-29-
haar beste muts namaakkant.of een andere soort
stof te gebruiken. Het wegvallen van gangbare
patronen en stoffen leidt tot een soort van
kultuurschok en dan is de stap naar de burger
dracht niet meer ver.
Sprankelend, met humor en grote kennis van zaken,
met - hoe kan het anders in de mode - een geoe
fend oog voor het (in zwang komende?) detail wist
mevrouw Van da Poel haar gehoor ven 30 vrouwen
en 4 mannen te boeien. Zij vertelde van de passie
voor vernieuwing (elke modebewuste vrouw eigen),
de zucht naar verandering, die van tijd tot tijd
uitsfiondde in een ongebreidelde groei van kap en
hoed of een reakfcie daarop. Het was bovenal
de belangstelling voor de mode en de mens in het
modegebeuren die de aandacht van de zaai gevangen
hield. Let wel, aandacht voor een ogenschijnlijk
overbekend, om niet te zeggen afgezaagd onder
werp in de geschiedenis van Zeeland, een onder
werp "waar eigenlijk alles al over gezegd is".
Vragen te over natuurlijk. Hoe zit het met de
dracht van mannen en kinderen, de rouwdracht?
öe rouwdracht was altijd zwart. Tot het begin
van deze eeuw hield men vast esn een langdurige
en sombere periode van rouw; klokken moesten
worden stilgezet, schilderijen en spiegels omge
keerd. Men leefde gedurende 6 weken in een huis
met gesloten luiken. Zijn er Oosterse elementen
herkenbaar in de Zeeuwse drachten? Dit is minder
dwaas dan het klinkt, gezien de traditie van
zeevarendheid in het Zeeuwse eilandenrijk en
het vèrreikende netwerk van handelsrelaties.
Zijn de Zeeuwse knoop en het Zeeuwse filigraan-
werk in zilver en goud niet oriëntaals van afkomst?