-38- sls Speenhoff en Pisuisse, maar ze zijn alle vier grote kunstenaars. Van de akteur Cees Laseur stsmt de uitspraak: "Kun3t is niet groot of klein, maar goed of slecht". Pisuisss om schrijft zslf het cabaret als een zo hoog moge lijk opgevoerde amusementskunst in een intiem kroegje. Nog een paar .meningen"Cabaret is een vriend die mij m'n feilen toont" (Hen Peekei)"Cabaret heeft tot teak alles ts sig naleren wat er -in een samenleving aan de gang is" (Erie Herfst)"Cabaret is spotten en kla ger*"' (Eduard Jacobs"De bron van hst cabaret is de poëzie" (Paul Collin). Eduard Jacobs, Koos Speenhoff en Jean-Louis Pisuisss hebben rond 1900 in de cabarets van Nonfcmartre,het bruisende stadsdeel van Parijs, letterlijk de kunst van Franse vakgenoten af gekeken. Hos gaat dat? Kijkend en luisterend tasten zij hèt voorbeeld van cabaretkunst af, Het cabaret dost alle moeite zich te profileren en een eigen identiteit op te bouwen tegenover andere vormen van amusement, Nieuwe be-g rippc-n ontstaan: intieme kleinkunst, klein-fconeei» levenslied, intieme kunstavond, zang-deklsmatie, dichfcer-zanger Eduard Jacobs staat te boek als de eerste echte cabaretier in Nederland. Een pionier is de dichfcer-zanger Koos Speenhoff. Zijn werken en zoeken (tussen 1902 en 1920) is van grote bete kenis voor het literaire cabaret in ons land. Hij brengt een voor die dagen revolutionair repertoire in goed en niet mis te verstaan Neder lands. Dat spreekt de mensen (en de autoriteiten!)

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1985 | | pagina 41