-40-
vat, ontdekt do kreatieve en produktieve Jean-
Louis de mogelijkheden van de conférence.
Als conférencier (de eerste in ons land) ont
popt Pisuisse zich weldra als een goed impro
visator.
1914: Oorlog in Europa, mobilisatie in Neder
land. Max Blokzijl wordt onder de wapenen ge
roepen en Pisuisse keert terug naar de journa
listiek om als oorlogskorrespondent de verwoes
tingen in Belgis te verslaan. Even ziet het er
naar uit dat lean-Louia het cébaret vaarwel
zegt, maar in 1915 staat hij toch weer op de
planken. Gedurende een lange reeks ven jaren
treedt hij 'a zomers op in Scheveningen.
Buiten het strandseizosn bespeelt Pisuisse
met zijn gezelschap de theaters in het wat
minder mondaine Nederland. Gestimuleerd door
een niet aflatend sukses - men aenke slechts
aan zijn fameuze conférences - begint de talent
volle pionier in de wereld der podiumkunsten
in 1917 een eigen theaterbureau: N,V. Intiem
Theater Pisuisse, Maatschappij tot Exploitatie
van Kunstprogramma's. In die tijd ontstaat er
een hechte samenwerking met suteur-komponist
Dirk Witte, een vruchtbaar liedjesschrijver,
ontdekt door Pisuisse en weldra diens hofle
verancier. Pisuisse speelt in op het oorlogs
gebeuren met soldatenliedjes als "De Peren"
van het gehele bataljon), "Aspirine", "Het
Wijnglas". Dirk Witte is ook de tekstschrijver
van het meest beroemde lied van Pisuisse, diens
lijflied "Mens durf te leven!".
Wat Yvefcte Guilbert en Aristide Bruant in Parijs