-40- vat, ontdekt do kreatieve en produktieve Jean- Louis de mogelijkheden van de conférence. Als conférencier (de eerste in ons land) ont popt Pisuisse zich weldra als een goed impro visator. 1914: Oorlog in Europa, mobilisatie in Neder land. Max Blokzijl wordt onder de wapenen ge roepen en Pisuisse keert terug naar de journa listiek om als oorlogskorrespondent de verwoes tingen in Belgis te verslaan. Even ziet het er naar uit dat lean-Louia het cébaret vaarwel zegt, maar in 1915 staat hij toch weer op de planken. Gedurende een lange reeks ven jaren treedt hij 'a zomers op in Scheveningen. Buiten het strandseizosn bespeelt Pisuisse met zijn gezelschap de theaters in het wat minder mondaine Nederland. Gestimuleerd door een niet aflatend sukses - men aenke slechts aan zijn fameuze conférences - begint de talent volle pionier in de wereld der podiumkunsten in 1917 een eigen theaterbureau: N,V. Intiem Theater Pisuisse, Maatschappij tot Exploitatie van Kunstprogramma's. In die tijd ontstaat er een hechte samenwerking met suteur-komponist Dirk Witte, een vruchtbaar liedjesschrijver, ontdekt door Pisuisse en weldra diens hofle verancier. Pisuisse speelt in op het oorlogs gebeuren met soldatenliedjes als "De Peren" van het gehele bataljon), "Aspirine", "Het Wijnglas". Dirk Witte is ook de tekstschrijver van het meest beroemde lied van Pisuisse, diens lijflied "Mens durf te leven!". Wat Yvefcte Guilbert en Aristide Bruant in Parijs

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1985 | | pagina 43