maar ook veel ambachtelijke werkzaamheden bij nodig. Steeds wordt er bijgehouden wat er met de voorwerpen gebeurt, tijdens het konserveringsproces zonodig met behulp van foto's. Hierna gaat men het voorwerp bewer ken. Dat wil zeggen, dat men alle informatie, die aan het voorwerp af te zien is, noteert. Hiervoor moeten de objekten goed bestudeerd, bekeken en eventueel met andere museumvoor- vverpen of literatuur vergeleken worden. Hierdoor kan men bijvoorbeeld te weten komen wat iets gev/aest is en soms waar en door wie hot gemaakt of gebruikt ismaar ook wat er nee gedaan is~en waar het voor diende. Al deze informatie wordt op speciale formulieren ingevuld, zodat die informatie in de toekomst eventueel in de computer gestopt kan worden. Hierna komt het voorwerp uiteindelijk vrij. Dat betekent, dat het in een museum terecht kan komen of, als de musea er niet in geinter- esseerd zijn, in de handel. Het Stedelijk Museum Vlissingen laat in ieder geval zien wat de resultaten zijn en wat er zoal boven is gekomen. Op het moment is op de 2e verdie ping van het museum een vrij permanente presentatie over dit projekt te zien. Er is iets te zien over de V.O.C» Kamer Zeeland, iets over de ramp en waar het schip vergaan is, met o.a» da al eerder genoemde kaart uit 17?')- van Van Keulen, waar het "F/liegent Hart en de Anna Catherina reeds staan ingetekend, iets over de bergingspoging van Evansen ook al enkele voorwerpen die verleden jaar en dit jaar gevonden zijn. Tot slot is er een leestafel, waar informatie over zeearcheologie en over 'TVliegent Hart in het bijzonder in te zien is. Het is op het moment nog wat mager, maar het projekt is net gestart en de -17-

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1982 | | pagina 21