-11- Deze linie was omgeven door een kring van forten. Daar naast, op enkele strategische plaatsen aan de riviermondingen, waaronder ook bij Vlissingen, .enkele vestingwerken. In die internationaal gespannen tijd viel de bouw van dit fort De Ruyter echter verkeerd bij de grootmachten Engeland en Frankrijk. Een soortgelijke situatie had zich in 1809 ook voorgedaan, toen Vlissingen onder Franse heerschappij stond. Frankrijk keek met enige argwaan naar Holland. Men beschouwde de Nederlanders zelfs als "Les Bocheb du Nord"(De moffen van het noor den). De Franse en Britse regering beschuldigde de Nederlandse regering ervan dat dit fort in opdracht van Duitsland zou zijn gebouwd, om daarmee de inter nationale vaarroute naar Antwerpen onder kontrole te krijgen. De zaak dreigde uit de hand te lopen en op een gewapend konflikt uit te draaien. De beschuldiging en waren echter niet waar en met veel diplomatieke behendigheid wist de Nederlandse regering de beide grootmachten ervan te overtuigen dat het fort slechts bedoeld was om de neutraliteit te handhaven. Tenslotte nam men hiermee genoegen; en daarmee was de zaak afgedaan. Het fort is overigens nooit afgebouwd en heeft in de le Wereldoorlog nooit gefunktioneerd. De kanonnen die voor het fort besteld waren bij de firma Krupp te Essen zijn nooit geleverd. Herr Krupp had zijn handen vol aan de orders voor tie Duitse oorlogsmachine De Balkan was in die tijd ehet kruidvat van Europa. Het afbrokkelende en verzwakte Turkse rijk, dat ooit grote delen van Joegoslavië, Bulgarije, Grieken land en Roemenië omvatte, had een vacuum achtergelaten. De grootmachten Rusland en Oostenrijk hadden beide gro te interesse in uitbreiding van nun invloeds sfeer op de Balkan.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1984 | | pagina 12