicum ongeveer
20 minuten gebruikt aldus de heer de
Paauw (docent Frans)
Een practicum bevordert de spreektijd
Uit onderzoek is gebleken dat In een
taalles van 50 minuten de studenten in
totaal minder dan 12 minuten spreken.
De spreektijd voor de individuele
student is sterk afhankelijk van de
klasgrootte. In het talenpracticum is de
spreektijd per student niet afhankelijk
van het aantal leerlingen. Studenten
spreken tegelijkertijd, zonder elkaar
te storen en oefenen dus vaker en
langer. Ook studenten die het moeilijk
vinden om voor de hele klas te
spreken, spreken in het talenpracticum
ongestoord en vrijuit. De docent
luistert met de studenten mee en waar
nodig stuurt hij de individuele student
aan- of bij. Dit alles zonder de andere
studenten te storen.
Het practicum is gedigitaliseerd
In een modern talenpracticum zijn
de bandrecorder en het mengpaneel
al lang vervangen door de PC met
de benodigde software. Studenten
beschikken over een media speler/
recorder om audio te beluisteren
en hun eigen stem op te nemen.
Tegenwoordig volgen we een taalcursus
als we met de auto naar het werk rijden
of thuis achter de PC. Maar net zoals 50
jaar geleden is er nog steeds behoefte
aan zakelijke cursussen bij voorbeeld
in de horeca. Zowel het personeel
als de gasten komen uit steeds meer
verschillende landen. En bij een goed
gastheerschap hoort ook het beheersen
van de taal van je gasten.
Nog even terug naar de foto
De foto is genomen tijdens een les van
een klas havo-leerlingen. Centraal in
de tweede rij van links zitten Alfred
Philippi en Ruud de Meijer. Daarachter
Ronny van Poucke. Rechtsvoor Marga
Vercraeije en aan het laatste tafeltje in
die rij Mirjam de Clercq.
REUNISTENUERENIGING ZWINCCLLEGE