-29- haar beste muts namaakkant.of een andere soort stof te gebruiken. Het wegvallen van gangbare patronen en stoffen leidt tot een soort van kultuurschok en dan is de stap naar de burger dracht niet meer ver. Sprankelend, met humor en grote kennis van zaken, met - hoe kan het anders in de mode - een geoe fend oog voor het (in zwang komende?) detail wist mevrouw Van da Poel haar gehoor ven 30 vrouwen en 4 mannen te boeien. Zij vertelde van de passie voor vernieuwing (elke modebewuste vrouw eigen), de zucht naar verandering, die van tijd tot tijd uitsfiondde in een ongebreidelde groei van kap en hoed of een reakfcie daarop. Het was bovenal de belangstelling voor de mode en de mens in het modegebeuren die de aandacht van de zaai gevangen hield. Let wel, aandacht voor een ogenschijnlijk overbekend, om niet te zeggen afgezaagd onder werp in de geschiedenis van Zeeland, een onder werp "waar eigenlijk alles al over gezegd is". Vragen te over natuurlijk. Hoe zit het met de dracht van mannen en kinderen, de rouwdracht? öe rouwdracht was altijd zwart. Tot het begin van deze eeuw hield men vast esn een langdurige en sombere periode van rouw; klokken moesten worden stilgezet, schilderijen en spiegels omge keerd. Men leefde gedurende 6 weken in een huis met gesloten luiken. Zijn er Oosterse elementen herkenbaar in de Zeeuwse drachten? Dit is minder dwaas dan het klinkt, gezien de traditie van zeevarendheid in het Zeeuwse eilandenrijk en het vèrreikende netwerk van handelsrelaties. Zijn de Zeeuwse knoop en het Zeeuwse filigraan- werk in zilver en goud niet oriëntaals van afkomst?

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1985 | | pagina 32