-15-
plaatst en de daekanten van een afschuining
voorzien de zoveel mogelijk daglichttoetreöinc
te krijgen en om ook zo lang mogelijk van
het"daglicht te profiteren, kunstlicht, kaar
sen, was duur, en alleen aan de rijken voor
behouden. Ir. de l?e eeuw trad er steeds meer
een scheiöins: op tussen wonen en werken. Een
eevolg was dat de woonhuisplattegrond ging
veranderen. Het 15e en 16e eeuwse "voorhuis",
dat als ruimte voor huisnijverheid werd ge
bruikt, verloor zijn funktie.De ruimte werd
vervolgens opgedeeld ir een "voorkamer" met
een gang ernaast. In de 19e eeuw werd een
plattegrond ontwikkeld van voorkamer, achter
kamer en een alkoof. Naast deze hele rij liep
een gang van voorgevel tot ach te ree vel. Ir.
de 20e eeuw werden alle tussendeuren en
wanden verwijderd en aldus ontstond de
beroemde "doorzonkamer" die we in menige
nieuwbouwwijk terugvinden.
Kaast de meer technische aspekten worden ook
andere zaken belicht. Fraaie gevels van be
staande of soms verdwenen panden. De eenvou
dige behuizin- naast de rijke villa*s, trap-
gevelhuisjes naast het monumentale Yen Bishoeck-
huis.
Uit het Yan Bishoeckhuis zullen op de ten
toonstelling ó.a. ook enkele voorwerpen te
zien zijn, die door een van de nazaten van
Anthonie Pieter van Dishoeck, de opdrachtgever
van dit schitterend monument, voor deze gele
genheid welwillend in bruikleen zijn gegeven.
*-