-28- san, zo'n eind zijn ze naar achteren geschoven. Klederdrachten verdwijnen, het straatbeeld wordt eenvormiger. Nog zien wij (bejaarde) vrouwen, ge kleed in de dracht ven dorp of regio, maar het in kleding uitdrukken van een hechte band tus sen bewoners en hun leefomgeving behoort defi nitief tot het verleden. Tot in de eerste decen nia van de 20e eeuw verwisselde men bij verhui zing het eigen kostuum voor dat van de nieuws woonstreek. Zo zijn er gevallen bekend van Malcherse vrouwen, die, eenmaal gevestigd in Iuid-8evelsnd, de dracht vsn "hun" eiland af legden. De teloorgang van ds Zeeuwse kleder drachten is een geleidelijk proces geweestmet als belangrijks© fsktor de doorbreking ..van het isolement van relatief kleins gemeenschappen 'Wereldoorlogen, dijkdoorbraken.en stormrampen verdreven de mensen uit hun vertrouwde omgeving, sloegen hen los ven hun wortels, noodzaakten hen tot een sliet gezochte ontmoeting met een weinig gekende, want gemeden buitenwereld. Het zijn overigens niet alleen da moderne tijd en de gewijzigde maatschappelijke omstandigheden geweest, maar evenzeer ock puur praktische za ken als een schaarste san bepaalde stoffen, die een doorslaggevende rol hebben gespeeld bij het afleggen van de dracht. Waar vind je nog een boerenkleermakereen jakkehnasister of mutsen- opmaakster? Kloskant is niet meer te krijgen, dus nieuwe mutsen worden niet meer gemaakt. Er is een periode geweest dat vrouwen overwogen hun toevlucht te nemen tot tweedehands mutsen, maar dit heeft het afkalvingsproces niet tegen gehouden, Menige vrouw was niet bereid om voor

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1985 | | pagina 31