-42- schaps Tjakko Kuiper, brengt een (tijdelijke) breuk in bet nog geen tees maanden jonge huwelijk ven Jenny en Jesn-Louis. In het privê-ieven van Pisuisse tekent zich een krisis af, die tot aan zijn dood zal door werken. De glans van het theatersukses ver bleekt enigszins als na afloop van de Eerste Wereldoorlog vorm en inhoud van het oorspron kelijks cabaret aan de smaak van het publiek worden aangepast. Ds nieuwe mode heet cabaret dansant en tussen charleston en foxtrot door waagt men zich niet aan een al' te kunstzinnige programmering. Pi3uisse, altijd strevend naar kwaliteitsverbetering, beseft dat het tij in Europa aan hst keren is. De algehele verburger lijking van het uitgaande publiek brengt Jean- Louia in een uitermate moeilijk parket. In deze atmosfeer kan hij zijn hooggestemde artis tieke maatstaven niet veel langer meer hante ren. Daarom wordt er besloten op toemee te gaan. Reisdoel: Nederlarsds-IndiëVan septem ber 1925 tot januari 1927 geeft het Pisuisse- cabaretgezelschap niet minder dan 288 voor stellingen, Het aukses is overweldigend. Pisuisse besluit, terug in Nederland, optredens te verzorgen in Scheveningen en in het City Theater in Den Haag. Paul Collin, êen van de leden.van het Pisuisse-gezelschap, herinnert zich de steeds inniger wordende band tussen Jenny en Tjakko Kuiper, die, als zanger van het internationale repertoire, in juni 1927 een vaste betrekking bij het ensemble krijgt aangeboden. Jean-Lcuis begraaft zich in zijn

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1985 | | pagina 45