-39» san. In protestliederen worden veel sociale wantoestanden gehekeld. De optredens van Max Blokzijl en Jeen-Louis Pisuisse zijn dermate suksesvoldat ze een cabaret oprichten met o.a. Fie Carelsen en Mien Vermeulen. ïrs 1908 gsan zij op tosrnee door de Oordei van Smaragd (Nederlands-Indië)Pisuisse, die uiterst muzikaal is, koopt in de loop der jaren, zich oriënterend in Parijs, de besta liedjes van beroemde chansonniers en verrijkt daarmee zijn dikker- wordende rspsrtoireboek met liedjes uit vele landen, ïn Indië begint hij ook zelf teksten te schrijven, zoals het fraaie "Poësis en proza bij d® thee". Gestrand in de bergen van Msdan zet Pisuisse "De Franse gouver nante" op papier. Blokzijl maakt er de muziek bij. Vanuit Indië reist het gezelschap naar Chins en japan, tot de ax^fciestsn in 1911 vie Siberië, Moskou sn Berlijn weer in Nederland arriveren. In .1913 volgt een tweede toernee door "de Oost". De Eerste Wereldoorlog onder breekt abrupt, deze cyclus van reizen en trekken en voorstellingen geven. Het eerste cabaret-ensemble van Pisuisse,heet "De Kattsbel", Nadat in Indië met sukses' is proefgedraaid, waagt jean-touis de sprong in het ongewisse Hij kiest in 1911 definitief voor hst beroep van artiest en binnen een jaar komen zijn ensembleprogramma's in Nederland voor het voetlicht. Max van Gelder biedt Pisuisse de kans zijn dromen waar te maken in het Cabaret Artistique in Scheveningen, Doordat het repertoire een groot aantal liedjes uit het buitenland om-

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1985 | | pagina 42