-15- plaatst en de daekanten van een afschuining voorzien de zoveel mogelijk daglichttoetreöinc te krijgen en om ook zo lang mogelijk van het"daglicht te profiteren, kunstlicht, kaar sen, was duur, en alleen aan de rijken voor behouden. Ir. de l?e eeuw trad er steeds meer een scheiöins: op tussen wonen en werken. Een eevolg was dat de woonhuisplattegrond ging veranderen. Het 15e en 16e eeuwse "voorhuis", dat als ruimte voor huisnijverheid werd ge bruikt, verloor zijn funktie.De ruimte werd vervolgens opgedeeld ir een "voorkamer" met een gang ernaast. In de 19e eeuw werd een plattegrond ontwikkeld van voorkamer, achter kamer en een alkoof. Naast deze hele rij liep een gang van voorgevel tot ach te ree vel. Ir. de 20e eeuw werden alle tussendeuren en wanden verwijderd en aldus ontstond de beroemde "doorzonkamer" die we in menige nieuwbouwwijk terugvinden. Kaast de meer technische aspekten worden ook andere zaken belicht. Fraaie gevels van be staande of soms verdwenen panden. De eenvou dige behuizin- naast de rijke villa*s, trap- gevelhuisjes naast het monumentale Yen Bishoeck- huis. Uit het Yan Bishoeckhuis zullen op de ten toonstelling ó.a. ook enkele voorwerpen te zien zijn, die door een van de nazaten van Anthonie Pieter van Dishoeck, de opdrachtgever van dit schitterend monument, voor deze gele genheid welwillend in bruikleen zijn gegeven. *-

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1983 | | pagina 17