Datzelfde gebeurt in de zijvlakken. Er is een schilderij met vier donkerblauwe vier kantjes in de buurt van het doek en na enige tijd ernaar kijken wordt je verstand door je ogen in twijfel getrokken. Je weet dat er viermaal met dez;elfde kleur blauw gewerkt is, maar je ziet dat het vier verschillende blauwen zijn. Ik vind dat de ogen gelijk heb ben. Op soortgelijke wijze verlaten de kleur- velden de hun aanvankelijk toebedachte plaats samen op een egaal plat vlak: daar wijkt het de diepte in, hier komt het voorzichtig naar voren. Terwijl aanvankelijk het geheel zonder meer te overzien was, weten de ogen nu niet meer waar ze zich moeten ophouden, alles is in beweging^gekomen, doek en ogen. Dan draai je je blik éven weg. Als je daarna weer naar het doek kijkt heeft alles zich weer in het huis van het platte vlak teruggetrokken, maar- je weet nu dat er meer is en begint van voor af aan. Met deze eerste tentoonstelling in het blok 1982-1983 biedt de Culturele Raad u de moge lijkheid om kennis te maken met een zeer ge waardeerd schilder. Tentoonstelling reliëfs/acryl-schilderi.ien van Gilbert van Swimberghe. Brugge (België) van zaterdag"?-november tot vrijdag 3 decembe Opening: zaterdag 6 november om 15.00 uur. Gilbert van Swimberghe is de tweede schilder in het blok I982-I983 die valt te rangschikke onder de kontruktivisten. Geëxposeerd worden een aantal reliëfs en acryl-schilderijen, opgebouwd uit verrassend lijnenspel, niveau vlakken, en kleurvlakken. De hoofdkleuren zijn wit en grijs. Het werk heeft twee hoofd kenmerken: het grijs en het illusionisme. -9-

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1982 | | pagina 5