Datzelfde gebeurt in de zijvlakken. Er is
een schilderij met vier donkerblauwe vier
kantjes in de buurt van het doek en na enige
tijd ernaar kijken wordt je verstand door
je ogen in twijfel getrokken. Je weet dat er
viermaal met dez;elfde kleur blauw gewerkt is,
maar je ziet dat het vier verschillende
blauwen zijn. Ik vind dat de ogen gelijk heb
ben. Op soortgelijke wijze verlaten de kleur-
velden de hun aanvankelijk toebedachte plaats
samen op een egaal plat vlak: daar wijkt het
de diepte in, hier komt het voorzichtig naar
voren. Terwijl aanvankelijk het geheel zonder
meer te overzien was, weten de ogen nu niet
meer waar ze zich moeten ophouden, alles is
in beweging^gekomen, doek en ogen. Dan draai
je je blik éven weg. Als je daarna weer naar
het doek kijkt heeft alles zich weer in het
huis van het platte vlak teruggetrokken, maar-
je weet nu dat er meer is en begint van voor
af aan.
Met deze eerste tentoonstelling in het blok
1982-1983 biedt de Culturele Raad u de moge
lijkheid om kennis te maken met een zeer ge
waardeerd schilder.
Tentoonstelling reliëfs/acryl-schilderi.ien
van Gilbert van Swimberghe. Brugge (België)
van zaterdag"?-november tot vrijdag 3 decembe
Opening: zaterdag 6 november om 15.00 uur.
Gilbert van Swimberghe is de tweede schilder
in het blok I982-I983 die valt te rangschikke
onder de kontruktivisten. Geëxposeerd worden
een aantal reliëfs en acryl-schilderijen,
opgebouwd uit verrassend lijnenspel, niveau
vlakken, en kleurvlakken. De hoofdkleuren
zijn wit en grijs. Het werk heeft twee hoofd
kenmerken: het grijs en het illusionisme.
-9-