UIT DE DUDE DCCS 7 HSB105 2C22 Rens Klaasse Het verhaal achter de foto In het gedenkschrift ‘1947-1972 25 jaar Eloy...’ vond ik een foto van het talenpracticum van de scholengemeenschap. De komst van het talenpracticum was het gevolg van de didactische vernieuwingen die werden doorgevoerd voor de moderne talen in het kader van de Mammoetwet. De school richtte twee lokalen in als talenpracticum teneinde een meer op het verstaan en spreken gericht onderwijs te bevorderen. Met een door de ouders geschonken videorecorder konden ook andere vakken gebruik maken van de hulpmiddelen van de techniek. Sint Eloy geeft taalonderricht aan iedereen Uit een artikel in Dagblad De Stem van dinsdag 30 november 1971 blijkt dat het practicum niet alleen was bestemd voor de leerlingen van de school maar voor iedereen die een cursus Frans of Engels wilde volgen. Het initiatief daarvoor was uitgegaan van de werkgroep West Zeeuws-Vlaanderen van de Zeeuwse Volks Universiteit. De cursussen zouden worden verzorgd door drie docenten van Eloy, de heren Commandeur, de Paauw en Goossens. Zowel de rector als het bestuur stonden positief tegenover het voor een gering bedrag beschikbaar stellen van het practicum. Onder de belangstellenden voor de cursussen waren o.a. een aantal zakenmensen uit Sluis die dagelijks geconfronteerd werden met Fransen of Franstalige Belgen maar die de Franse taal maar oppervlakkig beheersten. Hoe zag het practicum eruit en hoe werd het gebruikt Zoals op de foto te zien is bedient de leraar, in dit geval de heer F. de Paauw (docent Frans), het mengpaneel en de bandrecorder en hebben alle leerlingen een headset op. Daardoor was het mogelijk om een authentieke Engels- of Fransman een vraag te laten stellen aan de leerlingen die de vraag dan individueel beantwoorden. Daarna werd het antwoord ook nog eens gezegd door de Engels- of Fransman. Per lesuur werd het practicum ongeveer 20 minuten gebruikt aldus de heer de Paauw (docent Frans) Een practicum bevordert de spreektijd Uit onderzoek is gebleken dat In een taalles van 50 minuten de studenten in totaal minder dan 12 minuten spreken. De spreektijd voor de individuele student is sterk afhankelijk van de klasgrootte. In het talenpracticum is de spreektijd per student niet afhankelijk van het aantal leerlingen. Studenten spreken tegelijkertijd, zonder elkaar te storen en oefenen dus vaker en langer. Ook studenten die het moeilijk vinden om voor de hele klas te spreken, spreken in het talenpracticum ongestoord en vrijuit. De docent luistert met de studenten mee en waar nodig stuurt hij de individuele student aan- of bij. Dit alles zonder de andere studenten te storen. Het practicum is gedigitaliseerd In een modern talenpracticum zijn de bandrecorder en het mengpaneel al lang vervangen door de PC met de benodigde software. Studenten beschikken over een media speler/ recorder om audio te beluisteren en hun eigen stem op te nemen. Tegenwoordig volgen we een taalcursus als we met de auto naar het werk rijden of thuis achter de PC. Maar net zoals 50 jaar geleden is er nog steeds behoefte aan zakelijke cursussen bij voorbeeld in de horeca. Zowel het personeel als de gasten komen uit steeds meer verschillende landen. En bij een goed gastheerschap hoort ook het beheersen van de taal van je gasten. Nog even terug naar de foto De foto is genomen tijdens een les van een klas havo-leerlingen. Centraal in de tweede rij van links zitten Alfred Philippi en Ruud de Meijer. Daarachter Ronny van Poucke. Rechtsvoor Marga Vercraeije en aan het laatste tafeltje in die rij Mirjam de Clercq. REUNISTENUERENIGING ZWINCCLLEGE

Tijdschriftenbank Zeeland

Reünistenblad Zwincollege | 2022 | | pagina 9