-38-
sls Speenhoff en Pisuisse, maar ze zijn alle
vier grote kunstenaars. Van de akteur Cees
Laseur stsmt de uitspraak: "Kun3t is niet groot
of klein, maar goed of slecht". Pisuisss om
schrijft zslf het cabaret als een zo hoog moge
lijk opgevoerde amusementskunst in een intiem
kroegje. Nog een paar .meningen"Cabaret is
een vriend die mij m'n feilen toont" (Hen
Peekei)"Cabaret heeft tot teak alles ts sig
naleren wat er -in een samenleving aan de gang
is" (Erie Herfst)"Cabaret is spotten en kla
ger*"' (Eduard Jacobs"De bron van hst cabaret
is de poëzie" (Paul Collin).
Eduard Jacobs, Koos Speenhoff en Jean-Louis
Pisuisss hebben rond 1900 in de cabarets van
Nonfcmartre,het bruisende stadsdeel van Parijs,
letterlijk de kunst van Franse vakgenoten af
gekeken. Hos gaat dat? Kijkend en luisterend
tasten zij hèt voorbeeld van cabaretkunst af,
Het cabaret dost alle moeite zich te profileren
en een eigen identiteit op te bouwen tegenover
andere vormen van amusement, Nieuwe be-g rippc-n
ontstaan: intieme kleinkunst, klein-fconeei»
levenslied, intieme kunstavond, zang-deklsmatie,
dichfcer-zanger
Eduard Jacobs staat te boek als de eerste echte
cabaretier in Nederland. Een pionier is de
dichfcer-zanger Koos Speenhoff. Zijn werken en
zoeken (tussen 1902 en 1920) is van grote bete
kenis voor het literaire cabaret in ons land.
Hij brengt een voor die dagen revolutionair
repertoire in goed en niet mis te verstaan Neder
lands. Dat spreekt de mensen (en de autoriteiten!)